Când vine vorba de reţele sociale, printre lucrurile care ne vin în minte este faptul că putem intra în legătură cu prieteni şi cunoscuţi din viaţa reală putem interacţiona cu aceştia. Când vine vorba despre promoavrea unei afaceri pe aceste reţele sociale putem să ne raportăm la un model de pormovare utilizată în marketing care este extrem de eficientă la pormovara pe reţelele sociale, dacă ştim cum s-o aplicăm. Pe reţelele sociale putem observa o mulţime de firme car încearcă să-şi promoveze produsele, serviciile, prin organizarea de jocuri şi concursuri, crearea de evenimente direct pe reţelele sociale. Pentru a vedea mai bine cum ar trebui să-şi adopte strategiile de marketing pe aceste reţele sociale ar fi bine să ne raportăm la următorul model:
Modelul AIDA constă în 4 exigenţe de promovare:
1. a da Atenţie (conştientizare); 2 .a menţine Interesul; 3. a trezi Dorinţa; 4. a obţine Acţiunea.
Prin acest model o firmă ajunge de la acaparerea atenţiei unui client până la efectuarea acţiunii de cumpărare, prin aceste etape putem să urmărim procesul de luare a deciziei de cumpărare a clienţilor. Acum se va analiza fiecare etapă din modelul AIDA, model cu ajutorul căruia putem obţine promovarea, care duce la cumpărarea produselor unei companii, dacă modelul este bine interpretat şi adaptat conform obiectivelor firmei respective, prin intermediul reţelelor sociale
Atenţia
Atragera atenţiei este baza retelelor sociale, Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube, au fost create cu acest scop. Aceste reţele nu vor fi punctele de vânzarea, dar vor fi instrumente de comunicare si conştientizare foarte eficiente şi uşor de folosit. Prin aceste reţele sociale informaţia va ajunge la un număr foarte mare de utilizatori. Conştientizarea poate avea mai multe forme, dar scopul de bază este de a le da de ştiut că afacerea există şi le poate satisface nevoile posibililor clienţi. La acest nivel interacţiunea, şi convesaţia poate fi un factor decisiv. Conştientizarea are ca scop principal de-a împărţi o informaţie în rândul a cât mai mulţi oameni, pentru care reţelele sociale sunt un instrument optim de transmitere a informaţiilor.
Interesul
După ce potenţiali clienţi devin constienţi de companie si oferta acestuia, următorul pas este de a le trezi interesul. Acesta poate fi atins prin oferte speciale, prin motivarea superiorităţii faţă de competitori sau exemplificarea prin împărtăşire pe reţelele sociale a metodelor utilizate în rezolvarea problemelor pe care le-au întâmpinat clienţii existenţi. Benficiile pot avea un rol decisiv la acest nivel, care totodată pot fi evidenţiate prin intermediul reţelelor sociale. Câţiva dintre indicatorii care arată eficienţa promovării (rata de clic), retweets (de oferte şi link-uri), şi conversaţiile despre anumite produse.
Dorinţa
Reţelele sociale pot spori dorinţa prin comunicare, dar pentru a avea clienţi satisfăcuţi recomandat ca pagina să fie optimizată, usor de navigat. Complexitatea paginii poate constrânge potenţiali clienţi la a opta la un alt furnizor chiar dacă este mai scump. Pagina reprezintă compania, iar potenţiali clienţi vor trage concluzii pe baza acestuia. Pagina ar trebui să fie bogată în informaţii, usor de navigat, funcţional, în creare paginii compania ar trebuie să acorde timp, pentru a testa experienţa cumpărării, pentru a avea success în a acompania clienţii de la interes la dorinţă. Indicatorii care trebuie luaţi în considerare pentru a măsurea eficienţa la acest nivel este rata respingerii de pe site, timpul petrecut pe site, paginile vizualizate de pe acel site şi numărul de legături intrate prin link-uri.
Acţiune
Acum că o companie are consumatorii aproape gata să cumpere un anumit produs, ultima etapă în a încheia o afacere este acţiunea cumpărătorului materializată în faptul prin care achiziţionează bunul respectiv. Mediile sociale au avut o influenţă mare asupra etapelor parcurse de către client din modelul AIDA, însă la această etapă nu mai au aceeaşi influenţă, acuma site-ul companiei este cea care joacă un rol important. Aici este nevoie de un site prin care clientul să poată facă cu uşurinţă achiziţia şi chiar şi plata, să aibă toate informaţiile necesera privind condiţiile de livrare şi plată. Indicatorii utilizaţi pentru a măsura eficienţa acestor activităţi sunt rata de conversie şi rentabilitatea investiţiei.
De-a lungul anilor, modelul tradiţional AIDA a evoluat şi s-au adăugat două niveluri suplimentare. Aceste niveluri se datorează nu numai schimbării tehnologiei şi a metodelor care sunt folosite, dar şi oamenilor care se afla în spatele ei. Promovarea a ajuns la un alt nivel, promovarea pe reţelele sociale, extrem de eficientă, dacă ştim cum s-o utilizăm, astfel trebuie să ţinem cont si de aceste nivele:
Loialitatea
Ce mai face o firmă clienţilor ca aceştia să cumpere de la el din nou? O modalitate foarte simplă de a opri orice remuşcare de la cumpărător este de ai urmări, prin intermediul mediilor sociale prin care şi-a obţinut clienţi în primul rând. Prin aceste reţele sociale, firmele pot ajunge mai aproape de clienţi, pot interacţiona cu clienţii, pot să primească sugestii mult mai uşor de la ei şi să dezvolte produse pe care acestea le cer. Dacă se ştie că au achiziţionat prin intermediul unui link de pe Facebook, trebuie să le trimită un mesaj pe Facebook prin care să le mulţumească, şi să le furnizeze informaţiile de contact a serviciilor pentru clienţi. Efectuarea serviciilor pentru clienţi pe Twitter: Să monitorizeze conversaţiile on-line în jurul persoanelor care utilizează deja produsul şi să vadă dacă au orice întrebare sau probleme pe care le pot rezolva rapid. Se pot construi programe sociale de loialitate şi de a folosi comunităţile create, pentru a păstra clienţii.
Susţinere:
Susţinerea este visul oricărui marketer. Este cazul în care clienţii fac marketing în locul firmei. Aceasta se întâmplă atunci când clienţii sunt mulţumiţi de produs, de brand şi-l recomandă şi altora. Aici reţelele sociale pot ajuta iarăşi, în mod indirect pentru împărtăşirea experienţelor consumatorilor, în diferite grupuri, dacă firma reuşeşte să depăşească aşteptările unui client acesta poate va împărtăşi experienţa plăcută. Clienţii, pot să-si manifeste acestă mulţumire prin a da un "Tweet " sau "Like", fapt ce poate fi văzut de un grup de clienţi potenţiali, iar procesul se reia prin atenţie, inreres, dorinţă şi acţiune.
Problema cu AIDA
După cum puteţi vedea, nivelurile de AIDA sunt un pic mai generale, nivele care nu se pot delimita cu exactitate, mai ales atunci când vine vorba de zonele de atenţie (conştientizare) şi de interes. Acest lucru a dat naştere la zeci, chiar sute de noi interpretări. Principalul lucru de reţinut este modul în care acest sistem funcţioaneză, şi cum poate fi adaptat, pentru a aduce beneficii conform obiectivelor unei companii. Se pot sări cu uşurinţă peste anumite niveluri sau trece prin mai multe niveluri simultan. Nu este un model perfect, dar putem să luăm în cosiderare acest model când vine vorba de promovare şi de atragerea de noi clienţi, de-a lungul timpului s-a mai modificat acest model, si foarte bine se poate aplica pe domeniul de e-business, cu ajutorul reţelelor sociale, dupa cum am văzut şi în articolul de mai sus, prin a ajunge mai aproape de clienţi, prin interacţiunea cu ei şi utlilizarea feed-backurilor de la aceştia pentru rezolvarea eventualelor probleme apărute şi perfecţionarea produselor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu