Luna trecută, retailerul american Walmart a lansat pe
site-ul său de e-commerce un nou serviciu, "pay with cash" (plată cu
numerar), dar titlul serviciului induce puţin în eroare. Ce înseamnă de fapt?
Cei care comanda lucruri de pe site pot acum să îşi rezerve produsele pentru
livrare şi să meargă să le plătească la un magazin local Walmart.
Acest tip de serviciu deschide comerţul electronic la un
număr mai mare de tranzacţii, incluzând cele ale adolescenţilor sau persoanelor
fără carduri bancare/servicii de plată online, dar, în acelaşi timp, poate duce
la un nou tip de atac informatic împotriva sistemului de inventar şi logistic
al retailerului, folosind practic site-ul online împotriva companiei.
Serviciul, foarte costisitor de implementat şi în
punctele de vânzare Walmart, permite clienţilor să vină în termen de 48 de ore
la magazin cu numărul comenzii şi să plătească în numerar pentru comanda
online. Atunci când se efectuează plată la magazinul Walmart, un buton de la
punctul de vânzare, face conexiunea cu site-ul de e-commerce şi confirmă
tranzacţia online.
Dar, conform unor specialişti din domeniu, acest sistem
ar putea să paralizeze sistemul logistic Walmart. Un scenariu posibil este că
unul dintre competitori sau chiar un tert să lanseze un atac "denial of
inventory" pentru produsele pentru care există în stoc limitat dar pentru
care există cerere foarte mare (precum cele din ofertele din Black Friday, spre
exemplu).
Atacul ar funcţiona în felul următor: se lansează dintr-o
locaţie centralizată, un număr foarte mare de comenzi pentru produsele
respective, mascate ca venind de la o serie de clienţi dispersaţi geografic.
Produsele, în urma rezervării, sunt blocate din stoc până când sunt ridicate;
astfel, dacă alţi clienţi ar dori să le cumpere de la magazin, atât fizic, cât şi
online, nu ar mai putea. Dar produsele nu sunt ridicate în urma rezervării,
rezervarea fictivă aceasta având ca scop doar diminuarea vânzărilor
magazinului, pentru că, aparent, produsele nu mai sunt pe stoc, şi clienţii vor
dori să le cumpere de altundeva.
Această posibilitate a fost ridicată şi de Walmart, dar
oficialii companiei au afirmat că au implementat o serie de măsuri anti fraudă
care să minimizeze acest tip de atacuri informatice. Totuşi, aceştia sunt realişti,
spunând că, şi în afara
acestor probleme, se aşteaptă ca cel puţin 20% din vânzările făcute în acest
fel să fie abandonate, clienţii neridicand marfă.
Scenariul acesta poate fi lecţie pentru orice magazin
online care doreşte să introducă un astfel de serviciu. Ceea ce este sigur, este că Walmart are resursele să se protejeze în
caz de fraude prin "denial of service", dar poate că nişte magazine
mai mici, sau cu mai puţină experienţă, ar putea să aibă pierderi masive
printr-un astfel de atac. Aşa că dacă doriţi să faceţi aşa ceva în România...
aveţi grijă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu