luni, 3 ianuarie 2011

Advertising creativ: Spainair si un efort de PR emotional in ajunul Craciunului.

Cine isi doreste sa zboare cu avionul in ajunul Craciunului? Cred ca oricine ar prefera sa fie acasa, impreuna cu familia, in loc sa astepte imbarcarea, decolarea sau aterizarea si drumul aferent catre casa de dupa, in ciuda faptului ca zborurile cu avionul sunt incomparabil mai putin stresante decat sa zicem.... autocarul. Totusi, uneori suntem constransi de imprejurari si, cu toate ca ne place sau nu, petrecem ajunul Craciunului pe drumuri, asteptand cu nerabdare sa ajungem in final acasa si sperand sa mai avem destula energie incat sa ne bucuram de impodobitul bradului si alte obiceiuri festive.
In ajunul Craciunului, o serie de europeni calatoareau cu avionul Spainair catre casa. Calatoria le era aproape de final, dar au avut parte de o surpriza. Una pe cat de neasteptata pe atat de placuta, spun eu. In momentul in care trebuiau sa isi ridice valizele de pe benzile de bagaje, au fost intampinati de 190 de cadouri (exact cati erau si ei) in loc de bagaje. Surpriza a fost si mai mare cand au realizat ca pe fiecare cutie de cadouri frumos impobodita era trecut numele lor. Iar acestea continuau sa faca ture pe benzile de bagaje pana cand oamenii si-au dat seama ca Mos Craciun le facuse o vizita si au inceput sa le ridice si desfaca. Prima reactie a fost bineinteles sa incerce sa le zbuduie putin, incercand sa inteleaga ce se poate afla in ele, dar unii mai curajosi le-au desfacut instantaneu.
Fiecare pasager avea cate un cadou personalizat: copii s-au bucurat sa gaseasca ursuleti de plus, acadele uriase, masini, trompete si alte jucarii, in vreme ce adultii primeau produse de frumusete, aparate de fotografiat de unica folosinta cu efecte (aparate de... lomografie) si accesorii festive. Este lesne de inteles ca erau niste calatori care si-au recapatat zambetele, in ciuda faptului ca inca nu au reusit sa ajunga acasa, si au explodat in aplauze.
Ce este de fapt mai important este ca fiecare dintre acesti pasageri a avut o poveste de impartasit familiei dupa acest incident, si totul a luat o turnura virala: in mai putin de 48 de ore, existau deja 100.000 de viewuri ale clipului care a captat evenimentul pe youtube si mai mult de 7.000 de utilizatori au ales sa impataseasca incidentul pe Facebook si Twitter.
Din punctul meu de vedere, acesta a fost un efort de advertising foarte bine gandit: a fost realizat la momentul potrivit si a apelat in mod corect la starea emotionala a oamenilor, as putea spune ca a si exploatat aceasta stare, si prin originalitatea de care a dat dovada, a reusit sa capteze atentia unui numar impresionant de oameni. Este foarte posibil ca toate costurile sa fi fost deja acoperite din pretul biletului, deci din punct de vedere al bugetului a fost din nou o "lovitura de teatru".
Dar cel mai important, a creat acel sentiment de Craciun pe care il vedem mai degraba in filme decat in viata reala. Din acest punct de vedere, poate ca mi-as fi dorit sa fiu unul dintre pasagerii Spainair in ajunul Craciunului, pentru ca talentatii marketerii ai companiei de advertising Shackleton stiau exact ce ne atinge coardele sensibile, in special in momentele mai vulnerabile. Dupa cum spunea chiar vice-presedintele Shackleton: "Acesti pasageri merita sa primeasca si ei un cadou, ca noi ceilalti, impreuna cu tot entuziasmul si surpriza pe care l-ar putea aduce. A fost un gest dedicat tuturor celor care nu aveau de ales decat sa zboare in noaptea ajunul Craciun."
Din punctul de vedere al efectelor obtinute de Spainair, acest efort a imbunatatit imaginea companiei, facand-o sa para mult mai creativa si apropiata de clienti, creand o experienta umana unica, pe care au reusit sa o ataseze brandului propriu si care a avut scopul sa intareasca pozitionarea pe care aceasta companie a ales-o, incepand cu sloganul lor: "La de Todos".
Mai jos se afla un videoclipul viral al campaniei Spainair, care pana acum a adunat peste 300.000 de vizionari:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu