joi, 24 noiembrie 2011

Evolutia serviciilor de social bookmarking

Site-urile de social bookmarking sunt folosite de multi ani de catre utilizatorii de internet pentru a organiza si stoca link-uri catre resurse online sau site-uri. Spre deosebire de partajarea fisierelor, in social bookmarking nu sunt partajate informatii sau fisiere ci doar referinte catre acestea.

Cu totii probabil am auzit de Digg, StumbleUpon sau Reddit. Acestea sunt printre cele mai cunoscute site-uri de social bookmarking si au fost fondate cu multi ani in urma. Spre exemplu, cel mai vechi dintre acestea este StumbleUpon, care a fost fondat in urma cu 10 ani, adica in 2001.

Conceptul de “bookmarks” a aparut insa prima data in aprilie 1996 prin intermediul itList, care permitea partajarea publica si privata a referintelor (bookmarks). Pana in anul 2000 existau deja mai multe site-uri de acest gen, insa termenul de “social bookmarking” a fost introdus odata cu lansarea website-ului del.icio.us, in 2004.

Doar ca in ultimii doi ani, odata cu lansarea Facebook si Twitter, site-urile de social bookmarking au inceput sa aibe din ce in ce mai putini utilizatori deoarece o parte din facilitatile acestora au fost preluate si de catre site-urile de social networking.

Cu toate acestea, intre site-urile de social bookmarking inca se duce o batalie acerba pentru primul loc deoarece exista destui utilizatori care mai acceseaza astfel de site-uri. Spre exemplu, doar site-ul StumbleUpon.com a avut in octombrie peste 8 milioane de vizitatori. Daca pana anul acesta Digg.com detinea fara niciun fel de probleme prima pozitie, la inceputul anului acesta lucrurile s-au schimbat iar aceasta se datoreaza in primul rand deciziei celor de la Digg de a aduce schimbari radicale la nivelul site-ului la jumatatea anului 2010. De ce sa schimbi ceva intr-un mod atat de radical, cand utilizatorii erau multumiti de acel ceva?

Astfel, conform Google Trends, Digg a fost depasit de StumbleUpon in martie anul acesta si de Reddit, in septembrie. Daca e sa ne luam dupa trenduri si dupa adaugarea controversatelor “articole sponsorizate”, se pare ca e doar o problema de timp pana Digg va disparea.


Cu toate ca exista posibilitatea ca Digg sa dispara, acest lucru nu va influenta in vreun fel piata de social bookmarking. Probabil ca niciodata site-urile gen Facebook sau Twitter nu le vor inlocui complet, nu sta in natura site-urilor de social networking sa inlocuiasca toate functionalitatile acestora.

In Romania, astfel de servicii sunt aproape inexistente. Putini sunt cei care folosesc site-uri ca Digg.com sau StumbleUpon.com, de celelalte nici nu mai vorbim. Cat despre site-urile de bookmarking romanesti, putine cate exista, sunt folosite mai mult in procesul de SEO (Search Engine Optimization) al site-urilor celor care le folosesc, si au foarte putin continut de calitate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu