miercuri, 7 decembrie 2011

Frauda in comertul online

Desi, in ultima vreme comertul online si-a castigat din ce in ce mai multi utilizatori datorita avantajelor si a facilitatilor pe care le ofera, din pacate, nu este lipsit de problemele ridicate de frauda. Cele mai des intalnite astfel de situatii sunt:
- cazul in care un utilizator foloseste asociati sau mai multe conturi in scopul cresterii valorii licitatiei in mod fraudulos;
- cazul in care vanzatorul mareste artificial costurile de transport;
- situatia in care unul sau mai multi cumparatori ce utilizeaza mai multe conturi, liciteaza la preturi foarte mari, astfel potentialii cumparatori fiind indepartati. Inainte de incheierea licitatiei, acesti utilizatori se retrag, produsul urmand sa se vanda la un pret foarte mic;
- situatia in care produsele puse in vanzare sunt falsuri;
- cazul in care vanzatorul nu mai trimite produsul celui care a castigat licitatia;
- cazul in care cumparatorul se declara nemultumit de produsul achizitionat, si trimite inapoi vanzatorului alt produs asemanator, dar de o calitate mai slaba;
- situatia in care cumparatorul pretinde ca produsul achizitionat nu a ajuns la destinatie, refuzand plata aferenta acestuia.

Desigur ca pot fi si multe alte situatii la fel de frauduloase, si de aceea este recomandat sa se aiba in vedere cateva aspecte inainte sa se incheie "afacerea" cu vanzatorul. Astfel, cumparatorul ar trebui sa verifice cum s-au desfasurat alte tranzactii ale aceluiasi vanzator, deasemenea sa in seama precizarile privind costurile de transport si achizitie, descrierile si imaginile aferente produsului ce se vrea achizitionat, si nu in ultimul rand trebuie sa clarifice orice nelamurire si nesiguranta privind tranzactia, printr-un dialog amanuntit cu vanzatorul.

Masuri de prevenire a fraudelor

Privind frauda prin licitatiile online, sunt cateva masuri care ar trebui luate in considerare de catre orice utilizator al site-urilor ce realizeaza acest tip de comert, in special de catre cumparator:

- inainte de a licita pentru un produs, fiecare utilizator trebuie sa cunoasca cat se poate de bine modalitatea de functionare a licitatiilor, care sunt obligatiile lui in calitate de cumparator si care sunt obligatiile vanzatorului.
- este de preferat sa se verifice daca site-ul pe care se tranzactioneaza, ofera asigurare pentru produsele listate si/sau pentru transport. Daca da, este de preferat sa se plateasca aceasta asigurare.
- fiecare cumparator ar trebui sa se informeze cat mai bine despre vanzator, si sa evite vanzatorii care nu furnizeaza date complete si corecte.
- este de preferat ca, inainte de incheierea tranzactiei, cumparaorul sa examineze feedbackul vanzatorului oferit de alti cumparatori. Un feedback negativ, scoate vanzatorul de pe lista potentialilor parteneri de afaceri ai cumparatorului.
- a se evita serviciile de transfer rapid de bani, indiferent de masurile de protectie care ar putea fi prezentate cumparatorului.
- in cazul licitarii pe un site din strainatate, este recomandat sa se cunoasca legislatia aplicabila in tara respectiva, pentru a mari gradul de protectie.
- se recomanda informarea cat mai exacta despre metoda si locul platii, modalitatea si timpul de livrare, precum si despre eventualele garantii pentru produsul licitat.
- se recomanda verificarea pretului produsului, precum si a eventualelor taxe de livrare.
- se prefera evitarea oricaror dezvaluiri a datelor personale cum ar fi CNP, seria si numarul de buletin, pasaport sau permis de conducere, intrucat vanzatorul nu are nevoie de aceste informatii.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu