vineri, 16 decembrie 2011

Tipuri de comerț electronic

Comerțul electronic este răspândit astăzi în diferite forme, una dintre cele mai semnificative modalități de grupare fiind în funcție de natura tranzacției. Corespunzător acestui criteriu, se disting următoarele modele de comerț electronic :
Companie-la-client ( B2C: Business-to-Customer). Este forma cea mai răspândită a comerțului electronic, caracterizată în principal prin tranzacții cu amănuntul, foarte frecvente, de multe ori anonime, de mică valoare, realizate de cumparatori individuali ( de exemplu, un cumparator de la www.amazon.com este consumator in acest model).
- Companie-la-Companie (B2B: Business-to-Business). Reprezintă forma cea mai profitabilă din zona comerțului electronic; se află de fapt la graniță între comerț electronic și afaceri electronice, incluzând tranzacțiile electronice între organizații, numite și de tip IOS (Inter-organizational Information Systems). Tranzacțiile sunt mult mai rare decât în zona B2C, niciodată anonime ( presupun autentificarea utilizatorilor), dar cu o valoare individuală mult mai mare. Există mai multe tipuri de sisteme interorganizații: interschimbarea electronică datelor ( EDI – Electronic Data Interchange) prin rețele cu valoare adaugată ( VAN – Value Added Network), transferul electronic de fonduri ( EFT – Electronic Funds Transfer), extraneturile conectate securizat la Internet, mesajele integrate care combină EDI, poșta electronică si formularele electronice, bazele de date partajate intre extraneturi, managementul lantului de aprovizionare ( SCM – Supply Chain Management) sau de vanzare ( CRM – Customer Relationship Management, SFA – Sales Force Automation).
- Consumator-la-consumator (C2C: Consumer-to-Consumer). Este un model in care consumatorii vand direct consumatorilor. De exemplu, persoane care vand proprietati, case, masini, alte bunuri, reclame pe Internet/intranetul companiei pentru serviciile individuale, vanzari de cunostinte, expertize, licitatii individuale, cel mai utilizat serviciu de acest tip fiind e-Bay
- Consumator-la-companie ( C2B: Consumer-to-Business). In aceasta categorie sunt incluse persoanele care vand produse sau servicii unor organizatii, precum si cele care cauta vanzatori, negociaza cu ei si, in final, are loc o tranzactie.
- Afacerile organizatiilor nonprofit ( Non-business). Se refera la activitatile organizatiilor nonprofit, institutii academice, religioase, sociale, agentii guvernamentale, care folosesc diverse forme ale comertului electronic in vederea reducerii cheltuielilor, imbunatatirii activitatilor sau a serviciilor prestate. Implicarea guvernelor in activitatile economice a creat modele particulare, de tip guvern-la-cetatean ( G2C), guvern-la-guvern (G2G) etc.
- Afaceri intraorganizationale ( Intra-business). Contin activitatile interne, care de obicei au loc intr-un intranet si care implica schimburi de bunuri, servicii, informatii. Activitatile pot varia de la vanzarea produselor corporatiei catre angajati, pana la instruirea lor online.
- Colaborativ. Reprezinta un model in plina ascensiune si se bazeaza pe colaborarea mai multor societati – chiar concurente – in producerea si vanzarea produselor si serviciilor.
Modelele B2C si B2B sunt cele mai raspandite si regulile lor sunt replicate, cu usoare modificari, in celelalte modele. Piata electronica poate fi orientata spre consumator ( modelul B2C) sau spre companii-client (modelul B2B). Modelul de piata electronica B2C este asemanator cu B2B, deoarece companiile pot vinde cu amanuntul unor clienti sau angro unor companii. Multe companii mari ( de exemplu Amazon, Dell Computers, Barnes&Noble, Wal-mart Online) sunt reprezentate in ambele modele de comert electronic.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu