miercuri, 23 mai 2012

Strategia psihologică a preţurilor



Ştiinţa marketingului, interferează cu ştiinţa psihologiei, acest lucru trebuia să se întâmple deoarece, prin marketing, se pun la dispoziţie serviciile şi produsele ce urmează să satisfacă nevoile oamenilor. Oamenii, potenţiali cumpărători, sunt diferiţi atât ca sex, vârstă, cultură, mediu din care provin, potenţialul economic, etc. Deci şi preferinţele lor sunt diferite, în funcţie de vârstă, sunt o serie de obiecte şi servicii care se referă direct spre anumite vârste, iar potenţialul economic stabileşte un anumit standard calitativ şi cantitativ spre care se îndreaptă clienţii. Dar, s-a observat că şi cei cu un potenţial economic ridicat, s-au scăzut, sunt interesaţi de prima cifră care indică preţul.
 S-au făcut studii în această direcţie, constatându-se impactul pozitiv avut asupra cumpărătorului, acel ban, peni, cent, care lipseşte de la formarea unui întreg care ar schimba prima cifra a preţului. În mecanismele psihologice interioare de calcul ale cumpărătorului, el reţine două aspecte în faţa acestui preţ, o dată prima cifra care este mai mică cu o unitate şi apoi banul, peniul, centul, că rest care a fost economisit şi prin cumul, el poate prin cumulul de 100 de bucăţi să dea o unitate.
 Acest procedeu a fost introdus pe piaţă, de mai mult timp, când banii, aveau mai mare valoare, astfel încât subunitatea, banul, centul avea chiar putere de cumpărare. Cu timpul, banii s-au devalorizat dar impactul psihologic a preţului exprimat în unitate plus 99, se pare că este acelaşi şi anume, dă impresia unui preţ mai mic, fapt real din punct de vedere matematic. Aspectul descris  mai sus, incită la comentarii în ceea ce priveşte importanţa cercetării psihologice în domeniul marketingului şi în ceea ce priveşte stabilirea preţurilor. În occident efectul este şi astăzi bine cunoscut, folosindu-se termenul “only”, fapt pentru care clienţii reacţionează pozitiv la această strategie, prin care este anunţ preţul încă din reclame, reţinându-se lipsa unei unităţi. Mai mult, s-a constatat că şi la o majorare a preţurilor, dacă se păstrează aceeaşi strategie, cumpărătorul, suportă mai uşor diferenţa de preţ. Sunt magazine care-şi anunţă chiar din firma, vânzări de „only 0, 99” pentru fiecare produs. Aceste magazine, sunt vizitate zilnic de un număr foarte mare de cumpărători, mai ales în perioada sărbătorilor de iarnă când se fac cadouri. Un bun manager în marketing, vă trebuie să ştie aceste “mici secrete” ale psihologiei cumpărătorului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu