vineri, 22 iunie 2012

Poziţia consumatorului pe piaţa produselor IT


Piaţa este un ansamblu de actori care sunt, pe de o parte, clienţii unui produs şi, pe de altă parte producătorii şi distribuitorii aceluiaşi produs.
Regulatorul pieţei se numeşte concurenţă şi reprezintă confruntarea deschisă, rivalitatea dintre agenţii economici vânzatori pentru a atrage de partea lor clientela, formată din cumpărători. Orientând agenţii economici să producă ceea ce este dorit şi cerut de consumatori, la costuri cât mai reduse în condiţiile date, concurenţa asigură producatorilor profiturile aşteptate, iar consumatorilor satisfacerea nevoilor.
Toţi cei care au spre vânzare un produs, un serviciu, o idee caută să găsească căi prin care să ajungă la client, utilizând mecanisme şi tactici speciale. De cele mai multe ori ei recurg la studiile de motivaţie, având în vedere că succesul afacerii depinde de modul în care obiectivele firmei satisfac aşteptarile, dorinţele, nevoile pieţei şi ale consumatorilor.
Principala responsabilitate a unei companii trebuie să fie satisfacerea clienţilor şi profitul nu trebuie să fie ţinta principală, ci doar o condiţie esenţială pentru ca activitatea companiei sa aibă o continuitate.
În domeniul IT produsele şi tehnologiile sunt în continuă dezvoltare. Deoarece există foarte mulţi producători pentru aceleaşi categorii de produse, aceştia au deschise continuu studii de cercetare şi dezvoltare pentru a nu rămâne în urmă faţă de ceilalţi.
Pe piaţa componentelor hardware pentru calculatoare aceştia au la dispoziţie tehnologii dezvoltate şi în curs de dezvoltare, evoluate foarte mult faţă de ce se lansează la un moment dat spre vânzare. Clienţii vor simţi mereu nevoia de evoluţie, de schimbare şi de aceea producătorii lansează noile tehnologii pas cu pas, pentru a menţine interesul consumatorilor.
Companiile cu profit mai mare asteaptă lansarea pe piaţă a noilor tehnologii de la companiile concurente, pentru ca apoi să-şi lanseze şi ei propriile solutii tehnologice care sunt avansate, dar nu foarte mult faţă de ale concurenţei.
În situaţia în care toate produsele au specificaţii şi preţuri apropiate, consumatorul va opta pentru firma cu renume mai mare, în care are mai multă încredere. De aceea, producatorul trebuie să găsească soluţii pentru atragerea şi crearea clienţilor fideli. Printre acestea, foarte important este suportul tehnic. Dacă există vreo problemă aceasta trebuie rezolvată în cel mai scurt timp, altfel clientul se va plânge în comunităţi, iar produsul va căpăta o faima negativă, influenţându-i pe potenţialii clienţi.
Acelaşi lucru este valabil şi în industria jocurilor video pe calculator. Deşi producătorii se adresează doar unei categorii mai restrânse de persoane, aceştia trebuie să vină mereu cu ceva nou, inovativ, pentru susţinerea interesului acestora. Foarte importante sunt suportul tehnic, capacitatea de a oferi jucătorilor un spaţiu stabil în care aceştia să comunice între ei şi multe altele.
În cadrul pieţei jocurilor video pe consolă dictarea pieţei de către consumatori constă numai în alegerea producătorului consolei. Odată achiziţionată consola, pentru a se bucura de produsul nou cumpărat aceştia trebuie să se conformeze producătorului.
Producătorii de console de jocuri lansează pentru acestea o multitudine de accesorii şi upgrade-uri care nu pot fi achiziţionate din altă parte, cum ar fi pachetele sau accesoriile individuale destinate exerciţiilor fizice prin intermediul jocurilor. De exemplu, se ştie că pentru consola Nintendo Wii cu jocul se interacţionează prin intermediul unor accesorii fizice, pe care jucătorul le manipulează. Compania Microsoft a lansat pentru consola lor Xbox 360 un sistem asemănător, dar superior prin faptul ca jucătorul se foloseşte de propriul corp pentru a interacţiona cu jocul, nemaifiind necesară achiziţionarea mai multor accesorii care costă bani şi ocupă spaţiu.
Companiile concurente pot lansa oferte mai avantajoase, dar care nu sunt compatibile cu produsul achiziţionat de client. Acesta trebuie să aştepte ca şi producătorul pe care l-a ales să îi pună (sau nu) la dispoziţie oferte asemănătoare, iar dacă acestea apar, pot avea un preţ ridicat faţă de concurenţă.
Un alt exemplu în care piaţa nu este definită de consumatori este reprezentat de politica de marketing a companiei Apple. Aceasta se bazează pe faptul că majoritatea clienţilor cărora li se adresează sunt clienţi fideli şi fani ai produselor oferite, indiferent de ofertele concurenţei.
Produsele Ipad şi Iphone au fost lansate pe piaţă cu specificaţii inferioare faţă de cele ale concurenţei şi chiar fără anumite facilităţi importante. În ciuda acestui lucru, acestea s-au vândut în număr foarte mare detronând multe din produsele concurenţei. După anumite intervale de timp, în care acestea au bătut recorduri la vânzări, compania le-a relansat, adăugând unele din facilităţile importante care lipseau anterior, obligându-i practic pe clienţi să-şi upgradeze gadgeturile cu cele noi apărute, acestea doborând din nou recorduri de vânzări.

Există şi companii cu statut de monopol care, deşi au exclusivitate pe piaţă sunt preocupate în principal de gradul de satisfacţie al clientului. Acestea vor construi un produs după specificaţiile şi nevoile acestuia. Un exemplu este reprezentat de pachetele de software folosite de bănci. Acestea au nevoie de programe special create pentru tipurile de servicii oferite şi activităţi efectuate de acestea.

În concluzie, deşi pentru prosperitatea companiei trebuie pusă pe primul loc satisfacţia clientului, acest lucru nu se întamplă în majoritatea cazurilor. Întotdeauna o companie va avea anumite strategii special create pentru creşterea profitului, deşi la suprafaţă pare că principala ţintă a acesteia este satisfacerea clientului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu