duminică, 28 noiembrie 2010

Am o pagină pe Facebook… so what’s next ?

Într-unul din articolele precendente, am abordat subiectul Twitter şi avantajele pe care acesta le poate oferi unui brand. Deoarece sunt un fan Facebook mai mult decât Twitter, am căutat un articol care să prezinte modul în care o afacere mică poate beneficia de pe urma acestui fenomen care a revoluţionat lumea, numit Facebook.

Cu siguranţă marea majoritate dintre noi are deja un cont de Facebook, care ne permite să păstrăm legătura cu “lumea”, dar v-aţi gândit vreodată cum profită o companie prin faptul că este prezentă în cea mai mare reţea socială ?

În primul rând, dacă discutăm despre un business, aşteptaţi-vă ca acesta să aibă o pagină de Facebook, şi nu un cont normal ca marea majoritate a utilizatorilor. Eu încă sunt surprinsă când văd câte un “Friend request” care vine din partea unei entităţi ce reprezintă o firmă şi nu o persoană individuală. Mare greşeală ! Din prima, unul dintre avantaje (posibilitatea de a ajunge rapid la un public larg) este anulat. Aşadar dacă întâlniţi un asemenea caz… puteţi da accept, dar nu vă aşteptaţi să vedeţi cine ştie ce activitate din partea acelui « prieten », pentru că va rămâne un novice în utilizarea Facebook într-o manieră profesională.

Ca să nu mai lungesc vorba, iată linkul către articolul promis :

http://www.openforum.com/idea-hub/topics/marketing/article/top-5-things-for-facebook-page-success-adele-cooper-1

Ce reprezintă o pagina Facebook ?

În mare este echivalentul unui cont de companie; este tipul de cont care se recomandă dacă eşti « celebrity, band or business » (cel puţin aşa susţine pagina de start a Facebook). Având funcţionalităţi de genul : posibilitatea de a crea o comunitate de fani (cei care dau « Like » paginii), un wall pe care se pot partaja informaţii, upload de poze, filmuleţe, pornirea unor discuţii, evenimente… , o pagină de Facebook îţi ofera şansa să îţi promovezi afacerea în rândul a peste 500 de milioane de utilizatori. Cum faci asta ? Foloseste-ţi imaginaţia sau « fură » meseria de la alţii care au reuşit deja.

Nu crearea unei pagini este pasul decisiv, ci menţinerea ei. Şi cum se poate realiza aceasta ?

  • Promovarea paginii în rândul clienţilor deja existenţi se poate dovedi utilă pentru că vestea circulă repede către potenţiali consumatori, extinzând astfel comunitatea de fani.

Un Page badge pentru website-ul companiei, un buton de “Like” integrat în acesta, un link în newslettere şi emailuri care permite conectarea pe Facebook sau de ce nu o reclamă pe Facebook sunt metodele cele mai frecvente care permit promovarea unei pagini.

  • Conţinutul care este publicat pe pagină este important deoarece o comunitate este “însetată” de informaţii noi.

Frecvenţa cu care trebuie postat conţinutul, cât şi tipul acestuia depind de business. Ideea generală este că update-urile trebuie să fie interesante, distractive şi relevante pentru clienţi. De asemenea, maniera în care sunt transmise se recomandă a implica o abordare mai personală şi nu atât de formală ca pe website-uri (să nu uităm că vorbim de o reţea socială care aduce oamenii mai aproape unii de alţii).

  • Nu trebuie uitat că esenţa unei reţele sociale este comunicarea, de aceea antrenarea brandului în nişte discuţii ce au loc pe pagina de Facebook este binevenită pentru marketingul de tip « word-of-mouth ».

Un feedback pozitiv implică mulţumiri din partea companiei, unul negativ cere scuzele de rigoare cât şi o acţiune de ameliorare. În promovarea de produse noi, un mod rapid de a obţine părerile consumatorilor este să ceri exprimarea lor direct pe pagină. Şi de ce nu… o campanie de teasing privitoare la viitoarele produse are un efect garantat în stârnirea interesului fanilor (indiferent că aceasta se face printr-un simplu mesaj postat pe wall, o imagine, un video).

  • O imagine face cât o mie de cuvinte, iar un video face cât o mie de imagini. Pe Facebook, acest efect este multiplicat de rapiditatea cu care mesajul ajunge la publicul ţintă.








Se recomandă ca în funcţie de tipul de afacere, utilizarea imaginilor şi a filmuleţelor să se facă într-o măsură mai mare sau mai mică. De exemplu, în cazul Louis Vuitton, Victoria’s Secret, promovarea noilor colecţii s-a făcut atât într-o manieră live în cadrul unei prezentări de modă, cât şi live pe pagina de Facebook, unde prezentarea respectivă era transmisă.

http://www.facebook.com/LouisVuitton

http://www.facebook.com/victoriassecret

Iar un exemplu foarte relevant de pagină Facebook bine întreţinută este Coca-Cola:

http://www.facebook.com/cocacola

Unul dintre evenimentele recent promovate pe Facebook de acest brand este Coca-Cola Village, un eveniment care a adus online sute de mii de utilizatori în acelaşi timp, dar care în paralel s-a desfăşurat şi într-o locaţie fizică, unde aproximativ 600 de tineri de diverse naţionalităţi au participat la diverse activităţi interactive şi au postat update-uri pe pagina de Facebook prin intermediul unui dispozitiv RFID (vezi video-ul de pe Youtube).

http://www.youtube.com/watch?v=SSZ9v8oUaRY

  • Şi poate aspectul cel mai important : nu uita să postezi oricând, de oriunde.

Poţi face asta fie direct de pe pagina web Facebook, fie din aplicaţia pentru smartphone-uri sau poţi pune video-uri şi imagini de pe mobil prin utilizara unei adrese de email personalizate pentru administratorii unei pagini (functie similară existând şi pentru utilizatorii având conturi individuale).

Re-citind toate aceste recomandări, mi-am pus întrebarea de câte ori am urmărit eu activitatea de pe paginile cărora le-am dat « Like ». Am avut nevoie de 5 minute pentru a găsi locul unde pot vedea lista de pagini care îmi plac. Şi uitându-mă în listă, mi-am dat seama că sunt foarte puţine cele care chiar publică conţinut interesant şi relevant pentru mine în mod frecvent: The Economist, pagina departamentului în care lucrez, câteva trupe de artişti şi vreo 2 universităţi.

Concluzia : dacă lucrezi într-o companie şi rolul tău este de asigura promovarea brandului, te-ai gândit că un canal de comunicare care te poate ajuta este chiar Facebook ? Maybe it’s time to use it differently…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu