Multi vor sa fie in social media, dar putini stiu exact la ce ii ajuta.
De la un simplu experiment, reclamele pe retele sociale au devenit acum
una dintre cele mai la moda forme de promovare de pe internet, cu o
piata de peste patru miliarde de euro la nivel mondial si de doua
milioane de euro in romania in 2011. Cum poate social media sa vanda o
companie, cat costa si cat de eficienta
este ca forma de publicitate sunt doar cateva dintre intrebarile care
ii mai pun inca in dilema pe directorii de marketing. Dar nu pentru
multa vreme.
In primavara anului 1999 pozele celor trei studenti disparuti
intr-o padure din Maryland erau deja peste tot pe internet. La fel
si imagini cu masina lor abandonata pe un drum din apropierea
padurii, descoperita ulterior de politie. Nimic nu era insa real.
Heather Donahue, Josh Leonard si Mike Williams erau doar personaje,
chiar daca sub numele lor real, din filmul Blair Witch Project,
care urma sa fie lansat in luna iulie a aceluiasi an. Oamenii de
marketing s-au folosit insa de internet pentru a promova cu un
buget foarte mic ecranizarea, generand interes pentru o poveste
despre care nimeni n-a stiut o vreme daca este sau nu adevarata, cu
atat mai mult cu cat a fost sustinuta si de aparitii platite in
diverse publicatii. Campania a fost una dintre cele mai reusite din
social media si printre primele de acest gen la acea vreme, iar
filmul s-a soldat cu incasari de 249 de milioane de dolari in toata
lumea.
Niste ani mai tarziu, producatorul apei minerale Evian publica
pe internet un clip video cu bebelusi pe patine cu rotile,
considerat de Cartea Recordurilor cea mai accesata reclama online
din toate timpurile, cu 60 de milioane de vizionari si 54.000 de
comentarii. Tot cam in aceeasi perioada, Ikea inaugura cu ocazia
deschiderii unui nou magazin in Suedia un showroom de mobila
virtual pe reteaua sociala Facebook si indemna consumatorii sa
numeasca produsele pe care puteau de altfel sa le castige, campania
fiind premiata anul trecut la Cannes. Modele cu totul diferite fata
de cel ales pentru Blair Witch Project, dar in esenta cu acelasi
scop, anume sa creeze o comunitate online cu care compania sa
interactioneze prin diverse metode si care sa transmita mesajul mai
departe pe internet.
Companiile exploreaza de ani de zile internetul si in ultima
perioada tot mai mult si zona de social media pentru promovare.
Daca in urma cu cativa ani retelele sociale, blogurile si
serviciile de microblogging erau luate in gluma de directorii de
marketing, in mare parte din cauza publicului restrans si a lipsei
de relevanta a acestuia pentru businessul lor, acum datele
problemei arata cu totul altfel. S-au ingrosat practic atat
randurile companiilor interesate sa-si faca reclama in acest mediu,
cat si bugetele cheltuite pentru asta. Iar sumele totale nu mai
sunt de ordinul sutelor de milioane de euro la nivel mondial, cum
se intampla inainte de 2008, ci mai degraba de 4,26 miliarde de
euro anul acesta, potrivit estimarilor companiei de cercetare
eMarketer, cu 70% peste nivelul din 2010. Facebook este
raspunzatoare insa in cea mai mare masura pentru conturarea si
evolutia impresionanta a pietei.
"E la moda si din acest motiv trage toata industria in sus",
crede Calin Rotarus, directorul general al regiei de publicitate
ARBOinteractive. Cu 600 de milioane de utilizatori in toata lumea,
reteaua sociala a deschis o cutie a Pandorei care nu mai are nicio
sansa sa se inchida. Iar Romania nu face exceptie. "Campanii pe
social media existau la noi si inainte de aceasta explozie, dar
nivelul era foarte mic. Facebook a fost practic motorul", explica
Bogdan Prajisteanu, directorul general al agentiei de media
Mediaedge:cia. Numarul consumatorilor prezenti pe Facebook este
deja aproape de trei milioane, dublu fata de acum sase luni, si se
estimeaza ca va atinge pragul de cinci milioane anul acesta. "Nu
mai e doar un experiment, cum era la inceputul anului trecut, cand
avea doar jumatate de milion de utilizatori, ci e deja un domeniu
care nu mai poate fi ignorat", spune Bogdana Butnar, head of new
business la agentia Headvertising.
Se adauga in ecuatie si Hi5.com, retea accesata in medie de
600.000 de romani pe zi, dar si Tpu.ro, care atrage intr-o luna
aproape doua milioane de clienti unici, sau Neogen, cu peste
750.000 de unici in februarie, conform datelor Studiului de
Audienta si Trafic pe Internet (SATI). Si, nu in ultimul rand,
trebuie mentionate blogurile spre care se duc deja de mai multa
vreme bani din publicitate si platforma de microblogging Twitter,
care, desi nu are un model de business definit, este un loc bun
pentru reclama sub forma mesajelor publicate. |n strainatate,
exista deja destule vedete platite de companii pentru a scrie
mesaje despre ele, dar in Romania modelul inca n-a fost
inradacinat, chiar daca platforma atrage deja jumatate de milion de
utilizatori unici pe luna, conform Google AdPlanner.
Printre primii care au inteles ca trebuie sa aiba o prezenta in
social media au fost cei mai mari investitori in publicitate, care
au adaugat aceasta componenta in strategia de promovare de
timpuriu. Acum, mai toate companiile mari cu operatiuni pe piata
locala sunt intr-un fel sau altul prezente in aceasta zona, chiar
daca investitiile pe care le fac nu sunt in mod neaparat cele mai
mari. BCR, Vodafone, Orange si Cosmote, Dacia sau Procter &
Gamble sunt doar cateva dintre exemple. "Anul trecut, 30% din
clientii din lume ai GolinHarris comunicau si prin social media,
procent care a ajuns deja la 80%", spune Matt Neale, co-managing
directorul agentiei GolinHarris Europe, care a venit recent si in
Romania prin afilierea cu agentia locala de relatii publice Lowe
PR. Pentru americani, miza cea mai importanta va fi familiarizarea
clientilor romani cu aceasta componenta. Companiile mai mici au
inceput si ele sa se uite spre social media, in cele mai multe
situatii din ratiuni de costuri, pentru ca alternativele nu au fost
pana acum foarte la indemana.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu