joi, 20 ianuarie 2011

Inceputurile advertisingului pe internet

Care este cel mai mare avantaj al reclamelor online in detrimentul celor traditionale? Poate faptul ca acum consumatorii iau initiativa prin vizitarea site-urilor din reclame in mod voluntar, nu sunt doar expusi la un mesaj publicitar.
Cum ia mai exact initiativa? In cel mai simplu exemplu, atunci cand un consumator foloseste un motor de cautare si introduce un termen, sa zicem... "telefon mobil ieftin". Apoi studiaza rezultatele de căutare, precum şi link-uri sponsorizate de la agenţii de publicitate, şi apoi clic pe un astfel de link. In acest fel, consumatorul şi-a exprimat intenţia de două ori (mai întâi cu respectica cautare, apoi cu click efectuat). Costul mediu pe care o Costul mediu pentru un agent de publicitate de la o astfel de operatiune este de 50 cenţi, ceea ce corespunde la un CPM (cost pe mia de afisari) de $ 500; prin contrast, CPM-ul din mediile tradiţionale mass-media (in Statele Unite) este de $ 20. O acţiune consumatorului, cu alte cuvinte, este de 25 de ori mai valoroasa decat faptul ca a fost expus la o reclama.
Dar cum a pornit ideea rezultatelor sponsorizate si reclamelor de acest fel? Se pare ca de la un personaj numit Bill Gross, un antreprenor care a decis sa foloseasca internetul ca modalitate de marketing, inca din 1996, cand a fondat Idealab, un fel de incubator de afaceri /idei. Una dintre companiile care au luat nastere din Idealab a fost siteul GoTo.com, redenumit mai târziu Overture, care a devenit un pionier pe piaţa de publicitate "paid search" sau "pay-per-click". In 2001, BIll Gross s-a intalnit cu Sergey Brin and Larry Page, tinerii fondatori Google, care abia atunci incepea sa devina popular, dar inca nu avea nici o modalitate sa faca bani. Gross le-a propus sa devina parteneri sau chiar sa faca o fuziune intre companii, dar fondatorii Google erau pe atunci foarte determinati sa nu isi "dilueze" integritatea rezultatelor pe care le returna motorul de cautare prin reclame, si l-au refuzat.
Partea amuzanta a fost, insa, ca in decurs de un an Brin si Page s-au razgandit si au venit cu ideea crearii AdWords, un sistem bazat pe modelul initiat de Overture, prin care se inserau linkuri cu reclame in dreptul rezultatelor motorului de cautare, si prin care se plateau doar clickurile, nu aparitia intre rezultate, dar, pe langa asta, advertiserii puteau licita pentru keywords in licitatii online. Nu a durat mult pana cand Google a adaugat si Adsense, un sistem care nu mai afiseaza reclamele doar in dreptul rezultatelor cautarilor, ci si plaseaza linkuri "sponsorizate" pe siteurile ziarelor sau altor publicatii online care se incriu pentru un astfel de serviciu. La fel ca pentru AdWords, reclamele AdSense sunt contextuale, fiind relevante pentru continutul paginilor site-ului respectiv, iar advertiserul plateste doar atunci cand un utilizator da click. Trebuie notat faptul ca in 2009, Google a avut venituri de 23 de miliarde de dolari, practic de aproape 4 ori mai mari decat in 2005, cand aveau in jur de 6,1.
Observand rapid ca acest tip de reclame si de advertising sunt foarte de efect, toate marile portaluri de pe web au incercat sa-i ajunga din urma pe cei de la Google. Astfel ca in 2003, Yahoo!, una dintre cele mai importante entitati media, a ales sa achiziotioneze Overture de la personajul nostru initial, domnul Gross, pentru 1,6 miliarde de dolari, si in consecinta a renuntat la tehnologia pe care o avea pentru advertising, sub licenta Google. Acela a fost si momentul in care Microsoft, proprietarul altui portal gigant, MSN, a dezvoltat adCenter, practic propria versiune a unui model de monetizare, si cu care a inlocuit pe cel pe care il aveau de la Yahoo pentru cautarile pe MSN. In alte cuvinte, fiecare din marile portaluri si-a dat seama ca isi poate furniza singur un model de advertising, si ca in felul asta este mult mai rentabil sa isi deruleze afacerile.
Iar aceasta a fost povestea modalitatii prin care s-a raspandit advertisingul pe internet, si se pare ca inca este mult mai eficient de realizat o campanie publicitara prin pay-per-click decat in mod traditional, astfel ca... putem astepta pana apare ceva si mai revolutionar.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu