De fiecare dată când navigăm pe internet ne expunem la o gamă largă de pericole. Putem să încercăm să ne apărăm folosind diverse programe antivirus, anti-spyware, anti-adware și așa mai departe, dar întotdeauna există, și apar continuu metode noi prin care putem ajunge victimele unor evenimente nedorite.
Foarte rar ne gândim la posibilitatea că ajungem din întâmplare pe un site fantomă, în locul celui dorit. De exemplu, din obisnuință sau pură neatenție în loc de facebook.com, putem scrie in URL facebook.ro, domain care poate sa fie proprietatea Facebookului real sau nu. In momentul accesarii unei pagini ca acesta, deja este la latitudinea proprietarului domain-ului, ce se întâmplă mai departe. Ca și exemplu real pot da domain-ul facebook.hu, care a fost cumpărat în anul 2006 de către o firmă înregistrată in Slovacia.
Facebook? Sau NU?
Această firmă a replicat exact pagina de pornire a Facebook-ului real, cu mica diferență observabilă în câmpul de URL. De aici se poate intămpla orice cu utilizatorul neatent. El poate fi redirectionat către alte pagini, cum s-a întâmplat în acest caz concret, sau într-o variant mai gravă, poate fi lăsat să se înregistreze cu datele lui personale, acestea să fie salvate într-o bază de date, iar apoi să fie redirecționat către pagina sa adevărată. Phishing-ul s-a terminat cu success.
O alta metodă de phishing este prin intermediul programe malware, generalizate ca și viruși. Un asemenea malware numit Ramnit a reusit să intercepteze 45.000 de adrese de e-mail și parolele aferente necesare pentru înregistrarea pe Facebook, de la uilizatorii din Marea Britanie și Franța. Acest malware apărut încă în 2010, și a fost folosit cu succes și la obținerea unor date bancare. Aceste date de indentificare sunt folosite pentru a trimite prin intermediul paginilor pagubiților linkuri cu acest malware și către prietenii acestora, raspândind astfel „virusul”.
Dar pericolele ascunse nu sunt doar din domeniul tehnic. Ele pot fi și de altă natură, de exemplu social.
Compania britanică Divorce-Online a efectuat un studiu asupra impactului Facebook-ului asupra căsniciilor între anii 2009 – 2011. Studiul a fost efectuat pe un esantion de 5000 de persoane, și rezultatul a fost unul surprinzător. În anul 2009 20% din persoanele chestionate au dat ca motiv al divorțului Facebook-ul, iar în anul 2011 acest procentaj a crescut la 33%. Persoanele în cauză au monitorizat activitatea on-line a partenerului lor, discuțiile cu partneri de sexul opus, discutiile cu foștii parteneri/e, comentariile, fotografiile…
Potrivit unui alt studiu efectuat de magazinul Men's Health 24% din utilizatorii de Facebook nu îsi dau datele reale cu privire la starea lor civilă, 70% dejau au flirtat prin intrmediul Facebook, 59% au avut deja crize de gelozie, 55% cer prietenia unor necunoscuți doar pentru ca sunt atrăgători, 85% și-au verificat fostul partener și 23% au și reușit să intre în contul partenerului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu