marți, 27 decembrie 2011

Din tainele e-business in Romania

Trendul Romaniei in ceea ce priveste comertul electronic este asadar intr-un dinamism

evident, fiind axat in special pe procurarea echipamentelor informatice, a produselor de uz caznic, dar si a produselor alimentare( desi acest domeniu este inca in faza de debut). Daca si ia in calcul un nivel de trai mai ridicat in viitor, care sa permita achizitionarea unui numar cat mai mare de calculatoare conectate la Internet, precum si o schimbare a mentalitatilor in sensul reducereii reticentei in privinta achizitionarii de produselor on-line, e-commerce-ul va fi o alterantiva redutabila in fata comertului traditional. La toate acestea se adauga necesitatea imediata de a se implementa un cadru legislativ securizat, care sa protejeze cumparatorii virtuali de posibilele furturi de pe Internet. In momentul de fata, din punct de vedere legislativ, tara noastra a facut demersuri prin implementarea unor legi si decrete cu privire la comertul electronic. Ele vizeaza protectia consumatorului electronic prin instituirea unor conditii pe care trebuie sa le indeplineasca furnizorii in vederea inceperii si derularii activitatilor lor. Fraudele inregistrate in domeniul comertului electronic se afla sub incidenta legii, find pedepsite contraventional sau penal.

Prin urmare, Romania se aliniaza cu pasi siguri in linia tarilor care adopta forme novatoare ale economiei, in cadrul unei globalizari menite sa elimine barierele de penetrare a informatiei in spatii economico-geografice diferite. Comertul electronic reda in acest sens, la nivel global, tendintele dinamice care urmaresc revolutionarea comertul traditional, iar la nivel national capacitatea receptiva a unei tari aflata in fata inovatiei tehnico-economice.

Privit din prisma relatiei cu consumatorul, se poate observa ca un factor determinant al aparitiei acestei forme de comert il reprezinta tocmai economisirea timpului alocat deplasarii la amplasamentul magazinului traditional. Asezat confortabil in fata calculatorului personal, clientul poate sa faca un transfer de bunuri prin simpla accesare a site-ului dorit si prin clic-ul care ii va concretiza ulterior optiunea. Mai mult, consumatorul poate vizita un numar impresionant de mare de „magazine” si de a afla detalii referitoare la produsele pe care doreste sa si le achizitioneze-toate acestea printr-o comprimare consistenta a timpului. Aceasta rata ascendenta in directia comertului electronic arata faptul ca avantajele oferite de acesta(mentionate anterior la factori determinanti ai implementarii acestei noi forme de

comert)sunt predominante in fata dezavantajelor care pot aparea. Cu toate acestea ,dezavantaje exista si ele trebuie cunoscute pentru a se actiona corespunzator, in cunostinta de cauza, in momentul optarii pentru e-commerce. Un dezavantaj major il constitue factorul securitate, care nu poate fi in totalitate garantat, dat fiind existenta fraudatorilor care pot sparge codurile de acces. Mai mult, confidentialitatea tranzactiei nu poate fi garantata deoarece prin acceptarea unor noi modalitati de plata(banii electonici)se inregistreaza toate miscarile facute in spatiul cibernetic, ceea ce ar putea incomoda anumiti cumparatori. In acest context aproximativ 80 % dintre americani cer ca guvernul sa intervina protejand datele pesonale in detrimentul marilor corporatii; se apreciaza ca in anul 1999 consumatorii on-line au cheltuit mai putin cu 2.8 miliarde de dolari, tocmai fiindca incalcarea intimitatii i-a facut sa opteze pentru comertul traditional. O alta componenta in detrimentul comertului electronic este cea care vizeaza socialul. Referindu-ma strict la componenta Business-to-Consumer trebuie precizat faptul ca in momentul in care individul doreste sa isi satisfaca nevoile individuale prin procurarea de bunuri si servicii dintr-un cadru amenajat corespunzator, acesta realizeaza un act de socializare. El ii permite sa socializeze cu diferite persoane(in momentul in care opteaza pentru un serviciu) si sa se deconecteze facand

cumparaturi in spatii special amenajate, care l-ar putea relaxa, indeparta de rutina zilnica.

Astfel, desi interactiunea are loc cu un „personal virtual”, capabil sa lucreze 24 de ore din 24, care nu da semne de oboseala(cazul cybersapce-ului), se simte totusi uneori nevoia de ainteractiona cu factorul uman, cu afectivitatea aferenta acestuia. O alta carenta a sistemului

e-commerce o reprezinta incapacitatea clientilor de a avea un contact fizic, al simturilor, cu

obiectele pe care doreste sa si le procure. Acest impediment da nastere unor mentalitati simpatizante sistemului traditional de cumparaturi, si poate mari reticenta persoanelor care

ar dori sa adopte aceasta forma revolutionara a comertului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu