joi, 9 decembrie 2010

5 moduri prin care protocolul Open Graph al Facebook va afecta e-comerţul


In primul rand cred ca trebuie sa explic ce inseamna acel Facebook's Open Graph. Desi denumirea ne duce cu gandul la ceva complicat, este defapt foarte simplu. Este vorba de acel buton "Like" pe care il gasiti pe anumite website-uri. De exemplu intri pe site-ul oficial al cantaretei Madonna si undeva pe respectiva pagina vei gasi butonul de "Like" al Facebook-ului. Ce se intampla cand dam click pe "Like"-ul de pe o anumita pagina? Odata cu apasarea butonului, in profilul tau de Facebook iti va aparea in cadul sectiunii "Informatii" al profilului tau faptul ca tu ai ca interese Madonna sau orice alt cantaret sau firma la care tu ai dat "Like". Sper ca ati inteles! (Daca faci click aici vei gasi mai multe informatii cu privire la Open Graph si vei vedea ca Facebook iti arata si pasii in adaugarea butonului "Like" pe pagina ta, daca ai una.)

Cum poate influenta butonul de Like comertul electornic?

Orice website poate folosi un fel de aplicatie numita Facebook API prin care pot vedea ce interese are o anumita persoana, adica cu ce persoane este prietena, ce legaturi a distribuit, ce pagini de Internet preferate are. Mai nou acest lucru este posibil fara sa te autentifici pe profilul tau deoarece exista o caracteristica auto-autentificare prin care site-uri ca Yelp, IMBd si Pandora sa acceseze date din profilul dumneavoastra. Personal mi se pare ca nu se mai respecta astfel informatiile personale. Adica ei se folosesc de interesele pe care le-ai impartasit in profilul tau de Facebook cu prietenii tai ca sa iti recomande anumite produse care cred ei ca ti-ar placea.

O astfel de metoda (cea a folosirii informatiilor din istoricul tau de pagini la care ai dat "Like") cred ca va fi folosita incepand de la site-urile foarte mari si cunoscute gen Amazon, pana la cele mai mici, sa le spunem mai "de cartier", pentru ca Facebook cu ajutorul butonului "Like" pus la dispozitia site-urilor le furnizeaza un set de informatii pretioase despre clientii propriilor site-uri. Se lucreaza inca la o metoda prin care site-urile tale preferate, cartile si filmele care iti plac, sa ii ajute pe ei, firmele de vanzari on-line sa iti recomande anumite produse in functie de preferintele tale. Trecand peste faptul ca ei practic iti fura unele informatii, dar reusesc sa iti recomande unele produse care este posibil sa iti placa este desul de ok. De exemplu intru pe Amazon.com si caut o anumita carte; o gasesc; vreau sa o cumpar si in acelasi timp ei imi recomanda o alta carte (carte care mi-o recomanda pe baza informatiilor din profilul meu) care de asemenea imi place si iata cum din o carte pe care am dorit sa o cumpar, am ajuns sa cumpar doua, doar pe baza unei recomandari. Cam asa vad eu cum ii ajuta pe ei Open Graph-icul Facebook. Daca as avea un site cu vanzari on-line sigur as adauga un buton de like si m-as folosi de ceea ce oamenilor cu profil pe Facebook le place.

In acelasi articol despre cele cinci medote de influentare a e-commerce-ului citeam si despre increderea pe care si-o creeaza firmele cu ajutorul butonului minune. Asa si este! Daca eu vad ca de exemplu vecina mea si-a cumparat un televizor de pe Amazon si ca mai este si multumita de el atunci sigur ca in momentul in care voi avea nevoie de un TV nou si voi dori sa il cumpar de pe Internet, Amazon va fi locul de unde il voi cumpara. Am spus "daca eu vad ca vecina si-a cumparat un TV". Cum pot sa vad? (in afara de faptul ca pot sa ii bat la usa si sa merg sa vad aparatul). Raspuns: In momentul in care ea se logheaza pe site-ul ei preferat Amazon si cumpara ceva, pe peretele profilului se posteaza automat achizitia care a facut-o sau commenturile care le-a facut cu privire la un anumit produs.

Creditele Facebook. O amenintare pentru PayPal. Este doar o chestiune de timp pana cand oamenii vor folosi creditele Facebook pentru a face cumparaturi online. Procedeul de folosire al creditelor este similar cu cel al PayPal-ului, cand le folosesti nu mai este necesar sa iti introduci toate datele, pur si simplu cumperi ce iti trebuie. Suna foarte usor de folosit, dar nu cred ca pentru generatia mai batrana a Romaniei. Noi nu ne platim nici facturile on-line ce sa mai zic de achizitii cu credite Facebook. Suna promitator si iata cum la lista de modalitati de plata se mai adauga inca una.

Personal m-as ghida in momentul cand as face cumparaturi on-line dupa recomandarile prietenilor, m-as uita daca altcineva din lista mea de prieteni a mai cumparat produsul respectiv, sau unul similar. Nu cred ca Facebook-ul si al sau "Like" va avea un impact prea mare asupra site-urilor de cumparaturi on-line din Romania insa daca cineva cu initiativa si creier ar apela la aceasta metoda pe baza de recomandari de produse, etc. sigur nu ar avea de pierdut ci decat de castigat.

P.S.: Ca tot vorbim de Facebook: si aceasta postare o puteti distribui pe profilul dumneavoastra. :))
Click aici pentru a vizualiza articolul 5 Ways Facebook Will Impact E-commerce.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu