duminică, 16 septembrie 2012

Cum ne „vindem pe Facebook”...

Tot mai populare in mediul de socializare online sunt diversele aplicatii cu caracter de amuzament. Desi m-am intrebat tot timpul ce inseamna mai exact acel mesaj prin care Facebook iti cere acceptul pentru a accesa infoamtiile de baza ale profilului, recunosc ca niciodata nu mi-am pus problema unui potential pericol in asta... Totul pana am descoperit pe internet un articol despre cum multe aplicatiile populare de pe Facebook obtin informatii personale despre utilizatori si prietenii lor, asa ca exista posibilitatea ca numele, religia, orientarile politice sau sexuale ale acestora sa fie folosite si in alte scopuri.„Aplicatiile sunt mici portiuni de software care se gasesc in mediul online sau in smartphone-ul tau. Unele dintre ele costa doar cativa dolari, iar altele sunt chiar gratuite. Insa vei plati in alt fel pentru ele” noteaza Wall Street Journal. Aceste aplicatii reprezinta de fapt niste gateways (dispozitive folosite pentru a conecta intre ele calculatoare de tipuri diferite), iar cand le accesezi, este posibil ca sa le oferi informatii personale celor care le-au creat. Multe din cele mai folosite aplicatii de pe Facebook - jocuri, intrebari sau servicii de sharing - aduna volume impresionante de informatii personale. Publicatia citata a examinat 100 dintre cele mai populare servicii de acest gen de la Facebook, descoperind faptul ca unele dintre ele cauta adrese de e-mail, locatia curenta, orientarea sexuala, printre altele, nu doar pentru utilizatorul care a instalat aplicatia, ci si pentru toti prietenii sai. O aplicatie facuta de Yahoo pentru Facebook cere permisiunea utilizatorilor pentru a accesa orientarile politicie si religioase. Fara aceastea, serviciul nu poaste fi instalat. De asemenea, aplicatia "Skype Me" pentru reteaua sociala cauta poze si datele de nastere ale utilizatorilor si ale prietenilor lor. "Aceste informatii personale obtinute de Yahoo sunt manipulate cu atentie", a declarat un purtator de cuvant al companiei. Si cum nimic din ceea ce se intampla in societatea secolului XXI nu are in spate o motivatie economica, se pare ca apetitul pentru datele personale nu face decat sa intareasca un adevar fundamental despre Facebook si, prin extensie, despre intreg Internetul: reteaua de socializare ofera servicii gratuite pentru care utilizatorii furnizeaza, in schimb, detalii despre viata, prietenii si activitatile lor. Cu aceste date, Facebook atrage investitorii, realizatorii de aplicatii si alte oportunitati de afaceri. Aspectul este unul destul de controversat in ceea ce priveste termenii de utilizare ale aplicatiilor. Desi Facebook intreaba utilizatorul daca vrea sa instaleze serviciul care le foloseste informatiile personale, prietenii acestuia nu sunt atentionati de acest lucru, desi unele dintre ele acceseaza si datele lor. De asemenea, uneori, Facebook nu aplica regulile de confidentialitate pentru toate aplicatiile sale. Mai mult, multe aplicatii permit unor firme care nu au contract cu Facebook sa urmareasca utilizatorii. Din aceasta categorie face parte si Google, care foloseste datele astfel culese pentru a vinde publicitate personalizata. Desi nu este o supriza faptul ca Facebook poate obtine importante detalii despre viata utilizatorilor sai, deoarece este o retea de socializare, prin intermediul careia oamenii isi fac publice, in mod voluntar, numele, prietenii apropiati, poze, preferintele sexuale, studiile si alte detalii, aceste date reprezinta moneda de schimb pentru asa-numita "economia informatiilor personale", care ajuta enorm industria publicitara din mediul on-line, in valoare de 28 miliarde de dolari, prin furnizarea comportamentului pe Internet al cumparatorului. Facebook este considerata a fi cea mai importanta "piata" de informatii personale, deoarece contine cea mai mare varietate de astfel de date. Nu stiu daca multora dintre utilizatori le este cunoscut acest aspect controversat despre Facebook, dar pe mine aflarea acestor informatii cu siguranta m-a determinat sa nu mai accesez aceste aplicatii, chiar si din curiozitate.

Un comentariu: