duminică, 7 noiembrie 2010

ANPC si Comertul electronic

ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) a hotarat ca toate magazinele online trebuie sa posteze pe site-ul lor un link spre aceasta autoritate. Acest lucru ar trebui sa ajute la la remedierea principalelor probleme ce apar in domeniul comertuluia electronic.

Insa doar postarea unui link pe site va ajuta la crearea unui comert electronic mai sigur? Consider ca trebuie impuse mult mai multe masuri. Un simplu link nu va face mari schimbari.

Clientii sunt inselati atat in comertul traditinal cat si pe cel electronic si exista anumite prevederi care ar trebui sa impiedice acest lucru .

ANPC-ul a avut o interventie foarte buna in momentul in care a hotarat sa faca controale la magazinele online, desi, dupa parerea mea s-au verificat mult prea putine magazine dintre cele existente pe piata locala.

In urma controlului din luna februarie 2010, s-au inregistrat nereguli, s-au aplicat sanctiuni, dar oare e sufcient? Nu cred. Ar trebuie sa existe in permanenta astfel de controale la cat mai multe magazine online. Astel s-ar reduce mult mult riscul ca un client sa fie inselat sau sa nu fie respectate regulile impuse.

"Controalele au relevat faptul ca majoritatea operatorilor economici au remediat deficientele anterior constatate. In acest moment, site-urile celor verificati contin toate informatiile prevazute de lege.

Comertul on-line este intr-un proces de crestere accelerata. Acest tip de afacere se bazeaza pe relatia de incredere intr-o masura mult mai mare decat comertul traditional si, totodata, mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi. Din aceste motive, ANPC supravegheaza constant acest tip de comert si acorda o atentie deosebita neregulillor constatate. Nu ne vom limita la sanctionarea abaterilor ci vom impune - prin initiativa legislativa - reguli noi acolo unde va fi cazul”, a declarat Constantin Cerbulescu, presedinte ANPC.

Dintre principalele abateri constatate se pot enumera:

- informarea incompleta asupra tarifelor si preturilor;

- informarea incompleta asupra caracteristicilor esentiale ale produselor;

- informarea incorecta sau incompleta a consumatorilor in ceea ce priveste garantia produselor / serviciilor;

– consumatorii nu erau informati asupra posibilitatiii de a denunta unilateral;

- informatii incomplete privind datele de identificare si contact (lipsa adresei sediului social existand doar o adresa de e-mail) ;

- comercializarea unor produse in afara termenului de valabilitate acordat de producator ;

- lipsa de pe site-urile proprii a linku-ului catre www.anpc.gov.ro.

Deci, cele mai mari abateri aveau legatura cu informarea incompleta, sau chiar neinformarea totala in ceea ce priveste produsele comercializate.

Aceste nereguli pot fi evitate daca ANPC va initia mai des astfel de controale si daca sanctiunile vor fi mai drastice. Amenzi de 100-200 de lei nu vor rezolva probelemele de mult existente in comertul electronic, si anume: lipsa datelor de contact, informatii gresite cu privire la returnarea produslui in termen de 10 zile sau lipsa informatiiloe in ceea ce priveste modalitatea de plata sau costurile suplimentare.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu