miercuri, 30 noiembrie 2011

Sistemul de feedback pe eBAy



In ziua de astazi, din ce in ce mai multe persoane utilizeaza comertul online datorita facilitatilor pe care acesta il ofera. Totusi exista si numeroase temeri ale utilizatorilor in ceea ce priveste acest tip de comert, respectiv comercializarea produselor pe site-uri de licitatii online.
Principala problema acumparatorilor cat si a vanzatorilor este reprezentata de faptul ca nu se stie cu siguranta cine este persoana din spatele unui nume de utilizator.

Cum stim in cine putem avea incredere cand utilizam site-urile de comert online?

eBay a raspuns acestei probleme si a creat un sistem de feedback, cu scopul de a oferi utilizatorilor o imagine cat mai clara a persoanelor cu care intra in contact, in urma unei tranzactii online. Acest sistem de feedback presupune ca, dupa incheierea fiecarei tranzactii, este de preferat ca fiecare dintre cei doi participanti, sa lase pe profilul celuilalt cate un comentariu privind succesul/insuccesul tranzactiei, precum si un calificativ corespunzator.
In functie de modalitatea de incheiere a tranzactiei, calificativele pot fi de trei feluri: negative, neutre si pozitive. Principalul scop al acestora este de a permite utilizatorilor sa isi formeze o reputatie pe aceasta piata, dar totodata calificativele joaca rolul unui "ghid" in alegerea potentialilor parteneri de afaceri.

De-a lungul timpului, fiecare site de licitatii online a adoptat acest sistem de feedback, lucru care a fost in avantajul utilizatorilor. Este cert faptul ca, utilizatorii cu calificative pozitive sunt considerati de incredere, iar produsele acestora sunt urmarite cu interes mai mare de catre potentialii cumparatori. Totusi, sunt cazuri in care un vanzator are 90% calificative pozitive, dar 3-4 calificative negative. In aceste situatii este de preferat sa se studieze foarte bine aceste calificative negative deoarece este posibil ca persoana respectiva sa incerce sa pacaleasca cumparatorul, iar atunci tranzactia se va realiza cu succes numai pentru el. Deasemenea, cu toate ca, s-ar putea ca multi dintre vanzatori sa aiba calificative satisfacatoare (intre 98 si 100%), este de preferat ca acestia sa aiba si un numar considerabil de feedback-uri. Poate avea un calificativ de 100% pozitiv si un vanzator care are doar 3 vanzari.

Un vanzator cu putine feedback-uri poate fi considerat ca fiind "incepator", chiar daca are un calificativ bun. Potentialii cumparatori, pot profita de pe seama incepatorilor, atunci cand vor sa cumpere produse scumpe la un pret sub nivelul optim. In cazul licitatiei, cumparatorul are mari sanse sa fie printre singurii care liciteaza, si poate castiga licitatia, achizitionand produsul la un pret foarte mic. Vanzatorul isi va primi calificativul si in acest caz, dar va iesi in pierdere.

Un calificativ pozitiv nu inseamna neaparat ca vanzatorul a vandut numai produse 100% perfecte.
Este recomandat, ca utilizatorul, in calitate de cumparator, sa nu acorde calificative negative sau neutre daca nu ii convine ceva. De preferat este sa se inceapa o conversatie intre cumparator si vanzator, pentru a lamuri orice problema si a ajunge la o intelegere favorabila pentru ambele parti, si abia apoi sa se acorde calificativul. Se stie faptul ca unele nationalitati (chinezii) sunt foarte preocupati de calificativul primit si ar face orice pentru a obtine unul satisfacator. Sunt dispusi chiar si la refinantari partiale in schimbul unui feedback pozitiv.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu