duminică, 21 noiembrie 2010

Cloud gaming: On-live si Gaikai

Cloud gaming-ul ar putea sa fie viitorul consolelor si, cine stie, sfarsitul calculatorului ca "unealta" de joc.

Cel putin asta spun creatorii serviciului On-line.


Acesta este un proiect destul de ambitios, bazat pe cloud computing, si isi propune sa puna la dispozitia utilizatorilor fie o microconsola (disponibila din decembrie la un pret de 99$ pentru America de Nord) fie un plug-in pentru browser care sa le permita sa se bucure jocuri PC de ultima generatie fara a avea hardware-ul necesar pentru a le rula (haha, nu mai trebe procesor > 2 Ghz, 4 giga de ram, placa video de  512 cu pixel shader 3, etc) .


La prima vedere (dupa cum apare si in poza de mai sus), On-live poate parea similar cu ce face orice alta consola,  dar e mai degraba.... un fel de youtube pentru jocuri. Totul ruleaza de fapt online, pe un server, care executa toate operatiile necesare rularii aplicatiei si iti trimite output-ul pe monitor, astfel incat.... am putea sa ne jucam ultimul Call of Duty direct de pe un 585 daca putem sa ii instalam respectivul plug-in.


Iar daca nu avem calculator, atunci platim 99 de dolari pentru consola, bagam cablul in televizor si obtinem acelasi efect. Nu stiu ce credeti voi dar... Ce calculator am putea sa ne luam cu 99 de dolari? Si ce jocuri am putea rula pe el? In contextul in care industria jocurilor video urmeaza un trend ascenedent, ajungand la o afaceere de 44 de miliarde de dolari in 2011, conform statisticilor DFC Intelligence, un sistem care sa poata ascede limitatiile fizice impuse de hardware ar putea atrage dupa sine o schimbare a paradigmei. Iar avand in vedere ca serviciul este disponibil (acum) fara o taxa lunara (initial aceasta era inclusa business model), largeste foarte mult accesibilitatea acestei tehnologii, cu un pc fiind practic gratuit de folosit dupa instalarea acelui plug-in. Alte avantaje sunt ca nu trebuie sa mergem pana la magazin sa luam jocul, nu trebuie sa instalam... merge orice joc disponibil pe orice sistem (era un demo chiar si pe ipad).. recunoaste orice tip de controler (pana si kinect)... Pe scurt, e destul de puternic.

Totusi, avem si o serie de inconveniente. Spre exemplu, tehnologia nu este disponibila inca si in tara noastra (de fapt, nici un Europa deocamdata). Oricum, in Romania, dupa cum afirma si unul dintre colegii mei intr-un articol, pirateria.... este principala modalitate de procurare a software-ului.

Si daca serviciul propriu-zis este acum gratuit, accesul la jocuri nu este. Acestea pot fi inchiriate pe o perioada pre-determinata, sau cumparate, iar preturile sunt similare cu cele din retail. In Romania, puterea de cumparare este la un sfert fata de cea din Statele Unite, astfel ca orice joc este, pentru romani, de 4 ori mai scump. Nu este neaparat in lista prioritatilor, iar acesta este si unul dintre motivele pentru care ma pronunt rezervat cu privire la succesul pe care l-ar avea la noi tehnologia cloud gaming-ului in 2010. Pirates will be pirates, some WILL buy the software, but we have a limted market here. Asta explica de ce nici nu beneficiem inca de On-live, dar oare ce-au cu restul europenilor?

Al doilea dezavantaj major se refera la faptul ca TOTUL se afla pe serverele On-live. Asta inseamna ca daca acestea pica, sau doamne-fereste, crapa, nu mai avem acces la jocuri, salvari sau orice altceva. Sa zicem ca asta ar putea sa fie acceptabil daca se intampla pentru o perioada foarte scurta, si nu foarte des (deloc e preferabil, bineinteles), dar daca afacerea nu merge, totul se poate inchide, iar jocul (sau jocurile) pe care l-am achizitionat, pentru ca nu il detinem propriu-zis... well, you get the picture.

Poate cel mai important, On-live are nevoie de o conexiune puternica la internet. Fara internet, nu exista cloud, fara cloud, nu exista cloud gaming. Streaming-ul se face atat "regular" cat si HD, dar, va dati seama, pentru a doua varianta trebuie... teava.

Totusi, se pare ca exista incredere in posibilitatile serviciului On-live, si este atat de atractiv incat a inceput sa apara si concurenta. Aceasta se manifesta, deocamdata, din partea unei firme denumite Gaikai, care vine cu un servicu similar, aflat in prezent in open beta dupa ce, in noiembrie, a debutat foarte low-profile cu 1.000 de invitatii, si acum a mai inaintat inca 10.000. Si important, e disponibil si un EUROPA, yuhu. Tocmai pentru ca numele te-ar face sa crezi ca vin din China (tot americani sunt dar, meh), au hotarat faca serviciul si mai accesibil, jocurile sunt mai ieftine (chinezisme, da?), si nici macar nu trebuie sa downloadezi un plug-un pentru a folosi Gaikai. Awesome right?

Daca vi se pare interesant sau doar vreti sa pierdeti o dup-amiaza jucandu-va demo-uri ale unor jocuri care nu v-ar rula nici peste 5 ani, poate aveti noroc si prindeti si voi o invitatie. Va anunt ca Gaikai a debutat cu cel mai puternic joc sci-fi al anului 2010, Mass Effect 2. If you geek out over any franchise that has the word star in it... get to it. Succes!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu