sâmbătă, 4 decembrie 2010

Vrei să îţi măreşti vânzările prin social media? Ia exemplul Forbes 500

Din categoria Social Media, continuăm seria cu un nou articol: “How the Fortune 500 Use Social Media to Grow Sales and Revenue” - http://on.mash.to/fxdUuf (da, am folosit bit.ly pentru a face linkul mai scurt, din cauză ca nu era un “clean URL” din păcate).

În contextul existenţei a sute de instrumente de social media, ar fi de aşteptat ca marile companii listate în topul Fortune 500 să aibă dificultăţi în alegerea celor potrivite business-ului lor. Dar potrivit lui Jamie Turner, co-autor al cărţii “How to make money with Social Media”, de fapt companiile au doar 5 modalităţi în care folosesc instrumentele social media pentru afacerea lor. O bună înţelegerea a acestora poate fi de folos oricărui business.

Deşi diferite, cele 5 abordări au un obiectiv comun: obţinerea de profit, care poate fi atins prin intermediul unei campanii media bine puse la punct. Şi cum o campanie reprezintă o investiţie, există şi modalităţi corespunzătoare pentru măsurare ROI-ului, care includ un sistem de metrici ce vizează oportunităţile deschise (ca şi număr de surse de informare), câştigarea de noi clienţi şi realizarea de profituri.

1) Brand

Principala modalitate este de a utiliza social media ca şi instrument de promovare. Cel mai des utilizat rămâne Youtube, care deşi poate părea deja un instrument « învechit » în contruirea unui brand, încă ajută companiile să îşi crească vânzările şi vizibilitatea pe piaţă.

Printre cele mai reuşite campanii Youtube se numără :

- Campania Toyota pentru autovehiculul Sienna SE, realizat cu ajutorul unei serii de clipuri video în care era prezentă familia Sienna, o familie amuzantă şi « cool » formată din părinţii şi cei 2 copii ai lor, care aparent sunt foarte (poate chiar prea) ataşaţi de maşina lor (Swagger Wagon).



Seria de filmuleţe a atras mai bine de 83 de milioane de vizionări pe canalul Youtube dedicat acestei campanii, care în contextul unei perioade în care Toyota se confrunta cu o imagine afectată de rechemarea a milioane de maşini în service pe motive de securitate, s-a dovedit a fi una reuşită prin alegerea inteligentă a unor canale media potrivite unui public mult mai larg decât cel de bază (părinţii, fiind vorba de o maşină de familie).

- Campania « Old Spice » ce a atras mai mult de 140 de milioane de vizualizări şi creşterea vânzărilor cu 55% în 3 luni (Old Spice este un gel de duş). Protagonistul reclamelor este Isaiah Mustaf, fost jucător în Liga Naţională de Fotbal din SUA (NFL), care a debutat cu reclama principală pentru Old Spice intitulată “The Man Your Man Could Smell Like”. Ceea ce a determinat însă ca video-urile să fie atractive pentru public şi să fie transmise rapid este maniera în care Old Spice a organizat campania în aşa fel încât să răspundă rapid reacţiei consumatorilor apărute pe Twitter.

De exemplu, au lansat un filmuleţ scurt în care protagonistul campaniei cerea în căsătorie pe cineva în numele unui tip care lăsase anterior un comentariu cu această rugăminte. Filmuleţul a fost făcut public imediat, iar peste 10 minute prin intermediul Twitter s-a primit şi răspunsul la cererea în căsătorie (domnişoara acceptase bineînţeles­­…).



2) E-commerce

Dacă activitatea firmei este de tip e-commerce, atunci este obligatoriu să atragi cât mai multe persoane pe pagina de start a site-ului tău pentru a cumpăra ulterior bunuri.

O poveste de succes în acest tip de business este dată de Dell, care prin intermediul contului DellOutlet de pe Twitter reuşeşte să atragă cumpărători pentru promoţiile speciale printr-un simplu tweet.

Bineînţeles există o premisă de la care se porneşte (comunitate de followeri mare), dar prin intermediul unui simplu calcul matematic, cifrele rezultate arată destul de bine :

Dacă din cele 1.5 milioane de persoane care sunt « Followeri » pentru DellOutlet pe Twitter, 50.000 văd tweet-ul, 500 dau click şi ajung pe site-ul Dell, iar 50 se decid să cumpere un produs cu un preţ unitar de 500 $, atunci un simplu mesaj a atras vânzări de 25.000$. Destul de atractiv, nu-i aşa ?

3) Cercetare

Instrumentele social media mai pot fi folosite şi pentru a face cercetare în rândul consumatorilor, care vizează în special crearea unei comunităţi cu care să dialoghezi, partajul de idei, votarea lor, discuţii, cât şi vizualizarea acţiunilor ca urmare a sugestiilor făcute, realizarea de anchete.

Indiferent dacă firma are un site, un blog, un newsletter sau doar un simplu cont de Twitter, există numeroase modalităţi prin care se poate obţine un feedback din partea clienţilor.

4) Reţinerea consumatorilor

Având în vedere că este de 3 până la 5 ori mai costisitor să câştigi un nou client decât să îl menţii pe cel deja existent, atunci este de încurajat utilizarea mijloacelor social media pentru a creşte loialitatea acestora din urmă.

Există cazuri practice de companii care utilizează diverse platforme sociale de genul Twitter şi Facebook pentru de oferirea de Servicii Client (rezolvarea problemelor acestora în special).

De exemplu, Comcast (principalul furnizor de televiziune în SUA), la apariţia comentariilor negative pe Twitter din partea clienţilor, a răspuns rapid prin oferirea de indicaţii şi sugestii despre cum pot rezolva problemele. Acţiunea a generat un efect pozitiv multiplicat deoarece s-a demostrat că oferirea de soluţii clienţilor în momentul de maximă enervare îi transformă din cei mai nemulţumiţi consumatori în cei mai mari promoteri ai brandului.

Mai multe studii de caz despre cum să foloseşti Twitter pentru oferirea de Servicii Clienţi pot fi analizate într-un alt articol pe care vi-l recomand cu încredere.

5) Lead generation

O ultimă abordare a social media este pentru crearea unei strategii B2B pentru dirijarea potenţialilor clienţi spre un anumit furnizor de servicii profesionale. În acest caz, B2B şi furnizorul se află în interdependenţă, succesul unei astfel de strategii (care echivalează cu convingerea potenţialului client să folosească serviciul) bazându-se pe reputaţia şi încrederea inspirată de vânzător.

Pentru construirea încrederii este nevoie să fie oferite informaţii şi ajutor nu doar prin intermediul celor 5 canale social media de bază (Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube şi MySpace), ci desfăşurarea unei campanii mult mai vaste care să includă e-mail-uri, discursuri, blog posturi, videouri sau orice alt instrument care să crească nivelul de încredere şi conştientizare.

Iar acum, dacă ai reuşit să înţelegi în mare care ar fi cele 5 direcţii principale în care marile companii se folosesc de social media, tu care consideri că este cea mai potrivită pentru afacerea ta ? Sau de ce nu, poate un mix ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu