joi, 29 decembrie 2011

Site-urile de reduceri colective-afacerea momentului


Sportul favorit al romanilor si nu numai, este vanatoarea de reduceri. Reducerile sezoniere sunt asteptate cu sufletul la gura iar magazinele sunt asaltate de cumparatorii nerabdatori pana la refuz. Nebunia reducerilor a cucerit in ultima perioada chiar si Internetul. Profitand de acest context favorabil, site-urile de reduceri au avut un real succes si la noi, acest model de business, aparut initial in SUA, dezvoltandu-se rapid. Astfel ca prin intermediul site-urilor de reduceri, romanii pot profita pe parcursul intregului an de preturi mici si reduceri fabuloase la anumite produse si servicii.


Cum functioneaza?

Un site de reduceri colective publica zilnic oferte cu reduceri de pana la 90% pentru diferite servicii si produse, cum ar fi : oferte la restaurante, baruri, saloane de infrumusetare, cinematografe, SPA. concerte, concursuri de dans, excursii, aparate de fotografiat. Oferta se activeaza in momentul in care un anumit numar de utilizatori, stabilit de la inceput cumpara cuponul, ce poate fi folosit pe baza de rezervare intr-un anumit interval de timp. Totul se face contracronometru. Clientul alege oferta, isi creaza un cont, plateste cu ajutorul cardului si primeste un voucher. Il printeaza si merge cu el direct la comerciant. .

Oamenii se grabesc sa-si cumpere cu bani putini de la vacante ori sedinte de masaj, pana la aparate foto sau masini. Poti astfel sa te rasfeti la SPA, sa iesi la un restaurant unde altfel nu ti-ai fi permis sa mergi, sa calatoresti in colturi ale lumii unde nici cu gandul nu te-ai dus, crezand ca e imposibil din punct de vedere financiar si multe alte oferte atractive care vin in atentia ta, punandu-te pe ganduri cu privire la adevaratele tale nevoi. Astfel de oferte pot fi transformate in oportunitati pentru cei care au cu adevarat nevoie de serviciile sau produsele oferite, insa pentru cei condusi de impuls si avizi de consum sub pretextul “reducerilor” aceasta este doar o alta metoda de a cheltui bani pe lucruri inutile.

Este o afacere in care, in conditii favorabile si ideale toată lumea cåştigă: clientul - reducerea, comerciantul care oferă serviciile/produsele - clienţi noi şi publicitate gratuită, iar site-ul de reduceri - un comision din valoarea tranzacţiei. Specialistii sustin insa ca sunt afaceri care nu vor fideliza niciodata clientul, asa cum spera comerciantii, datorita faptului ca cei care cumpara astfel de cupoane vor fi permanent atrasi de alte oferte si nu vor tine cont neaparat de comerciant. Scopul comerciantilor este acela de a-si fideliza clientii noi oferindu-le servicii de buna calitate

Piata internationala

Desi nu a reusit sa inregistreze vreodata profit, gigantul american al reducerilor si cel mai mare site de profil din lume, Groupon, intentioneaza sa se listeze la bursa pentru un pret al actiunilor care ar putea evalua compania la aproximativ 20 de miliarde de dolari. In plus, compania a refuzat o oferta de preluare de la Google in valoare de peste 6 miliarde de dolari. Compania a inregistrat in 2010 o pierdere neta de 389,6 milioane de dolari, la incasari de 713 milioane de dolari. Totusi, in primul trimestru al acestui an, compania si-a crescut foarte mult incasarile, pana la 644,7 milioane de dolari.

Tentative de patrundere pe aceasta piata se pare ca au avut si au si gigantii Internetului, Google si Facebook, care sub renumele brandul-ui pe care l-au creat, vor sa isi indreapte utilizatorii si catre acest tip de comert on-line.

Modelul de business pus in aplicare de aceasta companie pare a fi usor de replicat, atat de companii noi cat si de companii mari, deoarece reprezinta practic, doar un serviciu de reduceri, insa eficienta acestuia poate fi discutabila.

Piata locala

Piata site-urilor destinate reducerilor de grup din Romania numara in prezent peste 150 de jucatori si creste cu o rata semnificativa. O previziune de la inceputul anului 2011, facuta de managerul InternetCorp estima ca aceasta se va situa intre 2,5 si 3,5 milioane de euro.

Totodata, datele disponibile pe serviciul de monitorizare a brandurilor pe retelele sociale, FaceBrands.ro, arata ca in acest moment in online-ul romanesc exista 182 de site-uri de reduceri de grup, in topul preferintelor de pe acest site, situandu-se: FunDeal, Kuponiada, CoolBuy. 90% din piata este concentrata in capitala, in provincie afacerile de acest gen nefnctionand la fel de bine, datorita costurilor de transport pana la client, care de cele mai multe ori e mai mare sau apropiat de produsul achizitionat.

Cele mai cunoscute site-uri de reduceri sunt: Groupon, Kuponiada, GetDeal si Zumzi, FunDeal.

Odata cu aparitia site-urilor de reduceri, au aparut si “agregatoarele” de oferte, care aduna la un loc toate ofertele, facilitand accesul utilizatorului, cat mai rapid si eficient, ofertele putand fi sortate in functie de anumite criterii. Cele mai cunoscute astfel de agregatoare sunt:

Profitul vine din comisioanele percepute din vânzările făcute de site-urile de reduceri prin intermediul agregatorului şi din publicitate. De exemplu Redutti percepe un comision fix de 10% din valoarea unui cupon vândut. Potrivit studiilor realizate de agregatorul de reduceri de grup Redutti.ro, incasarile site-urilor de profil au crescut exponential in decursul anului. Astfel, site-urile monitorizate de Redutti au inregistrat, in ianuarie, incasari de 1,37 milioane de lei. In februarie, acestea au ajuns la 2,99 milioane de lei iar in martie au depasit la 4,75 milioane de lei. Potrivit datelor disponibile in rapoartele Redutti, Fundeal.ro a inregistrat in primele trei luni ale anului incasari de 2,49 milioane de lei, Groupon.ro a inregistrat in aceeasi perioada incasari de 1,11 milioane de lei iar Kuponiada.ro a inregistrat incasari de 955.000 lei. Alti jucatori semnificativi in piata au fost Topdeals.ro, cu incasari de 575.000 lei, Goldendeals.ro, cu incasari de 358.000 lei, Zumzi.ro, cu incasari de 339.000 lei si Coolbuy.ro, cu incasari de 215.000 lei.

Majoritatea site-urilor de profil din România nu se bazează exclusiv pe modelul reducerilor de grup, tinand cont ca romanii de-abia acum fac cunostinta cu cu acest sistem. „Cea mai bună abordare de business este cea a ofertelor instant, pentru că este frustrant pentru consumatori să cumpere o reducere care poate să dispară și nefezabil pentru compania parteneră, care poate să nu vândă nimic“. Modelul ofertelor disponibile instant par a fi mai profitabile, site-urile traind din comisionele percepute la valoarea fiecarui voucher achizitionat de un client.

La mai putin de un an de la aparitia acestui model de business in Romania, piata încă se stabilizează. „Mă astept ca în 2012 să rămână doar 10-20 de jucători stabili“, spune Luciana Zamfirescu, managing partner la Top Deals. Mihai Seceleanu de la Kuponiada estimeaza ca intr-un an si jumatate va avea loc echilibrarea: „Cu siguranță nu se va ajunge la saturatie mai devreme de cinci, poate chiar zece ani“, spune el. Proprietarul Redutti, Andrei Stefan, considera ca impactul acestui business asupra mediului economic va fi unul extrem de pozitiv, de tip „bulgare de zapada“. Si Luciana Zamfirescu subliniază importanta sociala a acestui business: „accesul la servicii, mai ales cele medicale, este unul dintre câștigurile sociale datorate reducerilor oferite de companii. Au fost un fel de pansament pe rana crizei“.

Preferinte

Cele mai cautate sunt serviciile si nu produsele. Românii cumpara cele mai multe vouchere pentru a beneficia de servicii de îngrijire personală sau medicale, pentru a merge în vacanta sau pentru a manca la restaurant. De altfel, serviciile de infrumusetare cu proceduri noi, cu aparatura revolutionara, dar si serviciile medicale, se bucura de vanzari record.

Potrivit unor sondaje, cumparatorul tipic de cupoane online este o persoana educata, deschisa la nou, cu o viata socială activa, îngrijita şi preocupata de propria persoană. Potrivit Lucianei Zamfirescu, cea mai mare pondere o au femeile cu varste intre 20-50 ani, cu studii medii-superioare, venituri medii si mari. Cand vine vorba de preferinte, femeile cumpara, aşa cum era de asteptat, servicii/produse de înfrumusetare si sanatate, iar barbatii auto si entertainment.

Statisticile arata ca in ultimul an peste jumatate de milion de romani au cumparat de la reduceri vouchere in valoare de peste 6 milioane de euro. Clientii au facut economii de cateva milioane de euro.

Daca va intereseaza acest fenomen si vreti sa aflati mai multe informatii legate de acest subiect, iata si cateva articole care mi s-au parut interesante:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu