joi, 1 decembrie 2011

Black Friday - premiera romaneasca


Cati dintre noi nu au auzit macar o data despre Black Friday?

Black Friday este o traditie americana, care consemneaza inceputul sezonului de cumparaturi de Craciun si are loc la o zi dupa Ziua Recunostintei din SUA, asa numita "Thanksgiving Day".

In aceasta zi, retailerii ofera reduceri semnificative clientilor sai, practic reducerile cele mai mari ale anului, pentru a-i incuraja spre a cumpara din ce in ce mai mult in aceasta perioada fructoasa pentru orice firma de comert.

Astfel, magazinele se deschid in jurul orei 4 dimineata sau chiar mai devreme, pentru a-i intampina cum se cuvine pe clienti. In aceasta zi au loc vanzari record pentru orice magazin, mai mult clientii vin cu cateva ore inainte pentru a prinde un loc in randul reducerilor incredibile. Din pacate insa, in fiecare an, aceasta zi se soldeaza si cu incidente mai putin placute, cum ar fi altercatii intre clienti sau accidente din cauza inghesuielii excesive.

Anul acesta a avut loc o premiera la noi in tara, Black Friday a fost inaugurat oficial pentru prima data in cadrul unor magazine din Romania.

Evenimentul a avut loc in noaptea de 24 spre 25 Noiembrie, iar cele mai importante magazine care au acordat aceste reduceri au fost eMag si Flanco. La Flanco promotia a durat intreg weekendul pana in 27 Noiembrie, in timp ce eMag a pastra promotia doar pentru ziua de 25. De mentionat este faptul ca Flanco, avand si un magazin fizic, dar si magazin virtual, au acordat reducerile in ambele locuri, in timp ce eMag pe site-ul lor arhicunoscut, lider de piata al comertului electronic de la noi.

Reducerile au fost semnificative in ambele magazine, intre 20% si 70%, dar majoritatea in jur de 25%, ceea ce inseamna foarte mult pentru un client obisnuit care asteapta o oportunitate pentru a-si achizitiona produsele dorite.

Ca si feedback despre acest eveniment, parerile sunt impartite, am auzit atat pareri pozitive, cat si negative din jur, din mass-media, de la prieteni. Totusi parerea majoritara a fost ca aceasta premiera nu a fost chiar cea mai reusita, intrucat privind vanzarile online, au fost mari probleme tehnice cu site-urile celor doua firme, din cauza suprasolicitarii, traficului asiduu si proasta infrastructura a serverelor lor, care au dus la caderi de cateva ore bune de-a lungul zilei de reduceri, lucru care a dus la nemultumirea clientilor care ar fi dorit sa achizitioneze produse online. Un alt lucru negativ referitor la Black Friday, a fost ca stocurile de reduceri s-au terminat mult prea repede, de exemplu pe eMag la ora 10 dimineta majoritatea produselor dintre cele mai cautate si dorite erau epuizate.

Totusi lucrul care a deranjat cel mai tare consumatorii a fost acela al folosirii unui tertip des intalnit in comert. Unele produse au avut cu scurt timp inaintea zilei de reduceri o crestere substantiala de pret, pentru ca in ziua de Black Friday sa se aplice o reducere de, sa zicem 50% care doar sa pacaleasca clientul, practic reducerea fiind foarte mica de fapt, tinand cont de acea majorare nejustificata a produsului in prealabil.

In concluzie, putem spune ca este foarte placut ca am mai ajuns sa "furam" o traditie de la americani care lucreaza in favoarea clientilor, aducand reduceri nesperate fata de cele din timpul anului, dar evenimentul a fost eclipsat oarecum de celelalte probleme, cele tehnice de nefunctionare a site-urilor, cele de epuizare prematura a stocurilor si mai ales de folosirea unor "scam-uri" pentru a impresiona clientela. Pe viitor speram la o imbunatatire in organizarea zilei de Black Friday, pentru a-i observa adevaratele beneficii si pentru a spera la eliminarea partilor mai putin bune.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu