joi, 15 decembrie 2011

Legislaţie în Comerţ Electronic


O dată cu dezvoltarea comerţului electronic, procedurile legate de autentificare şi criptare a datelor personale primesc o importanţă din ce în ce mai mare şi de succesul implementarii lor depinde succesul comercianţilor de pe web. Cadrul legal naţional pentru comerţului electronic este bine structurat în norme juridice privind contractele la distanţă, clauzele abuzive, drepturile utilizatorilor cu privire la reţele şi serviciile de comunicaţii electronice, semnătura electronică, protecţia datelor cu caracter personal, marca temporală, criminalitatea informatică, publicitatea etc.
Cadrul legal se caracterizează prin unitate d.p.d.v. al ariei de aplicare, al coerentei, al orientării, al stabilităţii conferit de un bun echilibru între gradul de generalitate şi cel de detaliu, prin transparenţă, fiind publicat integral în Monitorul Oficial al României, fiind uşor de obţinut, atât pe mediu hârtie cât şi pe mediu electronic, ceea ce îi conferă o disponibilitate totală, şi prin înţelegere, chiar dacă limbajul este unul academic şi de multe ori de specialitate.
  1.   Legea comerţului electronic 365/2002
  2. Hotarirea Guvernului  nr. 1308 din 11/20/2002 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii 365/2002 privind comertul electronic  
  3. Legea  51/2003 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanţă 
  4. Legea pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date - 677 / 2001
  5. Legea semnăturii electronice – 455/2001                                                                                           
 Background Internet
         8% din populaţia României de peste 18 ani are un calculator
         16% - utilizatori Internet (7% - accesează Internetul cel puţin o dată pe săptămână)
         29% dintre utilizatorii de Internet se conectează de acasă
         4% dintre utilizatorii români de Internet îl folosesc pentru a cumpăra bunuri online
         45  de magazine online cu peste 1000 de vizitatori unici pe săptamână (vezi www.trafic.ro - sectiunea Comert electronic)
         Cifra de afaceri a site-urilor B2C – între 1 şi 5 Mil. USD pentru anul 2002 ( estimare revista Biz - martie 2003)
         Imposibilitatea plăţii online prin carduri de debit/credit
         Sisteme de livrare incipiente ( majoritatea folosesc sistemul ramburs)
         Număr mic de utilizatori Internet. Putere de cumpărare a scăzut

Răspunderea furnizorilor de servicii                                                                           

   Până acum, nu au existat cazuri sau situaţii în care furnizori să fie traşi la raspundere. În schimb exista o anumită uşurinţă în acordarea tuturor informaţiilor necesare poliţiei şi procuraturii, chiar în lipsa unor instrumente perfect legale. De asemenea,nu există proceduri de “ Notice & Take down “ – fiecare site are propria politică – de multe ori neclară.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu