In ultimii ani retelele de socializare se pare ca au devenit aproape indispensabile in cadrul acestei mari comunitati numita “lume”. Una dintre acestea si poate cea mai importanta cel putin in ultimul timp este Facebook, o idee nascuta intr-o camera de camin de la Harvard si dusa mai departe spre niste valori (utilizatori, cota de piata, cifra de afaceri etc.) pe care nimeni nu credea vreodata ca le va putea atinge. Personajul cu idea este Mark Zuckerberg, alaturi de el fiind si alti oameni care au contribuit la randul lor in dezvoltarea acestui fenomen.
La inceput era vorba de o retea doar in interiorul campusului universitar, dar in februarie 2004, adica la mai putin de o luna de la lansare mai bine de 50% dintre studenti au devenit membrii si astfel fondatorii au decis sa se extinda in alte universitati si licee de pe continentul nord-american.
The Facebook pentru ca aceasta era denumirea initiala a inceput sa creasca vazand cu ochii si astfel au inceput sa atraga atentia investitorilor, iar in 2005 pentru suma de 200.000 $ site-ul a trecut pe domeniul facebook.com. Adevaratul boom s-a produs in 2007 cand cele mai mari firme de IT si internet din lume precum Google si Microsoft au luat cu asalt “ideea” lui Zuckerberg, care doar cu un an inainte refuza-se oferta celor de la Yahoo! de a prelua intregul portofoliu de actiuni pentru suma colosala de 1 miliard de dolari. Din toata invalmaseala de oferte si contra-oferte, doar Microsoft a reusit sa is procure un pachet foarte mic de actiuni precum si diverse beneficii contra sumei de 240.000.000 $ . Totusi in 2008 au aparut probleme de lichiditate (cashflow-ul negativ), monetizarea fiind dificila in cazul companiilor de genul si chiar si asa cota de piata era undeva intre 3,5 si 5 miliarde de dolari. In momentul de fata reteaua are peste 800 de milioane de utilizatori activi pe glob.
La fel ca orice lucru pe lumea asta intotdeauna trebuie gasit un anumit echilibru, chiar daca cu ajutorul unei retele de genul au fost reunite familii pierdute, din cauza usurintei cu care poate fi accesat chiar si de pe telefonul mobil oriunde ai fi in lume, se pot scoate in evidenta si unele puncte negative. Se poate spune de aparitia unei anumite dependente si astfel persoanele nu mai reusesc sa dea acelasi randament la locul de munca, la scoala etc., astfel din “social networking”, criticii au inceput sa il numeasca ironic “social NOT working”.
Dupa parerea mea retelele de socializare sunt intr-o continua crestere si diversificare, chiar daca deocamdata se pare ca nimeni nu poate concura cu Facebook-ul cu siguranta pe viitor concurentii nu vor intarzia sa apara si chiar sa depaseasca performantele acestuia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu