În articolul anterior a fost definit comerțul electronic și au fost prezentate principalele etape ale evoluției acestuia.
În articolul de față vor fi prezentate avantajele utilizării comerțului electronic precum și criticile privind dezvoltarea acestuia.
AVANTAJE:
Din punct de vedere al cumpărătorului avantajele sunt legate de timp și de libertatea de a alege. Utilizând magazinele virtuale, cumpărătorul scutește foarte mult timp în comparație cu timpul pe care îl implică prezența sa fizică într-un magazin real. Posibilitatea libertății de a alege se datorează numărului mare de magazine pe care clientul le poate vizita, acesta având posibilitatea de a alege un produs în funcție de un număr mai mare de opțiuni: preț, data livrării, culoare, etc.
Din punct de vedere al companiilor ce utilizează comerțul electronic, se disting următoarele avantaje:
Ø creşterea semnificativă a vitezei de comunicare, în special pentru comunicaţiile internaţionale: mai multe companii pot stabili o platformă de colaborare, prin intermediul căreia să poată să conceapă şi să dezvolte diverse produse împreună; comunicarea prin telefon sau fax ar însemna o încetinire drastică a acestor procese de concepţie sau dezvoltare;
Ø reducerea unor costuri: de exemplu, utilizând e-mail (poşta electronică) se reduc costurile cu poşta sau mesageria, dar şi costurile referitoare la mişcarea hârtiilor (circa 7% din cheltuielile făcute cu comerţul tradiţional se datorează mişcării hârtiilor);
Ø întărirea relaţiilor cu furnizorii şi clienţii: printr-un site Web, clienţii companiei vor fi puşi la curent cu ultimele produse apărute, li se va oferi suport tehnic pentru produsele cumpărate, putând chiar să ofere sugestii pentru eventuale îmbunătăţiri ale produselor, serviciilor etc.; pe unele situri cumpărătorii pot „construi” produsul pe care vor sa il cumpere (culori, materiale, înscrisuri etc.); furnizorilor li se poate oferi în cadrul acestui site un domeniu special în care îşi pot prezenta şi ei la rândul lor ultimele noutăţi;
Ø existenţa unei căi rapide şi comode de furnizare a informaţiilor despre companie: prin intermediul unor site-uri Web, a intraneturilor şi a extraneturilor;
Ø canale alternative de vânzare: desfăşurarea afacerilor prin intermediul unui astfel de site.
Cu toate că, avantajele utilizării comerțului electronic sunt semnificative, există anumite piedici majore care îngreunează sau chiar stopează dezvoltatea comerțului electronic. Aceste piedici sunt legate de:
Ø Securitate: un element de bază pentru securitatea comerțului prin Internet în constituie criptarea, care permite atât autentificarea, cât și siguranța transmisiei siguranței;
Ø Acceptarea noilor modalități de plată: este o problemă a urmăririi tranzacțiilor; se utilizează un sistem electronic care înregistrează toate tranzacțiile care se fac în ciberspațiu, prezentând dezavantajul că tot ceea ce faci este înregistrat;
Ø existenţa unei infrastructuri de telecomunicaţii adecvate: pe măsură ce tehnologia avansează, apar noi metode de comunicaţie celulare);
Ø costurile investiţiei: de exemplu, un comerciant care vrea să ofere un magazin pe Internet, va face următoarele investiţii: servere (calculatoare puternice care să poată evolua odată cu creşterea volumului tranzacţiilor), tehnologie de comunicaţii (care să poată creşte odată cu creşterea afacerii), software de comerţ electronic precum şi tehnologii care să asigure securitatea, de exemplu firewall-urile;
Ø cadrul legislativ şi normativ: se referă la aspectele legate de: cadrul fiscal, drepturile asupra proprietăţii intelectuale, protecţia datelor consumatorului;
Ø aspecte lingvistice şi culturale: reţeaua Web tinde să devină din ce în ce mai mult un “turn Babel” al naţiunilor, pe măsura adoptării pe scară din ce în ce mai largă a tehnologiilor legate de Internet.
În articolul de față vor fi prezentate avantajele utilizării comerțului electronic precum și criticile privind dezvoltarea acestuia.
AVANTAJE:
Din punct de vedere al cumpărătorului avantajele sunt legate de timp și de libertatea de a alege. Utilizând magazinele virtuale, cumpărătorul scutește foarte mult timp în comparație cu timpul pe care îl implică prezența sa fizică într-un magazin real. Posibilitatea libertății de a alege se datorează numărului mare de magazine pe care clientul le poate vizita, acesta având posibilitatea de a alege un produs în funcție de un număr mai mare de opțiuni: preț, data livrării, culoare, etc.
Din punct de vedere al companiilor ce utilizează comerțul electronic, se disting următoarele avantaje:
Ø creşterea semnificativă a vitezei de comunicare, în special pentru comunicaţiile internaţionale: mai multe companii pot stabili o platformă de colaborare, prin intermediul căreia să poată să conceapă şi să dezvolte diverse produse împreună; comunicarea prin telefon sau fax ar însemna o încetinire drastică a acestor procese de concepţie sau dezvoltare;
Ø reducerea unor costuri: de exemplu, utilizând e-mail (poşta electronică) se reduc costurile cu poşta sau mesageria, dar şi costurile referitoare la mişcarea hârtiilor (circa 7% din cheltuielile făcute cu comerţul tradiţional se datorează mişcării hârtiilor);
Ø întărirea relaţiilor cu furnizorii şi clienţii: printr-un site Web, clienţii companiei vor fi puşi la curent cu ultimele produse apărute, li se va oferi suport tehnic pentru produsele cumpărate, putând chiar să ofere sugestii pentru eventuale îmbunătăţiri ale produselor, serviciilor etc.; pe unele situri cumpărătorii pot „construi” produsul pe care vor sa il cumpere (culori, materiale, înscrisuri etc.); furnizorilor li se poate oferi în cadrul acestui site un domeniu special în care îşi pot prezenta şi ei la rândul lor ultimele noutăţi;
Ø existenţa unei căi rapide şi comode de furnizare a informaţiilor despre companie: prin intermediul unor site-uri Web, a intraneturilor şi a extraneturilor;
Ø canale alternative de vânzare: desfăşurarea afacerilor prin intermediul unui astfel de site.
Cu toate că, avantajele utilizării comerțului electronic sunt semnificative, există anumite piedici majore care îngreunează sau chiar stopează dezvoltatea comerțului electronic. Aceste piedici sunt legate de:
Ø Securitate: un element de bază pentru securitatea comerțului prin Internet în constituie criptarea, care permite atât autentificarea, cât și siguranța transmisiei siguranței;
Ø Acceptarea noilor modalități de plată: este o problemă a urmăririi tranzacțiilor; se utilizează un sistem electronic care înregistrează toate tranzacțiile care se fac în ciberspațiu, prezentând dezavantajul că tot ceea ce faci este înregistrat;
Ø existenţa unei infrastructuri de telecomunicaţii adecvate: pe măsură ce tehnologia avansează, apar noi metode de comunicaţie celulare);
Ø costurile investiţiei: de exemplu, un comerciant care vrea să ofere un magazin pe Internet, va face următoarele investiţii: servere (calculatoare puternice care să poată evolua odată cu creşterea volumului tranzacţiilor), tehnologie de comunicaţii (care să poată creşte odată cu creşterea afacerii), software de comerţ electronic precum şi tehnologii care să asigure securitatea, de exemplu firewall-urile;
Ø cadrul legislativ şi normativ: se referă la aspectele legate de: cadrul fiscal, drepturile asupra proprietăţii intelectuale, protecţia datelor consumatorului;
Ø aspecte lingvistice şi culturale: reţeaua Web tinde să devină din ce în ce mai mult un “turn Babel” al naţiunilor, pe măsura adoptării pe scară din ce în ce mai largă a tehnologiilor legate de Internet.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu