miercuri, 17 noiembrie 2010

Tragi?


Eu recunosc…voi? Nu ma mandresc cu asta, dar ma inscriu in randul celor multi.

Cine se plange ca pretul platit furnizorului de internet este mare, habar nu are ce vorbeste sau are spectrul gandirii intunecat (ca aici). Nu-i asa ca nu ati pus niciodata problema asa? cu 3 albume date jos de pe un tracker de torrente va amortizati "investitia" lunara (Imi permit sa-i spun investitie). Acum, spuneti-mi ca nu asculti muzica… sa fim seriosi… Eu am spus 3 albume sa fiu rezonabil… e vorba de mult mai mult. Inca un lucru: la afirmatii de genul ”eu n-am facut in viata mea asa ceva”, patiti automat ca Pinocchio la 0.20.

Mi-am propus sa accentuez in mica mea prelegere acest acces “gratuit” pe care unii considera ca sunt indreptatiti sa-l aiba la materiale freeware, sau mai putin free: muzica, filme, diverse aplicatii. Chiar se militeaza pentru asta prin organizatii internationale (pentru cine n-are habar de Partidul Piratilor).

Am sa incep cu o intrebare: “E cineva pe aici care n-a auzit macar de Torrente?” Sarind peste faptul ca am spus ca incep, si sunt in plin cuprins, am sa va expun pararea mea personala cu privire la aceasta problema spinoasa.
Mai intai, un disclaimer (pentru ca asa se face): Sa nu ma intelegeti gresit, nu incurajez pirateria! Da, este de blamat daca tragi de pe net, si comercializezi produsul respectiv. Incalci serios legi de copyright. Dar mi se pare ok sa "tragi un ochi", sa vezi daca-ti place, eventual sa-l folosesti in scop personal (vezi din nou Partidul Piratilor). Iata, pana si-n SUA oamenii sunt taraiti prin tribunale pentru download ilegal de muzica, doar ulterior pusa la dispozitia celorlalti membri ai comunitatii. Adica downloadezi si imparti (din cauza asta eu nu stau niciodata la share :P).




O FI IMPOTRIVA LEGILOR IN VIGOARE, DAR MACAR NU E IMPOTRIVA LEGILOR DOMNULUI. Dovada: www.torentcrestin.net

Un lucru este de evidentiat aici: unii considera ca acest rau are si o parte de bine, fie ea cat de mica. Voi incerca a expune, asadar, avantajele si dezavantajele pentru toate partile, pe care Torrentele, si accesul la ele, le implica.

Avantaje:
- cost redus pentru consumatori (se rezuma la abonamentul platiti lunar providerului de internet);
- comoditate;
- pentru producator poate fi o modalitate de a-si face produsul cunoscut, de a facilita accesul utilizatorilor din tari in care “clientii” (impropriu spus) nu il pot obtine altfel, imprimand in mintea acestoara o imagine pozitiva. Pentru producator poate fi partea incipienta a unei strategii de intrare pe piata respectiv, etc.

Dezavantaje:
- in principal pentru producatori, pentru distribuitori autorizati, comercianti;
- vanzari reduse;
- diminuarea incasarilor;
- poate afecta imaginea de marca, in cazul in care materialul obtinut pe calea downloadului nu este de cea mai buna calitate (si de multe ori este asa), etc.

Trebuie sa mentionez neaparat faptul ca asemenea trackere sunt afaceri profitabile. Modelul lor de business este, evident, bazat pe afisarea de diverse forme de publiciate, si data fiind cererea inelastica pentru download ilegal, profiturile sunt babane. Opinia mea este ca site-urile pot fi considerate cel mult complici la faradelege, spunand ca ele nu gazduiesc fisierele in sine, ci sunt un fel de interfata intre uploader si downloader.

Oricum, fanii adevarati vor sustine intotdeauna producatorii de, filme, muzica, aplicatii, cumparand originalul, din dorinta de a-l avea in colectia personal.

Cat despre downloadul de torrente, fenomenul nu pare sa dispara prea curand. In timp ce in alte tari chiar se actioneaza intru stoparea fenomenului, si site-uri de profil sunt actionate in instanta, la noi in batatura ruleaza spoturi Tv ilare:



Acum, draga cititorule, te mai intreb o data: ”tragi?” Nu-mi raspunde, stiam de la inceput raspunsul!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu