miercuri, 30 noiembrie 2011

Uniunea Europeana vs Facebook - Legea confidentialitatii pe Internet


Planul UE de a aproba o lege a confidentialitatii pe Internet care va reglementa “dreptul de a disparea” online, va afecta dramatic conduita in afaceri a unor firme precum Facebook si starneste intrebari referitoare la libertatea de expresie pe web.

“Sa parasesc Facebook? A fost un cosmar Kafka-schian!” spune Sean McTiernan, un tanar de 20 de ani, jurnalist pe profil de arta din Dublin, care a incercat sa renunte la reteaua sociala, dar s-a lovit de refuzul Facebook de a-l lasa sa plece.

Dacă UE continua pe aceasta cale, oameni ca McTiernan pot avea un drum mai usor auto-stergandu-si informatiile personale expuse online. UE vrea sa dea utilizatorilor de Internet dreptul de a fi dat uitarii”. Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie, insista pentru reguli si mai stricte de confidentialitate, intr-un efort de a da utilizatorilor de Internet mai mult control asupra datelor lor personale, care sunt colectate, stocate, extrase si care ulterior pot fi vandute de catre companii ca Facebook, Google sau oricare alt web-site dintre numeroasele existente, unde utilizatorii descarca fotografii, furnizeaza detalii personale si, din cand in cand, afiseaza ceva stanjenitor sau daunator reputatiei.

Noile reguli, ce sunt pregatite pentru a fi puse in practica, pun UE in avangarda celor care initializeaza legi ale confidentialitatii pe Internet si poate influenta si alte tari, deoarece legea navigarii pe Internet devine un loc din ce in ce mai presant si controversat. Mai mult, atitudinea puternica a UE in privinta confidentialitatii poate avea un efect profund asupra firmelor precum Facebook, care are milioane de utilizatori in Europa, si care a refuzat sa fie intervievat de foarte multe ori pe aceasta tema.

Dreptul de a fi uitat nu este altceva decat simpla modernizare a legilor deja existente. Acest drept exista deja,in sensul ca daca cineva locuieste in UE, are control asupra datelor personale. Dar ceea ce lipseste este ca nu s-a luat in considerare modul in care este folosit Internetul in societatea actuala. Cu 15 ani în urma, nu exista media sociala.

Reprofilarea legislatiei va obliga firmele sa dovedeasca necesitatea de a colecta informatiile pe care le solicita abonatilor si in acelasi timp sa permita utilizatorilor sa inlature toate informatiile proprii de pe site-urile pe care s-au inregistrat.

Cu 800 de milioane de utilizatori in intreaga lume, Facebook a fost in mod constant criticat de avocatii intimitatii online cu plangeri privind faptul ca doar dezactiveaza in loc sa stearga complet conturile.

In timp ce miscarea din Europa ar putea fi intampinata pozitiv in unele cercuri, critica vine din partea firmelor tehnologice de pe continentul american si alti cativa sustinatori, care insista asupra libertatii de exprimare online mai mult decat pe dreptul confidentialitatii informatiei. Scriind pe propriul blog, consultantul de confidentialitate al Facebook a denumit miscarea europeana ca o gandire incetosata si a sustinut despre confidentialitate ca este “noul om negru in moda cenzurii”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu