luni, 3 ianuarie 2011

“DECESUL” PR-ului TRADIṬIOANAL?!


Relaţiile publice (PR) reprezintă acel domeniu preocupat de menţinerea unei imagini publice pozitive pentru companii, organizaţii non-profit sau persoane publice (celebrităţi, politicieni, etc). Conform celei mai vechi definiţii atribuite acestui concept, relaţiile publice, în mod tradiţional, sunt "arta şi ştiinţa socială de analiză a tendinţelor, prezicere a consecinţele acestora, consiliere a liderilor unor organizaţii şi de implementare a programelor de acţiune planificate, care va servi atât interesul organizaţiei cât şi interesul public".

În prezent, este critic pentru profesioniştii în relaţii publice să înveţe şi să cunoască importanţa new media outlet (= publicaţie/program prin intermediul căruia se transmit publicului informaţii/ştiri prin diverse canale). New media outlet include bloguri, site-uri de reţele sociale, Internet marketing şi Internet radio. Profesioniştii în relaţii publice trebuie să ştie că folosirea acestor mass-media sunt noi moduri de a trimite mesaje direct publicului ţintă.

Relaţiile publice sunt cheia de succes a oricărei afaceri. Cuvântul de ordine în ziua de astăzi îl constituie informaţia şi astfel şi “faţa” media s-a schimbat în întregime. Relaţiile publice tradiţionale se axează pe anunţuri publicitare tipãrite, reclame TV şi spoturi radio. Un bun plan strategic de comunicare se concentrează pe articole publicate în reviste, reclame ce rulează pe TV sau radio, atent organizate şi completate de interviuri şi conferinţe de presă corect gestionate.

În societatea de astăzi, un plan de marketing strategic trebuie să includă aceste tipuri de new media. Aproape orice companie are un site Web iar consumatorii apelează din ce în ce mai des la internet pentru a obţine informaţii ce stau la baza deciziilor ce le vor lua.

În trecut, relaţiile publice necesitau atentie doar in legatura cu modul în care ziarele de tiraj mare/media outlet ofereau o anumitã imagine clienţilor despre a anumitã companie. Astăzi, pe internet, toată lumea “are o voce”. Oamenii apeleazã la internet pentru a afla informaţii despre cele mai “proaspete” evenimente. Foarte importante au devenit si comentariile/ recomandările on-line despre un produs (determinã clientul sã se îndrepte cãtre un anumit produs). Mulţi au ajuns sã “depindã” de bloggeri, deoarece li se oferã o persepectivã în aproape orice situaţie.

Aceste noi forme ale mass-media au cam întors relaţiile publice tradiţionale “cu susul în jos”. Companiile inteligente au valorificat noua media, apelând la bloguri, aderând la comunităţi şi discuţii online şi actualizându-şi site-urile.

Relaţiile publice reprezintă concentrare pe crearea de campanii de e-mail şi publicitate pe internet. Ele se bazează foarte puţin pe mass-media şi jurnalismul “de modă veche” şi mai mult pe impactul instantaneu al internetului.

Diferenţe între PR tradiţional şi noul PR

PR tradiţional constă în:

Noul PR constă în:

Dezvoltarea căilor de comunicare pentru directori

Urmărea anumitor direcţii cu privire la modul în care se adresează celor din afară companiei

Încurajarea liderilor de a transimte informaţii publicului

Menţinerea de relaţii cu clienţi cheie

Formarea profesională a “public speaking”

Stabilirea de relaţii cu inflenta (bloggeri, tweeteri,analişti online)

Anunţuri interne privind ofertă de angajare

Monitorizarea zilnică a publicaţiilor on şi offline

Apelarea la reporter/analişti în cazul unor evenimente/lansări majore

Răsplătirea devotamentului angajaţilor

Pregătirea reacţiei în caz de criză

Publicarea pe Web a informaţiilor, declaraţiilor curente

În concluzie, se poate afirma că şi în domeniul relaţiilor publice s-au înregistrat schimbări majore care conduc către un nivel mai înalt de transparenţă şi asigură o legătură mai facilă între companii şi publicul ţintă, asigurată de internet.

Putem oare vorbi de “decesul” PR-ului tradiţional? Eu consider că nu este vorba de o dispariţie, ci mai de grabă de o evoluţie/transformare, tadusa prin adaptarea la nouă lume digitală.

Există câţiva paşi ce trebuie avuţi în vedere de specialiştii în PR:

§ Cunoaşterea instrumentelor PR;

§ Folosirea site-urilor de socializare Facebook, Twitter, LinkedIn, etc (sau cel puţin a unuia dintre ele);

§ Conştientizarea importanţei elementului de tip video;

§ Studierea platformelor mobile şi iPad;

§ Actualizări şi postãri zilnice;

§ Alocarea a cel puţin 30 de minute/zi subiectelor relevante pentru companie (concurenţi, produse şi tendinţe actuale);

§ Concentrare asupra părţilor interesate: angajaţi, partenerii de afaceri, acţionari şi clienţi (multe companii uitã de clienţi);

§ Elaborarea unei strategii de distribuţie pentru a împărtăşi cunoştinţele în cadrul companiei;

§ Evitarea unor abordări egocentrice (importanţa echipei);

§ Măsurare, măsurare... stabilirea obiectivelor de bază şi urmărirea atingerii acestora.

Nu pot spune că PR tradiţional a fost complet înlocuit. Există încă multe companii care îşi concenrtreaza eforturile asupra practicilor tradiţionale. Acestea nu au alocat timpul şi resursele necesare în a învăţa să folosească noile intrumente sociale care ar putea să le uşureze cu mult munca şi ar fi mult mai eficiente (şi mai puţin consumatoare de timp).

Există în continuare companii care încearcă să controleze ceea ce “spun” angajaţii lor (Dacă nu pot au încredere în proprii angajaţi, atunci în cine ar putea avea?!) În unele cazuri, firmele încearcă să controleze chiar şi ceea ce spun clienţii lor. De ce există încă teamă atât de mare cã angajaţii ar putea posta online ceva “greşit” care ar conduce în jos o companie? Vă invit să vă exprimaţi opinia!





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu