Affiliate marketing reprezintă un procedeu de marketing prin care un producător colaborează cu persoane sau companii, numite afiliaţi, care îi promovează produsele sau serviciile. Acestea sunt remunerate prin comision acordat pentru fiecare vânzare realizată sau fiecare acţiune importantă a unui potenţial client efectuată ca urmare a activităţii afiliatului. Astfel de acţiuni pot fi înscrieri la newsletter-uri, download de broşuri etc. Affiliate marketing este deci similar cu multilevel marketing, acea structură piramidală pe care majoritatea companiilor de asigurări şi nu numai o folosesc în vânzarea produselor şi serviciilor lor.
Diferenţa majoră este faptul că la affiliate marketing vânzarea se face online pe când în cazul companiilor, în care forţa de vânzare este remunerată în exclusivitate prin comision şi formează o structură piramidală, vânzarea se efectuează în principal face-to-face, prin telefon şi în mică măsură doar online. În acest context affiliate marketing poate fi considerată transferarea în lumea online a unui procedeu de vânzare cunoscut de ani buni în mediul offline.
Din punctul meu de vedere acest procedeu aduce avantaje şi dezavantaje atât producătorului cât şi afiliatului.
Spre deosebire de alte activităţi de vânzare şi promovare, cum ar fi campaniile publicitare, care presupun costuri destul de mari pentru productor şi rezultate nesigure sau nequantificabile, vânzarea prin afiliaţi generează costuri pentru producător doar în momentul în care există şi rezultate propriu zise. Astfel nici un producător care vinde prin afiliaţi nu va înregistra costuri fără să înregistreze concomitent şi un profit. În plus afiliaţii promovează produsele pe o scară cât mai largă iar producătorul poate reduce astfel timpul şi efortul investit în promovarea şi vânzarea produselor sale şi se poate concentra pe dezvoltarea şi îmbunătăţirea produselor.
În ciuda acestor avantaje externalizarea completă a vânzării prin affiliate marketing este din punctul meu de vedere destul de riscantă pentru producător. Acesta pierde controlul asupra vânzării, nu mai deţine informaţii cu privire la dimensiunea şi potenţialul pieţei, nu ţine legătura direct cu clienţii, nu primeşte direct de la ei informaţiile legate de cerinţele lor, nu primeşte direct feed-back-ul lor şi atunci pot apărea în scurt timp neconcordanţe între produsul oferit şi cel cerut pe piaţă.
În plus există domenii în care vânzarea prin affiliate marketing nu este adecvată – cu cât produsul are un grad de complexitate mai mare cu atât vânzarea prin affiliate marketing şi vânzarea online în general este mai dificilă şi este nevoie de întâlniri propriu-zise între vânzător şi client pentru prezentarea produsului.
Producătorii trebuie să ţină cont şi de comisionul pe care îl acordă afiliaţilor – acesta trebuie să fie suficient de atractiv pentru aceştia astfel încât efortul lor pentru realizarea vânzării să fie maxim şi cât mai mic pentru producător, încât echilibrul financiar al acestuia să nu aibă de suferit din cauza comisionului.
În ceea ce-l priveşte pe afiliat, afacerea poate fi chiar foarte profitabilă, el înregistrând câştiguri semnificative şi costuri reduse, singura sa investiţie fiind timpul folosit în promovarea vânzării. În plus el poate promova mai multe produse şi poate înregistra venituri de la mai mulţi producători.
Cu toate acestea sunt situaţii în care afacerea în sine nu este profitabilă pentru afiliaţi, în momentul în care efortul de promovare şi vânzare este mare iar câştigul întârzie sau nu apare deloc. Asta fie din cauza faptului că produsele sunt prea scumpe, nu se adresează unui segment de piaţă suficient de mare sau au un grad de complexitate prea ridicat încât potenţialii clienţi nu se încumetă să le achiziţioneze online.
În concluzie affiliate marketing prezintă avantaje şi dezavantaje atât pentru producător cât şi pentru afiliat iar aplicarea acestui procedeu trebuie să se facă cu grijă, în funcţie de gradul de complexitate al produselor şi serviciilor oferite, de segmentul de piaţă vizat, de cerinţele clienţilor şi nu în ultimul rând de aşteptările producătorului şi afiliatului. După părerea mea un producător nu ar trebui să lase întreaga promovare şi vânzare pe mâna afiliaţilor iar un afiliat nu ar trebui să aibă ca singur obiect de activitate promovarea şi vânzarea produselor unei singure firme.
Diferenţa majoră este faptul că la affiliate marketing vânzarea se face online pe când în cazul companiilor, în care forţa de vânzare este remunerată în exclusivitate prin comision şi formează o structură piramidală, vânzarea se efectuează în principal face-to-face, prin telefon şi în mică măsură doar online. În acest context affiliate marketing poate fi considerată transferarea în lumea online a unui procedeu de vânzare cunoscut de ani buni în mediul offline.
Din punctul meu de vedere acest procedeu aduce avantaje şi dezavantaje atât producătorului cât şi afiliatului.
Spre deosebire de alte activităţi de vânzare şi promovare, cum ar fi campaniile publicitare, care presupun costuri destul de mari pentru productor şi rezultate nesigure sau nequantificabile, vânzarea prin afiliaţi generează costuri pentru producător doar în momentul în care există şi rezultate propriu zise. Astfel nici un producător care vinde prin afiliaţi nu va înregistra costuri fără să înregistreze concomitent şi un profit. În plus afiliaţii promovează produsele pe o scară cât mai largă iar producătorul poate reduce astfel timpul şi efortul investit în promovarea şi vânzarea produselor sale şi se poate concentra pe dezvoltarea şi îmbunătăţirea produselor.
În ciuda acestor avantaje externalizarea completă a vânzării prin affiliate marketing este din punctul meu de vedere destul de riscantă pentru producător. Acesta pierde controlul asupra vânzării, nu mai deţine informaţii cu privire la dimensiunea şi potenţialul pieţei, nu ţine legătura direct cu clienţii, nu primeşte direct de la ei informaţiile legate de cerinţele lor, nu primeşte direct feed-back-ul lor şi atunci pot apărea în scurt timp neconcordanţe între produsul oferit şi cel cerut pe piaţă.
În plus există domenii în care vânzarea prin affiliate marketing nu este adecvată – cu cât produsul are un grad de complexitate mai mare cu atât vânzarea prin affiliate marketing şi vânzarea online în general este mai dificilă şi este nevoie de întâlniri propriu-zise între vânzător şi client pentru prezentarea produsului.
Producătorii trebuie să ţină cont şi de comisionul pe care îl acordă afiliaţilor – acesta trebuie să fie suficient de atractiv pentru aceştia astfel încât efortul lor pentru realizarea vânzării să fie maxim şi cât mai mic pentru producător, încât echilibrul financiar al acestuia să nu aibă de suferit din cauza comisionului.
În ceea ce-l priveşte pe afiliat, afacerea poate fi chiar foarte profitabilă, el înregistrând câştiguri semnificative şi costuri reduse, singura sa investiţie fiind timpul folosit în promovarea vânzării. În plus el poate promova mai multe produse şi poate înregistra venituri de la mai mulţi producători.
Cu toate acestea sunt situaţii în care afacerea în sine nu este profitabilă pentru afiliaţi, în momentul în care efortul de promovare şi vânzare este mare iar câştigul întârzie sau nu apare deloc. Asta fie din cauza faptului că produsele sunt prea scumpe, nu se adresează unui segment de piaţă suficient de mare sau au un grad de complexitate prea ridicat încât potenţialii clienţi nu se încumetă să le achiziţioneze online.
În concluzie affiliate marketing prezintă avantaje şi dezavantaje atât pentru producător cât şi pentru afiliat iar aplicarea acestui procedeu trebuie să se facă cu grijă, în funcţie de gradul de complexitate al produselor şi serviciilor oferite, de segmentul de piaţă vizat, de cerinţele clienţilor şi nu în ultimul rând de aşteptările producătorului şi afiliatului. După părerea mea un producător nu ar trebui să lase întreaga promovare şi vânzare pe mâna afiliaţilor iar un afiliat nu ar trebui să aibă ca singur obiect de activitate promovarea şi vânzarea produselor unei singure firme.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu