1 – Servicii gratuite
La sfârșitul anilor 1990 a existat o proliferare de modele de afaceri pe internet construite pe noțiunea de “eyeballs”. Ideea era că, dacă vei construi ceva cool, nu vei avea nevoie de nici un model de afacere. Tot ce trebuia să faci era să atragi destul de mulți oameni pe site-ul tău și să faci bani prin intermediul publicității.
Problema cu care se confruntă companiile al căror model de afacere este gratuit este că acestea sunt de mute ori imposibil de distins de companiile care nu au nici un model de afacere, sau companii care au totuși un model dar unul foarte rău.
Din păcate, este foarte greu de spus dacă model de afacere al unei companii care este bazat pe furnizarea unui serviciu gratuit este bun sau nu, asta cel puțin până când compania respectivă devine relativ matură (la urma urmei o organizație nu poate folosi veniturile sau rentabilitatea ca pe un semn al „stării de sănătate” al activității desfașurată de ea)
Și pentru că, de obicei, serviciile gratuite nu pot supraviețui „în sălbăticie” în perioada de început a lor, acestea au nevoie de o altă formă de susținere. Astfel, aceste servicii dau naștere unei greșeli pe care o fac adesa antreprenorii și anume: marea nevoie de finanțare externă.
2 – Cerințe mari de finanțare
Creșterea resurselor financiare nu este un lucru rău, dar statistic vorbind este foarte puțin probabil că un întreprinzător va fi capabil să-și sporească resursele financiare prin dezvoltarea unei afaceri care depinde de finanțarea externă, garantându-se de obicei că respectiva afacere nu se va putea ridica de la sol în primul rând. În plus mulți investitori, cum ar fi băncile, preferă să dea bani companiilor care nu au nevoie.
Cei mai mulți întreprinzatori vor fi cei mai buni dacă vor reuși să dezvolte modele de afaceri profitabile (sau măcar să genereze venituri solide) dar care să nu aibă nevoie de finanțări externe. În acest fel finanțarea externă devine, mai degrabă, o opțiune decât o cerință. Sunt anumite industrii, precum cea de biotehnologie, în care sunt necesare mai multe runde de finanțare.
Ceea ce vreau să spun este că multe afaceri pot fi începute cu o finanțare mult mai mică decât ați putea crede, numai să aduceți ceva creativ prin modelul dumneavoastră de afacere.
3 – Nu nevoia de piață deja consacrată
În timp ce nici o idee nu mai este deja nouă, Facebook a fost un concept destul de nou care a venit să satisfacă o nevoie a oamenilor pe care aceștia nici nu știau că o au. De-a lungul timpului vine o idee care creează o întreagă categorie nouă de productivitate și comunicare.
Ca și exemple amintesc calculatoarele personale, telefoanele mobile, mesageriile instant și site-urile online cum ar fi Facebook și Twitter.
Alura acestor idei revoluționare tentează adesea antreprenorii în încercarea lor de a veni cu idei de afaceri care nu au mai fost încercate până atunci. Din păcate multe idei nu au fost încercate dintr-un motiv bine întemeiat și de acea sfătuiesc antreprenorii aspiranzi să renunțe la tentația de a face ceva cu totul nou în favoarea dezvoltării unui model de afacere deja existent prin capturarea unei cote din respectiva piață.
Să începi și să conduci o afacere de succes este destul de greu atunci când exista deja o piață pentru serviciile furnizate de tine. Însă este și mai dificil atunci când te aflli pe un teritoriu necunoscut în care poti foarte bine eșua, deși modalitatea de „execuție” este perfectă. Acesta este un sfat dedicat în primul rând antreprenorilor tineri.
4 – Trebuie să fi de succes pentru a lucra pe o scară largă
Se putea ca Facebook să se bucure de succes, sau să devină solvabilă în cazul în care ar fi avut 100.000 de utilizatori sau chiar un milion? Eu una nu prea cred.
Majoritatea companiilor care au un model de afacere bazat pe publicitate au nevoie să ajungă la o anumită mărime pentru a putea atrage atenția agențiilor de publicitate. Dacă conținutul unui site nu poate atrage suficient trafic atunci este blocată difuzarea unei marje reduse de anunțuri prin intermediul rețelelor de conținut, precum Google AdSense.
De asemenea, utilizatorii conținutului generat de site-uri precum Facebook sau eBay au tendința de a fi „câștigătorul ia totul”, din moment ce oamenii doresc să fie prezenți pe o rețea în care este prezent oricine altcineva. Majoritatea antreprenorilor ar face bine să ignore acest exemplu și să înceapă o afacere care are o plasă de siguranță, astfel încat, în cazul în care o mare viziune de afaceri nu vine împreună, ei vor pleca cu o mică afacere de succes mai degrabă decât cu un card de facturi.
5 – Nu oricine poate fi unul la un milion
Pe scurt, Facebook este o afacere mare care oferă un serviciu foarte valoros pentru utilizatorii săi. Fără Facebook cum am putea oare ține legătura cu persoanele pe care le-am cunoscut în timpul liceului, sau cum am putea să le aflam preferințele muzicale sau ceea ce vor găti la cină?
La fel ca Ray Sullivan, omul care a fost lovit de un fulger de 7 ori într-un interval de mai puțin de 40 de ani, succesul companiei Facebook este o poveste care captează imaginația noastră și un fenomen care ne minunează.
Dar înaninte de a vă hotări să ieșiți afară în timpul unei furtuni cu fulgere, amintiți-vă că ați auzit de aceste povești, care sunt mai puțin remarcabile, și dacă pașiți pe urmele lor veți fi susceptibili de „a vă arde”.
Pe săptămâna viitoare!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu