joi, 22 decembrie 2011

Sistemul electronic de plăți

Pentru a construi un sistem de e-commerce, din punct de vedere arhitectural este nevoie de colaborarea a patru componente corespunzătoare următoarelor roluri:
1) Client. Un echipament, clasic un PC, conectat direct sau indirect la Internet. Cumpărătorul folosește acest echipament pentru a naviga și a face cumpărături.
2) Comerciant. Sistem informatic , situat de regulă la sediul comerciantului, care găzduiește și actualizează catalogul electronic de produse disponibile a fi comandate on-line pe Internet.
3) Sistemul tranzactional. Sistemul informatic responsabil cu procesarea comenzilor, inițierea plăților, evidența înregistrărilor și a altor aspecte de business implicate în procesul de tranzacționare.
4) Dispecer plăți. . Sistem informatic responsabil cu rularea instrucțiunilor de plată în interiorul rețelelor financiar-bancare, cu verificarea cărților de credit și autorizarea plăților; acest sistem joacă rolul unei porți care face legătura dintre rețeaua globală Internet și subrețeaua financiar-bancară.
Un sistem electronic de plăți este format din două nivele:
Ø Nivel utilizator - nivel ierarhic superior;
Ø Nivelul sistem - nivel ierarhic inferior.
Nivelul utilizator cuprinde mulțimea utilizatorilor și a tranzacțiilor care au loc între aceștia. Nivelul sistem cuprinde mulțimea entităților fizice și relațiile ce se stabilesc între ele.
Dispozivitve folosite într-un sistem electronic de plăți:
Ø Portofelul electronic – este utilizat de către cumpărător pentru a stoca banii electronici;
Ø Punctul de vânzare: este folosit de către vânzător pentru a stoca banii electronici temporar;
Ø Distribuitorul de bani electronici – dispozivitv prin care se încarcă bani electronici în portofelul electronic al cumpărătorilor;

TIPURI DE TRANZACŢII ÎNTR-UN SISTEM ELECTRONIC DE PLĂŢI
Tranzacţiile reprezintă schimburile de mesaje, sub forma unor protocoale, care se desfăşoară întreentităţile care joacă diverse roluri într-un Sistem Electronic de Plăţi. Exemple de tranzacţii:
Ø tranzacţia de identificare a utilizatorilor : O entitate verifică dacă altă entitate este cea care pretinde că este.
Ø tranzacţia de obţinere a unui certificat: toate cheile publice folosite într-un SEP sunt certificate de către unul sau mai multe centre de certificare.. În general, certificatele au o perioadă de valabilitate redusă;
Ø tranzacţia de control al accesului: furnizează protecţie împotriva folosirii neautorizate a unor entităţi la nivelul sistem; poate folosi şi în operaţii de monitorizare (de exemplu, când un utilizator doreşte să afle suma pe care o deţine în cont);
Ø tranzacţia de încărcare: se desfăşoară între banca şi distribuitor, după o autentificare mutuală prealabilă;
Ø tranzacţia de retragere: se desfăşoară între distribuitor şi cumpărător, tot după autentificarea mutuală prealabilă;
Ø tranzacţia de plată: se desfăşoară între vânzător şi cumpărător; poate fi off-line sau on-line. La cele on-line, este implicată şi banca;
Ø tranzacţia de anulare: se referă la ultima tranzacţie de plată între cumpărător şi vânzător;
Ø tranzacţia de depunere: implică vânzătorul şi colectorul;
Ø tranzacţia de clearing: se desfăşoară între colector şi bancă sau între două bănci.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu