vineri, 12 noiembrie 2010

Advertisingul pe retelele sociale in 2010

Conform unui articol tech crunch, anul acesta a fost un an important pentru advertisingul pe retelele sociale. Si se pare ca anul viitor… va fi si mai marcant. Estimarile eMarketer (prezente in tabelul de mai jos) arata faptul ca cheltuielile cu acest tip de reclame se afla intr-o continua crestere, cu aproape 30% pe an, ajungand la o cifra de 3,3 miliarde de dolari pentru anul acesta, iar pentru anul viitor se preconizeaza cheltuieli de peste 4.26 miliarde de dolari.




De fapt, aceste cifre nu sunt atat de surpinzatoare, si cresterea de 30% este una medie, la nivel mondial. Adevarul este ca, cel putin in 2010, in special facebook a inceput sa prinda o amploare impresionanta la noi, si odata cu asta, cu totii am fost din ce in ce mai des expusi la adversiting pe aceasta platforma. In alte cuvinte, cu toate ca nu ne sunt accesibile datele cu privire la distributia pe regiuni, putem afirma fara ezitare ca in Romania aceasta crestere a fost chiar mai pronuntata (avand in vedere cat de larg adoptat este facebook-ul si tot mai multe companii romanesti aleg sa “existe” si sa isi promoveze activitatea aici). Ceea ce nu este clar pentru Romania este totusi…. Cat de eficiente sunt reclamele pe retelele sociale. Le vedem cu totii, suntem, intr-o forma sau alta, expusi la ele in fiecare zi, dar, ne afecteaza? Ce venituri atrag? Ar fi interesant de analizat niste date cu privire la aceste aspecte.

Acum trecem peste ocean, in Statele Unite, unde se manifesta o crestere mai putin pronuntat decat media de la nivel mondial, in jurul cifrei de 20%. Este important de mentionat faptul ca aici se concentreaza jumatate din cheltuielile de la nivel mondial, aproximativ 1,7 miliarde pentru 2010, restul fiind dispersate in toata lumea. Astfel ca americanii se pare ca se confrunta cu mult mai multe reclame pe retelele sociale decat noi, dar cu toate acestea, sunt destul de sigura ca reclamele lor sunt mult mai bine gandite, realizate, si mai important, relevante in sensul in care americanii au si experienta in acest domeniu, au resurse financiare mult mai bune pentru a-si alcatui materialele promotionale si, bineinteles, puterea de cumparare mult mai mare asigura faptul ca reclamele sunt mai eficiente si atrag dupa sine mult mai des nu doar intentia ci si posibilitatea de cumparare.

Dar tabelul de mai jos ne mai arata o schimbare importanta care a avut loc anul acesta.




Daca anul trecut, americanii cheltuiau destul de mult pentru face advertising pe myspace (totalizand 32% din cheltuieli), se pare ca in 2010 Facebook este varianta preferata pentru social advertising, crescand veritiginos de la 36 la 50% din piata. Myspace devine din ce in ce mai putin atractiv pentru marketeri, ajungand la doar 19%.

In afara de acesti doi giganti, o sumedenie de alte alte retele sociale isi disputa in jur de 22-23% din piata, in vreme ce advertisingul in cadrul aplicatiilor si jocurilor sociale se pare ca este in scadere. Acest ultim fapt este foarte surprinzator, in contextual in care, per total, aceasta categorie incepe sa fie din ce in ce mai dezvoltata, si cu modele de monetizare din ce in ce mai bine puse la punct. Aici m-as fi asteptat mai degraba la o crestere, nu o scadere. Cu toate acestea, cifrele se refera la cheltuieli, iar acest lucru poate inseamna in final ca acest tip de advertising devine mai eficient, necesitand mai putin efort financiar si poate generand si rezultate mai bune.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu