joi, 11 noiembrie 2010

“INTRAREA BIG BROTHER ÎN SCENĂ” SAU SOCIALIZAREA ÎN REŢELELE MOBILE

Este cunoscut faptul că, prin însăşi esenţa sa, omul este o fiinţă socială. Plecând de la acest truism, “minţi sclipitoare” au exploatat această realitate şi au reuşit să o transforme în bani (chiar mulţi). După părerea mea, premisa de la care s-a plecat a fost următoarea: fiinţele umane au trăit dintotdeauna în comunităţi care s-au extins ori de câte ori s-a ivit vreo ocazie. Internetul a oferit comunităţilor posibilitatea de a relaţiona, astfel s-au reînnodat prietenii vechi şi s-au realizat altele noi. Mai nou, telefoanele mobile au caracteristici unice care pot extinde această experintă.

Sursa informaţiilor pe care doresc să la comentez se află aici. Ideea de bază este următoarea: o companie americană a lansat o aplicaţie pentru smart-phone care permite utilizatorului Facebook să-şi localizeze prietenii, dar mai mult, companiile pot folosi respectiva aplicaţie în vederea realizării publicităţii targetate (sau chiar mai mult de atât). Însă apare o problemă: folosirea respectivei aplicaţii poate afecta în vreun fel intimitatea utilizatorilor? În încercarea de a găsi un rapuns voi dezvolta ideea conturată mai sus.

Social Networking-ul este acum prezent şi în “reţeaua mobila”. Compania americană Centrl pune (în mod gratuit) la dispoizitia utilizatorilor iPhone, BlackBerry şi a celor care folosesec sistemul de operare Android o aplicaţie ce perimte localizarea prietenilor de pe Facebook care se afla în preajmă şi cărora li se pot trimite mesaje instantanee. Practic, aplicaţia foloseşte o hartă care “adună prietenii de pe drum” şi îi “teleportează” pe Web.

Însă aplicaţia poate fi folosită şi cu un scop mai “bănos” - retailerii pot trimite cupoane/invitaţii pe telefon potenţialilor clienţi care se afla în zonă.



Faptul că tot mai multe persoane sunt atrase de mirajul “socializării virtuale” a fost sesizat şi de Apple. Conform previziunilor unui studiu realizat iSuppli (www.isuppli.com), vânzările de telefoane inteligente Apple ar putea depăşi în următorii 3 ani valoarea de 400 milioane unităţi la nivel global (asta in cazul variantei pesimiste) iar perspectiva de a putea localiza orice persoana din SUA, aflata in vecinatatea unui reper, cu ajutorul telefonului din buzunarul acesteia, ofera celor din industria hi-tech o viziune precauta, datorata actualei recesiuni, care pare ca nu se mai sfârşeşte. Chiar şi asa, mulţi dezvoltatori de software se orienteazã cãtre aplicaţii destinate localizarii prietenilor cu ajutorul dispozitivelor iPhone, T-Mobile G1 şi BlackBerry.

Nici companii precum Google nu au rămas insensibile la acest fenomen ce capătă amploare. Astfel, a fost lansat Google Latitude ce permite celor care au optat pentru acest program să fie localizaţi pe hartă de către familie şi prieteni. Şi Yahoo a pregătit o o aplicaţie similară pe care a lansat-o pe Facebook, Friends on Fire, care permite celorlalţi accesul la locaţia în care te afli. Deocamdată, Loopt este ”pionier“ cu resurse, simplu de utilizat şi intuitiv, acesta a fost prezentate în spoturi tv alături de iPhone.

Facebook şi MySpace, intens folosite şi pentru aplicaţiile ce permit localizarea, au în vedere colaborarea şi cu alţi dezvoltatori de software, pentru a face şi alte platforme compatibile.

Mai mult, Jeff Chester, director executiv al Centrului pentru Democraţie Digitală a lansat o idee şi mai îndrăzneaţă: având în vedere amploarea fenomenului, e foarte probabil ca viitorul preşedinte al SUA să fie ales pornind “de la cine ne localizează prin intermediul telefoanelor mobile”.

Dificultăţi apărute
Mulţi s-au arătat a fi îngrijoraţi în privinţa noului fenomen. Avocaţi din SUA consideră că folosirea respectivelor aplicaţii solicită utilizatorilor de smart-phone-uri prea multe informaţii necesare conectării. Şi aşa apare problema: cei care colectează datele de multe ori nu sunt interesaţi numai de locul de unde îşi face cineva cumpărăturile ci şi de tipul achiziţiei, cât de mult cheltuieşte şi cu cine se împrieteneşte. "Esenţa problemei rezidă în faptul că modelul de afaceri pe care le-au dezvoltat pentru publicitate pe mobil este unul prin care o mulţime de date sunt colectate şi profilul utilizatorului este analizat", spune Chester. Astfel, viaţa personală a individului este puternic afectată.

Perspective
În ceea ce priveşte viitorul foarte apropiat, potenţialul oferit de socializarea prin reţelele mobile pentru publicitate - trimiterea de anunţuri de vânzare, cupoane şi alte oferte pentru cineva din apropiere - este idilic pe hârtie, însă investiţii majore nu au fost făcute încă. Şi acest lucru ar putea încetini dezvoltarea fenomenului. Până în prezent, cei mai mulţi par a se baza pe investitori “îngeri” şi pe capital de risc.

Retailerii şi Mobile Social Networking
Mulţi retaileri încă nu înţeleg procesul, spune David Berkowitz, director de media emergenta şi strategia clientului al firmei de reclama online 360i. Departamentele lor de marketing, spune el, considera că publicitatea este on-line sau nu. Dar în acest caz publicitatea este un hibrid. Acesta începe online şi direcţionează consumatorii nu la site-uri ci la locaţii (brick-and-mortar sites).

Acest tip de sobrietate nu este îmbrăţişata şi de industria mobila, care tinde să afişeze exuberanţa visătoare a epocii dotcom. Un exemplu este Where (iPhone, G1, BlackBerry), un instrument puternic, sigur, care permite utilizatorilor să-şi găsească nu doar prieteni prin intermediul Facebook ci şi propriul "Buddy Beacon" cu ajutorul căruia pot găsi, de asemenea, trailere pentru filmele ce rulează în cinematografele din apropiere, benzină ieftină şi mâncare excelentă.

Sfaturi
Pentru cei interesaţi să înceapă o afacere în acest domeniu, două lucruri sunt esenţiale:
§ capitalul de risc şi
§ afilierea la agenţii mari de publicitate pentru a putea lansa aplicaţii inovatoare.
E adevărat că în ultima perioadă start-up-ul susţinut de capitalul de risc a cunoscut un recul în comparaţie cu câţiva ani în urmă, dar încă există un interes în creştere pentru domenii noi precum cel al socializării.

Concluzii

v Centrl este o “fereastră” către reţelele sociale (Facebook, MySpace, Hi5, Friendster, etc) prin care prieteni şi magazine pot fi găsite rapid. Acest serviciu se adresează şi marketer-ilor interesaţi în colectarea unor informaţii valoroase despre consumatorii ţintă (ba mai mult, doar despre aceia care se întâmplă să fie în apropiere) => înlocuirea publicităţii tradiţionale, conturarea unei noi ere în telecomunicaţii.

v În ceea ce priveşte găsirea unui răspuns pentru întrebarea lansată (afectarea intimităţii personale), am ajuns la următoarea concluzie: este foarte posibil ca în viitor, anumite date (alături de cele privind localizarea, să mai figureze şi altele referitoare la etnie, venituri, etc) să se afle la dispoziţia cuiva => Big Brother ţi-ar putea urmări fiecare mişcare, preferinţă, viciu şi achiziţie. Nu ar fi ceva prea comod... Însă rămâne la alegerea fiecăruia.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu