”Mă numesc Peter Szabó și am cont Facebook.”
Parafrazez fraza de introducere de la organizația Alcoolicilor Anonimi din SUA, pentru că văd multe asemănări între cele două obsesii. Există asemănări hotărâte între alcoolistul căruia îi tremură mâna dimineața și Facebook-istul înrăit care-și începe ziua verificând ce noutăți s-au mai postat. ”Facesbook-istul” înrăit l-aș defini ca persoana care are 6000 de ”prieteni”, dintre care are interacțiuni personale cu 10% în cel mai bun caz, simte nevoia să posteze toate evenimetele zilnice din viața lui, trebuie să comenteze sau să dea ”like” la aproape tot ce apare pe ”wall”-ul lui, și să posteze toate pozele mai mult (sau mai puțin) reușite în care apare. Cealaltă extremă - cel care desconsideră total sintagma ”Dacă nu ai Facebook, nu exiști!”, antialcoolicul, căruia dacă reușești să-i pierzi numărul de telefon, foarte greu mai dai de el.
Bineînteles că Facebook-ul prezintă o mulțime de avantaje, consider că este o idee ”aproape” genială, care folosită cu putină atenție la detaliu poate să înbunătățescă foarte mult mijloacele de comunicare. Poți găsi prieteni, cunostințe cu care ai pierdut legătura din diverse motive, aflii de evenimente, stiri, poți sa te destinzi cu joculețe, poți să aflii numele tau de Indian, ce mașină ți se potrivește, horoscopul, până și ce ți se va întâmpla in 2012 când vine sfârsitul lumii, sau dacă acesta se amână dintr-un motiv sau altul. Cu toate acestea avantajul principal îl văd în ușurarea comunicării.
Dacă sunt avantaje trebuie să fie și dezavantaje. Sunt destule. Te trezesti că ai pierdut ore intregi navigând printre diverse cauze nobile, invitații să shareuiești poze, astfel aducând mii și mii de cenți unui nefericit sau militând pentru încetarea defrisării pădurilor Amazoniene. Dar ce se întâplă dacă un potențial angajator intră pe pagina ta de facebook? Poate că isi dă seama ca esti o persoană cuminte si de încredere. Sau poate ca da peste pozele făcute in decursul anilor, in care esti surprins in diverse ipostaze neavantajoase, poze care pot fi incărcate și de alte personae, prieteni, cunoștințe. De aici avem incă două dezavantaje mari, neavănd contolul total asupra propriei identităti se poate crea o imagine distorsionată, chiar negativă asupra personalitatii tale. Afisând evenimentele din viată ta devii vulnerabil în fața marelui public al internetului, de exemplu daca faci anunțul că pleci două săptămâni în Maldive, s-ar putea să te intorci și să-ți găsești apartamentul spart. S-a mai întâmplat.
Cu toate acestea zise, totuși cel mai neplăcut aspect după părerea mea este diminuarea cuantumului interacționărilor personale, a intâlnirilor, excursiilor și de ce nu a berilor, în favoarea prieteniilor virtual, în oarecare măsură imaginare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu