joi, 30 decembrie 2010

Top 10 succese şi eşecuri social media în 2010

Iată-ne ajunşi la sfârşit de 2010, un an plin de evenimente social media. Şi bineînţeles că anul nu se putea încheia fără ca cineva să facă un top al celor mai mari evenimente social media care au cunoscut succes, şi altele care au fost un eşec total.

Din categoria succes, se numără :

  1. Reclama la gelul de duş Old Man Spice, deja menţionată de mine într-un articol precedent. O doză de umor, prezentată de actorul Isaiah Mustafa în 30 de secunde, videoclipul a adus o creştere de 107% a vânzărilor, a avut milioane de vizionări pe Youtube şi a dat naştere unor parodii drăguţe. Vă recomand să vizionaţi câteva, just to get in the good mood.
  2. Grupul Groupon a explodat în materie de tranzacţii. Am auzit cu toţii într-un curs precedent despre acest Groupon, care se foloseşte de puterea colectivă pentru a cumpăra produse diverse la preţuri mult mai mici, prin intermediul cupoanelor. Deşi de curând au refuzat oferta de 6 miliarde de dolari din partea Google, există şanse mari ca acest grup să se extindă şi mai mult în viitor, mai ales datorită faptului că se folosesc de unele instrumente social media foarte populare (Facebook, Twitter). Este interesant de urmărit în ce măsură fenomenul Groupon va fi adoptat şi de români.
  3. Parodia Twitter pentru British Petroleum. Cu toţii ştim de nefericitul eveniment din 2010 în care British Petroleum a fost implicat (scurgeri de petrol în Golful Mexic care au afectat grav ecosistemul). Deşi compania a încercat să utilizeze unele instrumente social media pentru partea de PR (fără prea mare succes), mai popular a devenit un cont de Twitter creat ca o parodie pentru imaginea companiei, prin care aprox. 180.000 de urmăritori au fost informaţi zilnic de efectele negative pe care BP continua să le creeze.
  4. Filmul « Reţeau socială ». Inspirat din povestea reală a reţelei sociale Facebook, filmul merită atenţia tuturor celor interesaţi de cum a apărut cea mai mare reţea socială din lume. Recunosc că am fost sceptică la început, dar după ce l-am văzut la cinema am rămas profund impresionată şi îl recomand cu căldură. Scenariu bun, realizare de excepţie, 2 ore care merită dedicate dacă eşti unul din cele 600 de milioane de persoane cu un cont Facebook.
  5. Proiectul « It gets better ». Are în vedere crearea unui canal Youtube a cărui subiect principal este comunitatea LGBT (homosexuali). Ca urmare a unor sinucideri în rândul tinerilor homesexuali, s-a observat necesitatea creării unei comunităţi în care aceştia să fie crescuţi, informaţi, să li se ofere sprijin. Cu peste 2 milioane de vizualizări, este un adevărat succes social media.

Din categoria eşec, avem :

  1. Fiasco-ul căruciorului cu rotile Air Canada. Este vorba despre cazul unui copil de 10 ani, suferind de o boală terminală, care a beneficiat de serviciile companiei aeriene Air Canada în timpul unei vizite în New York, dar care la aterizare a avut neplăcuta surpriza de a costata că al lui cărucior cu rotile (indispensabil în vederea deplasării sale) s-a defectat în timpul transportului, Air Canada refuzând să ia vreo măsură pentru soluţionarea problemei. Numai că cei de la Twitterverse au lansat o serie de comentarii negative legate de atitudinea companiei cu privire la situaţie, care deşi pe termen scurt (primele 24 de h) nu au dat naştere la nicio reacţie, în final au avut succes. De ce este un eşec ? Pentru că Air Canada nu a ştiut să gestioneze campania PR online în desfăşurare la acel moment. Din fericire compania este mult mai atentă în prezent prin intermediul contului lor de Twitter.
  2. Ziua « Renunţaţi la Facebook ». Ca urmare a scandului cu privire la securitatea datelor personale de pe Facebook, un site web a lansat ideea ca în data de 31 mai 2010 lumea să îşi închidă conturile Facebook în semn de protest. De apreciat iniţiativa, dar chiar credea cineva că va avea succes ? Mai exact doar 38213 conturi au fost dezactivate, o nimica toată pe langă restul de 500 de milioane de utilizatori.
  3. Farsa Washigton Post pe Twitter. Un redactor sprotiv de la Washington Post a avut idea genială de a testa acurateţea canalelor social media prin publicarea unui tweet fals legat de suspendarea unui sportiv din NFL. Nu a făcut decât să atragă suspendarea sa din funcţie, dar redactorul a mărturisit că prin experimentul său a demonstrat 2 aspecte: nimeni nu verifică faptele sau sursele publicate pe canalele social media şi că el este un idiot (citez) exprimându-şi scuzele de rigoare.
  4. Eşecul Nestle pe Facebook. Ca urmare a existenţei unei legături între compania Nestle şi producătorii de ulei de palmieri care defrişau pădurile în Africa (afectând viaţa urangutanilor), a apărut o campanie din partea fanilor care defăima brandurile Nestle (un video Greapeace legat de Kit-kat, mesaje ale fanilor postate pe profilurile lor Facebook). Toată această campanie însă nu a făcut decât să dea naştere la o reacţie deloc potrivită din partea companiei Nestle (comentarii răutacioase la adresa fanilor). Învăţând din greşelile altora, să nu uităm totuşi: “fanii nu trebuie insultaţi !”.
  5. Eşecul Google Wave. Da, cu toţii am auzit de acest mix de email, mesagerie instantanee, reţea socială, dar serios, chiar se aşteptau cei de la Google să aibă success cu aşa ceva ? Îi compătimesc pe developerii care au muncit vreo 2 ani pentru a lansa produsul care nu a fost deloc acceptat de publicul larg în luna aprilie când accesul a fost acordat tuturor. Dacă e să mai luăm în calcul si Google Buzz (de asemenea un eşec), mă întreb… oare ce ar putea lansa Google încât să fie şi ei pe val cu fenomenul social media ?

Pretty good year, right ? Abia aştept să văd ce ne rezervă 2011.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu