Piaţa
este un ansamblu de actori care sunt, pe de o parte, clienţii unui produs şi,
pe de altă parte producătorii şi distribuitorii aceluiaşi produs.
Regulatorul
pieţei se numeşte concurenţă şi reprezintă confruntarea deschisă, rivalitatea
dintre agenţii economici vânzatori pentru a atrage de partea lor clientela,
formată din cumpărători. Orientând agenţii economici să producă ceea ce este
dorit şi cerut de consumatori, la costuri cât mai reduse în condiţiile date,
concurenţa asigură producatorilor profiturile aşteptate, iar consumatorilor
satisfacerea nevoilor.
Toţi
cei care au spre vânzare un produs, un serviciu, o idee caută să găsească căi
prin care să ajungă la client, utilizând mecanisme şi tactici speciale. De cele
mai multe ori ei recurg la studiile de motivaţie, având în vedere că succesul
afacerii depinde de modul în care obiectivele firmei satisfac aşteptarile,
dorinţele, nevoile pieţei şi ale consumatorilor.
Principala
responsabilitate a unei companii trebuie să fie satisfacerea clienţilor şi
profitul nu trebuie să fie ţinta principală, ci doar o condiţie esenţială
pentru ca activitatea companiei sa aibă o continuitate.
În
domeniul IT produsele şi tehnologiile sunt în continuă dezvoltare. Deoarece există
foarte mulţi producători pentru aceleaşi categorii de produse, aceştia au
deschise continuu studii de cercetare şi dezvoltare pentru a nu rămâne în urmă
faţă de ceilalţi.
Pe
piaţa componentelor hardware pentru calculatoare aceştia au la dispoziţie tehnologii
dezvoltate şi în curs de dezvoltare, evoluate foarte mult faţă de ce se
lansează la un moment dat spre vânzare. Clienţii vor simţi mereu nevoia de
evoluţie, de schimbare şi de aceea producătorii lansează noile tehnologii pas
cu pas, pentru a menţine interesul consumatorilor.
Companiile cu
profit mai mare asteaptă lansarea pe piaţă a noilor tehnologii de la companiile
concurente, pentru ca apoi să-şi lanseze şi ei propriile solutii tehnologice
care sunt avansate, dar nu foarte mult faţă de ale concurenţei.
În situaţia în care
toate produsele au specificaţii şi preţuri apropiate, consumatorul va opta pentru
firma cu renume mai mare, în care are mai multă încredere. De aceea,
producatorul trebuie să găsească soluţii pentru atragerea şi crearea clienţilor
fideli. Printre acestea, foarte important este suportul tehnic. Dacă există
vreo problemă aceasta trebuie rezolvată în cel mai scurt timp, altfel clientul
se va plânge în comunităţi, iar produsul va căpăta o faima negativă, influenţându-i
pe potenţialii clienţi.
Acelaşi
lucru este valabil şi în industria jocurilor video pe calculator. Deşi
producătorii se adresează doar unei categorii mai restrânse de persoane,
aceştia trebuie să vină mereu cu ceva nou, inovativ, pentru susţinerea
interesului acestora. Foarte importante sunt suportul tehnic, capacitatea de a
oferi jucătorilor un spaţiu stabil în care aceştia să comunice între ei şi
multe altele.
În
cadrul pieţei jocurilor video pe consolă dictarea pieţei de către consumatori
constă numai în alegerea producătorului consolei. Odată achiziţionată consola,
pentru a se bucura de produsul nou cumpărat aceştia trebuie să se conformeze
producătorului.
Producătorii de
console de jocuri lansează pentru acestea o multitudine de accesorii şi upgrade-uri
care nu pot fi achiziţionate din altă parte, cum ar fi pachetele sau accesoriile
individuale destinate exerciţiilor fizice prin intermediul jocurilor. De
exemplu, se ştie că pentru consola Nintendo Wii cu jocul se interacţionează
prin intermediul unor accesorii fizice, pe care jucătorul le manipulează.
Compania Microsoft a lansat pentru consola lor Xbox 360 un sistem asemănător, dar
superior prin faptul ca jucătorul se foloseşte de propriul corp pentru a
interacţiona cu jocul, nemaifiind necesară achiziţionarea mai multor accesorii
care costă bani şi ocupă spaţiu.
Companiile
concurente pot lansa oferte mai avantajoase, dar care nu sunt compatibile cu
produsul achiziţionat de client. Acesta trebuie să aştepte ca şi producătorul
pe care l-a ales să îi pună (sau nu) la dispoziţie oferte asemănătoare, iar
dacă acestea apar, pot avea un preţ ridicat faţă de concurenţă.
Un
alt exemplu în care piaţa nu este definită de consumatori este reprezentat de
politica de marketing a companiei Apple. Aceasta se bazează pe faptul că
majoritatea clienţilor cărora li se adresează sunt clienţi fideli şi fani ai
produselor oferite, indiferent de ofertele concurenţei.
Produsele Ipad şi
Iphone au fost lansate pe piaţă cu specificaţii inferioare faţă de cele ale
concurenţei şi chiar fără anumite facilităţi importante. În ciuda acestui
lucru, acestea s-au vândut în număr foarte mare detronând multe din produsele
concurenţei. După anumite intervale de timp, în care acestea au bătut recorduri
la vânzări, compania le-a relansat, adăugând unele din facilităţile importante
care lipseau anterior, obligându-i practic pe clienţi să-şi upgradeze
gadgeturile cu cele noi apărute, acestea doborând din nou recorduri de vânzări.
Există
şi companii cu statut de monopol care, deşi au exclusivitate pe piaţă sunt
preocupate în principal de gradul de satisfacţie al clientului. Acestea vor
construi un produs după specificaţiile şi nevoile acestuia. Un exemplu este
reprezentat de pachetele de software folosite de bănci. Acestea au nevoie de
programe special create pentru tipurile de servicii oferite şi activităţi efectuate
de acestea.
În
concluzie, deşi pentru prosperitatea companiei trebuie pusă pe primul loc
satisfacţia clientului, acest lucru nu se întamplă în majoritatea cazurilor. Întotdeauna
o companie va avea anumite strategii special create pentru creşterea
profitului, deşi la suprafaţă pare că principala ţintă a acesteia este
satisfacerea clientului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu