joi, 12 ianuarie 2012

Apple si Chinezii

Un oraş chinezesc "de la capătul lumii" avea, până de curând, 22 de magazine Apple. În tot acest timp, Steve Jobs ştia că nu a deschis nimic la Kunming, oraş cu şase milioane de suflete din sud-vestul Chinei. Acest mister a fost dezlegat recent, după dezvăluirile unui blogger american care locuieşte în oraş: toate cele 22 de magazine erau false. Şi totuşi conceptul de Apple Store a fost atât de bine copiat încât chiar şi angajaţii magazinului credeau că lucrează pentru Apple.
Bloggerul locuieşte de vreo doi ani în oraşul Kunming şi a observat cum totul se schimbă cu o viteză uluitoare. Timp de cateva luni, acesta a fost plecat din oraşul său, iar în acest timp câteva clădiri au apărut pe locuri în care nici temeliile nu fuseseră turnate. Cu ocazia unei plimbări de zece minute prin centrul oraşului, a trecut pe lângă trei cafenele Starbucks, iar sigla H&M atârnă pe un bloc care se vede din apartamentul său. Înainte de deschiderea aceasta bruscă a Chinei, în Kunming nu erau decât McDonald's şi KFC.
Însă nu i-a venit să creadă că în Kunming existau 22 de magazine Apple. Însă semnul de la intrare i-a atras atenţia bloggerului. Sub sigla cu mărul muşcat stătea scris "Apple Store", un lucru necaracteristic magazinelor Apple.
Însă asta nu a ridicat prea multe bănuieli, mai ales că magazinul semăna leit conceptului de Apple Store. Chiar şi angajaţii purtau tricouri albastre cu sigla Apple. Produsele, despre care nu se ştie încă dacă sunt produse originale Apple sau contrafăcute, erau aşezate întocmai ca într-un Apple Store.
Un prieten a observat însă că scara care duce la etajul magazinului fusese executată cam prost, iar zidurile clădirii fuseseră prost zugrăvite. Atunci, bloggerul şi prietenul său au pus un pariu: primul a pariat că este un adevărat Apple Store, al doilea - dimpotrivă.
Aşa că au intrat pe site-ul Apple, să verifice. Surpriză sau nu, în Kunming Apple nu avea niciun magazin deschis. Mai mult, Apple abia ce intrase pe piaţa chineză, cu câteva magazine deschise recent în Beijing şi Shanghai.
După cinci zile, cei doi s-au întors în magazin. De această dată, s-au uitat după diferenţe. Una era clară: sigla pe care, pe lângă măr, scria şi Apple Store. Dar mai erau: angajaţii din adevăratele magazine Apple au numele scris pe legitimaţie. Cei de la magazinul din Kunming nu aveau, scria doar "Staff". Înainte de angajare, adevăraţii angajaţi ai magazinelor Apple sunt temeinic instruiţi. După ce le-au testat cunoştinţele celor care vindeau în magazinul-problemă, americanii şi-au dat seama că chinezii nu prea ştiau totul despre aceste produse.

Aşa a rezultat un articol, "Are you listening, Steve Jobs" (Auzi, Steve Jobs?), găzduit pe un blog relativ banal pe platforma wordpress, la adresa birdabroad.wordpress.com. La câteva zile după publicarea articolului, circa un milion de oameni citiseră acel post. Aproximativ 1.000 de oameni postaseră şi comentarii. 329 de bloguri preluaseră informaţia şi dăduseră link spre acest blog. Şi informaţi a ajuns cu siguranţă şi la urechile şefului Apple, legendarul Steve Jobs.

Agenţiile Reuters, AP, AFP au scris despre caz, pentru ca o ştire de pe BBC să anunţe că "22 de magazine false, care copiau conceptul de Apple Store, au fost închise la Kunming".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu