miercuri, 1 decembrie 2010

3 motive pentru care advertisingul (pe internet) va esua. Sau nu

Un articol Techcrunch de anul trecut a reusit sa fie foarte controversat prin viziunea pe care autorul o avea asupra reclamei, si implicit asupra reclamei pe internet. Foarte sumar, acesta afirma ca, intr-un anumit orizont de timp, reclamele vor esua, iar principalele argumente pe care le prezenta erau urmatoarele:

1) Consumatorii nu au incredere in reclame. Aici autorul facea referire la o studiile facute de Dan Ariely (un profesor de la MIT), studii care demonstrau ca mesajele atribuite unei surse comerciale au o credibiltiate si un impact asupra preceptiei mult mai slabe decat un mesaj similar, dar provenind dintr-un serviciu de rating / review / etc. Pe langa acest studiu mai este mentionate si altele, realizate de Forrester Research, care au ajuns la concluzia ca reclamele si blogurile sponsorizate de companii sunt cele mai putin credibile surse de informatii cu privire la produse sau servicii, in timp ce recomandarile de la prieteni si reviewurile online sunt cele mai de incredere.

2) Consumatorii nu vor sa vada reclame. Exista destul de multa "literatura" care sa confirme, macar intr-o anumita masura, aceasta afirmatie, dar experienta proprie poate sa dovedreasca sau infirme aceasta afirmatie cel mai bine. Faptul ca suntem bombardati constant cu mesaje publicitare are cu siguranta un efect negativ asupra influentei pe care reclamele o au asupra noastra, si intr-un fel justifica si refuzul nostru de a le accepta (in special acele pop-ups care umplu ecranul si nu te lasa sa le inchizi). Cati dintre voi dati click pe reclamele online pe care le vedeti? Eu una... mai rar, si tind sa fiu de acord cu acest argument.

3) Consumatorii nu au nevoie de reclame. De fapt, aici este problema spinoasa. Cu toate ca autorul afirma acest lucru, imi este destul sa dificil sa fiu de acord cu aceasta afirmatie. In primul rand, de cele mai multe ori, reclama este prima modalitate prin care un consumator afla de un anumit produs. Advertisingul nu se face doar de dragul de a-l face, scopul lui este sa iti aduca clienti, sa iti faca brandul cunoscut, sa iti creeze o anumita imagine. Cum am putea construi aceasta imagine fara reclama? Problema sta in faptul ca advertisingul online nu se poate regasi in aceeasi forma ca si cel din lumea reala, iar lipsa unei abodari creative in marketingul si advertisingul online duce la probleme intr-adevar.

Totusi, de ce ar esua? In ciuda a ce cred consumatorii, corporatiile multinationale cheltuie sume extraordinare pe adverting online; ar face acest lucru daca n-ar avea un efect asupra vanzarilor? Si chiar daca reclamele pot sa fie proaste.... advertiserii nu sunt. Stiu ce prinde, ce nu. Iar daca nu stiu, in cazul reclamelor online, au posibilitatea sa adune destule informatii pentru a oferi consumatorilor continut mai apropiat de cel pe care ar... suporta sa il vada. Pe care l-ar agreea chiar. Si asta pentru ca in cazul reclamelor online, exista mult mai multe informatii care sa iti indice nu doar efectul, dar si atitudinea oamenilor fata de o reclama, iar feedback-ul, chiar si negativ, nu mai provinde doar de la un grup de test, ci de la un numar din ce in ce mai mare de oameni, si se poate centraliza si analiza cu scopul de a imbunatatii efortul de marketing.

In era " experintei sociale virtuale", publicitatea online mai degraba o detroneaza pe cea traditioala, nu invers. Reclamele online de multe ori doar atrag traficul catre site. Este doar o undita daca vreti. Dar site-ul poate oferi posibilitatea consumatorilor sa interactioneze, rapid, instant, cu personalul de vanzari. Companiile chiar incep sa comunice online din ce in ce mai mult cu clientii, sa creeze o relatie cu ei.

Iar concluzia in sine este foarte simpla: desi nu ne place, reclamele nu o sa dispara. Mai ales de pe internet.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu