luni, 9 ianuarie 2012

e-commerce - tot mai utilizat de romani

Se cumpara in Romania prin tranzactii on-line? se cumpara. Din ce in ce mai des, din ce in ce mai mult. Chiar si eu, care sunt ceva mai sceptica de fel, am inceput sa achizitionez on-line. vouchere, cosmetice si mai nou chiar si laptopul mi l-am cumparat on-line. Tind sa cred ca nu sunt singura care a 'capatat' incredere, ci dimpotriva, printre ultimii, mai ales ca am citit ca in prima jumatate a anului trecut piata locala de comert electronic a inregistrat o crestere semnificativa. Nu stiu in ce masura, dar e clar ca increderea romanilor in magazinele electronice e tot mai mare, tot mai multi romani facand tranzactii on-line.
Estimarile privind evo­lu­tia intregii piete de comert electronic sunt de circa 15-20% in prima parte a anului, fata de aceeasi perioada a anului trecut, estimarea facandu-se ca o medie a di­verselor rate de crestere estimate pe diferite categorii de produse si servicii vandute online.
Cand vine vorba insa de re­tailul online IT&C, aici procentele de crestere sunt mult mai mari, insa estimarile ju­catorilor difera. Astfel, potri­vit lui Irinel Burloiu, director de marketing la eMAG, „co­mer­tul online pe segmentul electro-IT din Romania este prin­tre cele mai dezvoltate din Eu­ropa Centrala si de Est. In pri­ma jumatate a anului trcut a avut un avans de aproximativ 50% comparativ cu aceeasi perioada din 2010, ajungand la circa 90 de milioane de eu­ro. Prin­ci­pa­lii vectori de cres­tere si care au atras in­cre­derea consuma­to­rilor in me­diul online au fost profesio­nali­za­rea servi­ciilor oferite de magazinele online si oferta va­riata de produse”.
Pe de alta parte, o estima­re putin mai rezervata apa­r­tine lui Mihai Patrascu, director executiv la evoMAG. In opi­nia lui, fata de aceeasi pe­ri­oada a anului trecut, va­loa­rea pietei de comert electro­nic pe zona de IT&C s-a majorat cu aproximativ 30%, categoriile cele mai dinamice fi­ind gadgeturile, tabletele si te­levizoarele 3D. La eMAG, spre exemplu, tablet PC-urile au avut in prima jumatate a anului cea mai buna evolutie dintre produsele din portofoliu, aducand companiei o cota de piata de 45%. O evolutie buna a fost inregistrata si pe segmentul laptopurilor, unde eMAG are o cota de 28%, trendul de crestere fiind observat la nivelul intregii piete. Tele­vi­zoarele, plasme sau LCD-uri, si smartphone-urile au in­registrat, de asemenea, cres­teri semnificative online, in principal datorita pretu­ri­lor mai reduse fata de magazinele traditionale, mai spun oficialii eMAG.
De asemenea, potrivit specialistilor, piata de fashion online a inregistrat cea mai ma­re crestere, fiind si o piata emergenta in ceea ce priveste comertul online, desi cumpara­torii romani incep sa depaseasca rapid tabuul cumpa­ra­rii online de produse de im­bracaminte si incaltaminte.
Din 100 de vizitatori ai unui magazin online, in momentul de fata, in medie doar doi finalizeaza o comanda, spun specialistii. Ratele de conversie difera insa destul de mult de la un magazin la altul. „Pentru marirea ratei de conversie, toate magazinele online trebuie sa-si analizeze atat fluxurile si mecanismele de comanda din site-urile lor (pe regula de aur care spune: «Cu cat mai putine click-uri pana la comanda, cu atat mai mare conversia»”), cat si marke­tingul adresat utilizatorilor care viziteaza site-ul, insa nu ajung sa fina­lizeze o achizitie. Oricum, pe masura ce piata online din Ro­mania se maturizeaza, vedem si cresteri ale ratelor de conversie”, precizează Ghenea. De asemenea, un showroom unde clientii pot ve­dea produsele majorează sansele ca un vizitator sa se transforme intr-un cumparator, mai spun specialistii.
In acest moment, sunt aproximativ 1.500 de magazine online active (care fac o tranzactie cel putin o data pe saptamana). Conform estimarilor jucatorilor, in 2012, in măsura in care se mentin ratele de crestere, piata de comert electronic ar putea atinge 300 de milioane de euro, iar segmentul de electro-IT sa depaseasca 200 de milioane.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu