miercuri, 10 noiembrie 2010

Youtube – vacă de muls sau piatră de moară?

Atunci când cheltui 1,6 mld. $ pentru a cumpăra o companie ți s-ar părea normal să aștepți un oarecare profit din urma investiției. Youtube a surprins piața web în februarie 2005 atunci când Steve Chen, Chad Hurley și Jawed Carim, foști angajați ai gigantului de e-commerce PayPal, au creat site-ul de video sharing. Acesta a fost un succes răsunător în comunitatea online deoarece își lăsa utilizatorii să uploadeze și să vizioneze o varietate imensă de conținut video încluzând clipuri TV, clipuri din filme, videoclipuri, videoblogging dar și orice alt fel de înregistrare. Utilizatorii neînregistrați pot urmări acest conținut video în timp ce utilizatorii înregistați pot uploada un număr practic nelimitat de clipuri video. Datorită acestui fapt zeci de milioane de oameni din toată lumea utilizează Youtube creând un potențial comercial enorm. Potențialul comercial a fost “mirosit” de către Google care a cumpărat compania în noiembrie 2006 pentru 1,6 mld. $. Totuși CEO-ul Google Eric Schimdt a confirmat recent că subsidiarul Youtube încă înregistrează pierderi masive. Recent Schimdt a declarat că site-ul de video sharing care a avut un succes răsunător pe web se va apropia cât mai curând de pragul de rentabilitate și chiar a preconizat venituri uriașe. Aceste afirmații curajoase din partea Google nu au fost primele, în iulie, Patrick Pichette, Chief Financial Officer, i-a asigurat pe investitorii Google că Youtube va fi un succes răsunător. De asemenea președintele vânzărilor globale Nikesh Arora a transmis aceleași sentimente și la începutul anului. Din nefericire previziunile conducerii Google asupra profitabilității Youtube au fost în cel mai bun caz optimiste, Youtube înregistrând pierderi substanțiale.

Din păcate nimeni din afara gigantului IT nu cunoaște cu exactitate dimensiunea reală a pierderilor înregistrate de către Youtube. Totuși unii analiști estimează că pierderile anuale s-ar situa undeva la 500 mil. $ deși cifra reală s-ar situa mai degrabă în aproprierea a 200 mil. $. Ce este cert este că Google încearcă continuu să găsească noi modalități de a aduce site-ul la profitabilitate. Până acum tentativele lor s-au rezumat la creșterea agresivă a numărului de adverts (reclame) care apar înainte de a rula clipurile video uploadate. O altă strategie constă în diversificarea ofertei Youtube prin crearea unui serviciu de tipul pay-per-view film pentru a contracara noile oferte ale lui Apple și Amazon.

Dacă Google va reuși să aducă Youtube la profitabilitate va fi după aproape patru ani de încercări de exploatare comercială a potențialului uriaș al Youtube.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu