Blog-ul studentilor de la Masteratul de Relatii Economice Internationale, anul II, Facultatea de Stiinte Economice si Administrarea Afacerilor, Universitatea TRANSILVANIA din Brasov - disciplina E-Business.
miercuri, 11 ianuarie 2012
Enterprise 2.0; Portaluri, Colaborare și Conținut (web).
Una din secțiunile majore ale Conferintei Enterprise 2.0 din Boston, anul trecut, a fost legată de fapt de trei termeni: Portaluri, Colaborare și Web. Cu accent pe ultimul.
Ce sunt portalurile?
Wikipedia definește un portal de vizitare (Computing) ca un ”cadru pentru a oferi un punct de acces unic la o varietate de informații și instrumente”. Dar apoi, definește Portal (ficțiune) ca o ”ușa magică sau tehnologie, care conectează două locații îndepărtate”.
În limbaj actual, un Portal nu mai este pur și simplu o ușă, o simplă înlocuire a intranetului, ci punctul unic devine un integrator de informații. Cuprinde toate aspectele legate de ”enterprise computing”, referitoare la oferirea și partajarea conținutului de afaceri atât în interiorul cât și în organizațiile din afară.
Pentru a sublinia rolul important al tripticului Portaluri, Colaborare și Conținut, acestea au fost redenumite Enterprise 3.
Un portal este de dorit să ofere o serie de funcţii şi caracteristici:
1. Să permită diferitelor departamente furnizoare de servicii și informaţii să afișeze şi să actualizeze propriile informaţii şi servicii adaptate special pentru grupuri diferite de utilizatori, în funcţie de profilurile comune (cum ar fi profil, departamentele asociate, etc), precum şi nevoile specifice ale acestor grupuri de utilizatori în anumite momente.
2. Să prezinte în mod automat a informaţiilor şi serviciilor de care un utilizator ar avea nevoie în funcţie de profilul său, la momentul oportun.
3. Să permită unui utilizator să selecteze informaţiile şi serviciile de care este interesat şi să personalizeze această prezentare.
4. Configurează informaţii şi servicii din perspectiva utilizatorilor, mai degrabă decât din unghiul de confort al prestatorilor de servicii.
5. Sprijină caracteristica "single-sign-on", astfel ca un singur sign-on să permită utilizatorului să obţină acces la sursa diferitelor informaţii şi servicii, chiar dacă sunt sprijinite de sisteme de aplicații diferite, oferite de către departamente diferite. Punct de vedere tehnic, această facilitate poate fi obținută prin intermediul punerii în aplicare un al unui cadru comun la nivel de organizaţie, de ex. un serviciu LDAP (Light-weight Directory Access Protocol) şi CAS (Serviciul Central de autentificare).
Portalurile web sunt ”porți” organizate care ajuta la accesarea structurată la informatiile gasite pe internet. Mult mai mult decât un simplu motor de căutare, portalul web include, de obicei, acces la date personalizate, cum ar fi rapoarte de stoc, stiri locale, regionale, naţionale şi servicii de poștă electronică.
Cele mai multe portaluri mai bine cunoscute sunt de obicei identificate ca motoarele de căutare, deşi acestea oferă mult mai mult decât pur şi simplu capacitatea de a căuta pe Internet.
Mulţi oameni presupun că portalul web a fost creat odată cu inventarea internetului dar nu este cazul. Cele mai vechi instrumente folosite pentru a obţine acces la datele on-line au fost motoarele simple, care au permis utilizatorilor să caute cuvinte cheie sau fraze cheie pentru a găsi pagini on-line, şi au fost cunoscute sub numele de directoare web. Aceste instrumente au evoluat în ceea ce este cunoscut ca un motor de cautare.
Un portal web adevărat ofera ambele din aceste funcţii, plus mult mai mult.
Oferă capacitatea de a naviga pe internet utilizând cuvinte cheie şi a oferă posibilitatea de a ajunge la anumite pagini on-line, portaluri web ( ar trebui să introduceţi adresele de web), de asemenea, furnizează servicii, cum ar fi posibilitatea de a crea o pagină personalizată de utilizator care ofera acces instant la rapoartele meteo sau alte informații. Aceste pagini oferă, de asemenea, acces la activitatea curentă pa piaţa de valori, profilurile altor utilizatori care folosesc portalul şi diverse tipuri de ştiri, care sunt de interes pentru utilizatorul individual. Portalurile on-line oferă, de asemenea, servicii gratuite de e-mail care pot fi accesate din această pagină principală, utilizând acreditările specifice de autentificare. Aceste acreditări aceleaşi sunt, de asemenea, utilizate pentru a permite utilizatorului accesul la servicii cum ar fi mesagerie on-line, reţele sociale, etc.
Deşi există multe portaluri web destinate pentru uz general, există, de asemenea, portaluri care sunt create pentru utilizarea numai de către personal autorizat. Acesta este cazul cu portalul web corporative sau de afaceri. În acest caz, accesul la portal este limitat de logare, emisă şi gestionată de către angajator. Portaluri de acest tip sunt deosebit de utile în domenii cu mulți utilizatori și multe servicii, permiţând angajaţilor care călătoresc de a accesa serverele corporative şi conectarea cu documente şi alte date salvate pe server. Portalurile corporative pot fi, de asemenea, configurate pentru a permite clienţilor căutarea şi procurarea bunurilor şi serviciilor companiei.
Portaluri de Guvern sunt un alt exemplu de un portal web privat. Ca şi în cazul modelului corporatist, utilizatorii trebuie să aibă acces autorizat la portal sub formă de date de logare, chei de securitate şi alte coduri de acces de proprietate. Acest lucru asigură ca angajaţii să obţină acces doar la datele care sunt luate în considerare în zona lor de responsabilitate şi previne în mod eficient utilizarea datelor de către persoane fizice neautorizate.
Datorită dezvoltării continue a tehnologiei de pe Internet, există toate motivele să credem că portalurile web vor continua să evolueze în timp. La fel ca multe dintre funcţiile asociate cu portalurile de astăzi, care nu au fost disponibile acum câţiva ani, noi caracteristici vor apare în anii următori. Multe dintre acestea vor fi conduse nu numai de cererea clientului, dar şi de dependenţa în creştere a companiilor de toate mărimile de serviciile oferite on-line.
Un catalog care cuprinde cele mai cunoscute portaluri web il puteți accesa la http://www.util21.ro/afaceri/portal-ro-director-web-strain.htm.
Un Top al portalurilor web cele mai vizitate in 2011, preluate de pe mai multe site-uri și bloguri ( de ex. http://webtrends.about.com/od/webportals/a/topten_portals.htm, http://kaleazy.com/top-10-most-visited-websites-of-2011/) înglobează:
1. Google. Un motor de căutare popular, sinonim cu verbul căutare. Poți obține hărți, instrucțiuni și ghiduri pentru o varietate imensă de destinații, articole de știri pe orice temă și domeniu, un mall excelent de cumpărături online, comparator de prețuri și recenzii de clienți, sistem de poștă electronică gratuit, traduceri, bloguri, grupuri, editare și postare fotografii, etc etc.
2. Yahoo. Combină funcțiile de căutare cu cel mai răspândit serviciu de e-mail, gratuit, stație de radio, informații auto și imobiliare, știri, evenimente, cumpărături, posibilitate de particularizare a paginii de start, etc.
3. YouTube. Campion la împărtășit materiale video, oferă deasemenea instruire prin clipuri tutoriale în domenii diverse, zonă de comunitate aglomerată și săritoare, motor de căutare video-audio pe aproape orice subiect imaginabil.
4. Facebook. Cea mai populară rețea socială din lume. Facebook este folosit astăzi de către oameni de toate vârstele. Înscrieţi-vă pentru un cont gratuit şi de a începe încărcarea de fotografii şi notiţe.Puteţi vizita, de asemenea, alte pagini de Facebook şi ghidul de obţine ştiri şi de perspectivă într-o varietate de subiecte. Odată ce vă înregistraţi, veţi avea posibilitatea de a căuta pentru prieteni vechi şi conectarea on-line sau să caute noi prieteni.
5. Windows Live. Este răspunsul Microsoft la Google și combină funcțiile de căutare ale MSN cu aplicații de e-mail și mesagerie instant. Din portal, puteţi accesa contul Hotmail în cazul în care veţi avea posibilitatea de a primi şi trimite e-mail sau verifica calendarul pentru evenimente. Puteţi accesa, de asemenea, Messenger pentru capacitatea de a mesaje instant cu alţii. Vă puteţi conecta, de asemenea, la spaţiile de on-line, cum ar fi SkyDrive, care oferă până la 25GB de spaţiu liber de stocare on-line.
6. Blogger. Blogger este un serviciu gratuit care permite oricui să înceapă rapid si usor pe blog-lor şi a pus chiar şi anunţurile Google pe ea pentru a face bani.
7. Wikipedia. Este Cea mai rapidă sursă de informaţii de bază privind aproape orice subiect, este o Enciclopedie pe Internet, interactivă. Este disponibilă în mai multe limbi populare, engleză, franceză, italiană, spaniolă şi chineză, inclusiv în română.
8. Baidu. Baidu este motorul de căutare lider chinez, cu un accent pe conţinut multimedia, cum ar fi filme şi fişiere MP3. Acesta a fost primul care a oferit WAP şi căutare mobilă în China.
9. MySpace. Odata o rețea socială cea mai populară, MySpace inca aduce în trafic suficient pentru a faceparte din această listă. Cu profiluri libere care permit utilizatorilor să îşi creeze un look personalizat și un accent pe muzica și divertisment, MySpace este în continuare unul dintre lideri în spaţiul social networking.
10. Amazon. Amazon este o companie multinationala de comerţ electronic cu sediul in Seattle, WA şi cel mai mare retailer online din Statele Unite, comerciant cu amănuntul on-line de cărţi, filme, muzică şi jocuri, împreună cu electronice, jucării, îmbrăcăminte, sport, scule, alimente, acasă generale şi elemente de gradina , şi orice altceva la ce vă mai puteţi gândi.
11. Twitter. Twitter este o sursă bogată de informaţii actualizate instantaneu, de o varietate incredibil de larga de subiecte. Fie că este vorba ştiri de ultimă oră, un blocaj de trafic local, o afacere la magazinul tau preferat sau un amuzant pick-me-up de la un prieten, Twitter vă ţine la curent cu ceea ce contează cel mai mult pentru a vă astăzi şi vă ajută să descoperiţi ceea ce ar putea să conteze pentru tine cele mai multe mâine.
12. Craigslist. Craigslist este o reţea centralizată de comunitati on-line, oferind gratuit anunţuri on-line clasificate - cu sectiuni dedicate de locuri de muncă, locuinţe, Personale, de vânzare, servicii, comunitate, concerte, CV-uri, şi forumuri de discuţii. Craig Newmark a început serviciul în 1995 ca o lista de distributie e-mail ale prietenilor, oferind evenimente locale din San Francisco Bay Area, şi deserveşte în prezent peste 20 de miliarde vizualizări de pagini pe lună.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu