joi, 20 ianuarie 2011

Internetul – o piaţă cu concurenţă perfectă?

Aşa cum am învăţat din cursurile de macroeconomie concurenţa perfectă nu există fiind un subiect utopic. Acele cursuri au fost însă scrise când mediul online de vânzări nici măcar nu exista sau dacă exista nu era luat în calcul în vederea analizei concurenţei din cadrul lui. În mediul offline concurenţa perfectă nu poate exista niciodata pentru că numărul de ofertanţi nu va fi niciodată suficient de mare încât acţiunile unuia dintre ei să nu aibă vreun impact asupra preţului practicat de ceilalţi sau asupra cantităţii vândute, în plus niciodată informaţiile nu vor fi complete şi toţi comercianţii nu se vor putea şti între ei din cauza distanţelor fizice.
Analizând numărul de utilizatori de internet şi ascensiunea rapidă a acestuia conform tabelului de mai jos, este evident că nu există o piaţă mai mare decât cea a internetului. Totodată mulţi utilizatori sunt în acelaşi timp atât potenţiali cumpărători cât şi ofertanţi. În categoria ofertanţilor consider că intră nu doar deţinătorii de magazine online ci şi utilizatorii de rând ai internetului care postează spre vânzare diverse obiecte pe care nu le mai vor sau oferă diverse servicii pe care le pot efectua. Astfel avem o piaţă imensă cu un număr aproximativ egal de ofertanţi şi potenţiali clienţi, ceea ce duce la premisele de bază pentru apariţia unei concurenţe perfecte.

În plus gradul de informare este foarte mare, ofertanţii şi consumtarii având acces la toate preţurile şi produsele iar intrarea pe piaţă este liberă. În aceste condiţii dacă vânzarea unor produse nu merge conform aşteptărilor unui comerciant acesta poate trece la altă gamă de produse costurile acestei schimbări fiind mult mai mici decât cele care ar apărea pentru aceeaşi schimbare în mediul offline.
Deci este sau nu internetul o piaţă cu concurenţă perfectă? Eu cred ca se apropie de conceptul de piaţă cu concurenţă perfectă dar nu reprezintă acest concept. Chiar dacă posibilitatea de informare este mult mai ridicată decât în mediul offline, ea nu este şi nu va fi probabil niciodată o posibilitate de informare 100% pentru că un cumpărător nu va lua în calcul absolut toate ofertele postate pentru un produs pe care doreşte să-l cumpere, acest lucru nemeritând din cauza timpului investit în acest sens.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu