luni, 20 decembrie 2010

Îmbunătăţirea uzabilităţii site-ului prin studierea muzeelor

Comparaţia aleasă de Alexander Dawson mi se pare una interesantă făcând asocierea uzabilitatii unui site cu lumea în care trăim. Un singur click ar trebui să ne conducă acolo unde ne dorim aşa cum o bună orientare şi citire a unei hărţi ne poate conduce în punctul dorit al unui muzeu. Legătura între cele două o reprezintă de fapt “exponatele”. Pe de o parte, pentru un site se referă la conţinut şi la serivciile oferite iar pe de cealalta parte, pentru un muzeu se referă la exponatele propriu zise.

În primul rând, dacă e să urmărim activitatea din cadrul unui muzeu observăm că exponatele speciale sunt amplasate într-o regiune uşor de găsit în clădire. Acestea au parte de o promovare intensă şi sunt instalate tot felul de postere la intrarea în muzeu pentru a putea fi observate. Echivalentul în cazul site-ului este promovarea pe alte site-uri cum ar fi Twitter, Facebook, care ar ajuta la o găsire mai uşoară a site-ului şi creşterea numărului de vizitatori.

Într-un muzeu sunt importante indicatoarele care ajută vizitatorii să găsească ceea ce îşi doresc într-un timp foarte scurt deoarece acestea îi ghidează. De asemenea, multe muzee folosesc şi broşurile sau pliantele care au un conţinut mai mare pentru persoanele care doresc mai multe informaţii.

Indicatoarele şi direcţiile au propriile lor echivalente digitale cum ar fi documentaţia de ajutor pentru navigare pentru a localiza elementele dorite iar broşurile şi pliantele pot fi asociate cu turul video în cazul unui site. Un designer al site-ului ar trebui să folosească arta distincţiei pentru a atrage atenţia şi a ghida utilizatorul către ceea ce caută.

O altă legătură poate fi stabilită între harta unui muzeu care este utilă pentru a indica direcţii spre anumite locaţii şi harta unui site şi meniul de navigare. Crearea unei diagrame ilustrative al conţinutului site-ului poate fi de asemenea o componentă care ajută utilizatorii să navigheze în jurul site-ului.

Cele mai multe muzee au oameni angajaţi pentru a oferi informatii în caz de nevoie vizitatorilor şi acest lucru se reflectă în ultmul timp şi în cadrul site-urilor, tot mai multe oferind suport prin conversaţii pe internet în direct într-un anumit interval de timp care să fie disponibil vizitatorilor site-ului.

Un număr tot mai mare de muzee oferă ecrane interactive pentru a face lucrurile prezentate vizitatorilor să fie mai distractive iar interactivitatea site-ului adăugă mai multă valoare la experienţa utilizatorului. Pot exista mecanisme de joc pentru a îmbogăţi experienţa de utilizare, conversaţii în direct pentru ca vizitatorii să poată interacţiona unii cu alţii, şi alte strategii simple pentru a crea o experienţă mai bogată şi mai interesantă.

Spaţiul şi claritatea sunt alte elemente importante atât de o parte cât şi de alta, atât pentru un muzeu în care nu îţi doreşti să fie prea aglomerat de vizitatori sau prea multe exponate, prea apropiate unele de altele cât şi pentru un site unde ţin de principile de design şi acestea fiind importante în creşterea uzabilitatii site-ului.

Toate acestea duc la faptul că este important să se acorde atenţie experienţei utilizatorului site-ului la fel ca şi în cazul vizitatorului unui muzeu; o persoană care a vizitat de mai multe ori acelaşi muzeu nu mai are nevoie de indicaţii şi direcţii cum este în cazul unei persoane care este la prima vizită. Aceste concepte şi componente conduc la o singură idee: Un site uzabil este eficient dacă îi oferă vizitatorului ceea ce are nevoie într-un mod plăcut şi aproape fără efort.

Este un mod interesant de a privi lucrurile în felul acesta. Niciodată nu m-aş fi gândit să compar un site, cum este el conceput şi navigarea propriu zisă cu o plimbare la un muzeu însă în cele din urmă pot spune că este o comparaţie reuşită, la o simplă analiză cu multe asemănări.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu