vineri, 25 mai 2012

Cum va arăta economia României în următorul an, în viziunea liderilor din business


Cresterea corupției, deteriorarea mediului de business, exportul de forță de muncă și îngustarea spațiului de creștere din cauza lipsei investițiilor și a scăderii puterii de cumpărare. Acestea sunt principalele dificultăți cu care va avea de-a face mediul de afaceri românesc în următoarea perioadă, cred cei 171 de șefi de companii și antreprenori care au participat la chestionarul realizat de Fundația Romanian Business Leaders și GfK România.
Oamenii de afaceri au identificat patru mari categorii de tendințe economice pentru următoarele 12-18 luni, cu precizarea că multe dintre ele ar putea avea efecte mult mai îndelungate decât acest orizont de timp indicat în studiu.
Pe măsură ce sistemul de educație se indepărtează mai mult de economia reală, costurile pentru business și societate cresc, pentru că plecarea din țară a celor calificați, indiferent de domeniu, lasă companiile în situatia de a cheltui mai mult pentru a rezolva aceleași probleme, notează studiul. Astfel, 68% dintre cei chestionați cred că exportul forței de muncă va deveni o problema majoră.
77% dintre liderii de business cred că lipsa investițiilor va marca următoarele 12 luni, pentru ca accesul tot mai dificil la finanțare si scăderea investițiilor constituie o problemă pentru toți sefii de companii, indiferent de sector sau de poziția în afaceri. Managerii prevăd o potențială adâncire a crizei euro, o crestere a riscului pentru regiunea României si o secare a investițiilor.
Și creșterea incertitudinii, pe fondul deteriorării serviciilor publice, scăderea încrederii în administrație și în stat și a tendinței de risipă a banului public sunt factori cresc costurile pentru mediul de afaceri, care are de administrat o relație ineficientă cu sistemul public. 75% dintre cei chestionați identifică corupția ca un fenomen major în economie.
O altă convingere a managerilor chestionați este că lipsește spațiul de creștere, din cauza scaderii puterii de cumpărare a populației, fie ca plafonare a veniturilor, ca majorare a prețurilor, creștere a inflației sau devalorizare a leului. Mai mult, aceștia se așteaptă la noi restructurări și la scăderea profiturilor. Astfel, 53% dintre manageri anticipează o scădere a puterii de cumpărare, însă indică inovația și dezvoltarea de produse cu valoare adăugată ca surse de creștere menționate mult mai puțin.
Studiul mai notează că o tendință de degradare a mediului de afaceri românesc este evidentă în raportul Doing Business 2012, al Băncii Mondiale. România a pierdut 7 locuri din cauza unor domenii precum deschiderea unei afaceri, numărul și costurile implicate de plata taxelor.
Punctul pe "i"
Liderii au fost rugați să indice în mod clar fenomenele interne si externe care vor afecta în mod specific economia romnească în următoarele 12-18 luni și principalele lor consecințe.
Astfel, principalele fenomene interne cu cea mai mare influență asupra economiei, sunt, în opinia managerilor intervievați, alegerile parlamentare și locale, interzicerea accesării fondurilor europene, instabilitatea politică și creșterea corupției. „Atenția, banii și energia se îndreaptă în acest an către alegeri, mediul economic și antreprenorial fiind şi mai mult neglijate”, spune Mihaela Perianu, AIMS. Principalele consecințe identificate de cei intervievați sunt stagnarea activității economice, instabilitatea, investiții reduse și stagnarea consumului intern.
Fenomenele externe cu cel mai puternic impact asupra economiei României în următoarele 12-18 luni sunt, în opinia managerilor intervievați, în ordinea importanței, următoarele: adâncirea crizei din zona euro, scaderea economiei europene, explozia datoriilor suverane, creșterea prețurilor principalelor matreii prime și recesiunea economica mondială. Scaderea investițiilor și plafonarea sau scăderea exporturilor sunt principalele consecințe ale acestor tendințe externe, în opinia celor intervievați.”Riscul pe care îl văd este legat de o apreciere simultană și a euro față de dolar, si a leului față de euro, ceea ce ar putea duce la o crestere semnificativă a prețurilor importurilor energetice, aducând presiuni inflaționiste”, a declarat Radu Crăciun, director de investiții la Eureko.
Studiul a urmărit să identifice fenomenele care reprezintă o influență puternică pentru România, din punct de vedere economic și social. 
UPDATE: În cadrul conferinţei de lansare a studiului , oamenii de afaceri au fost supuşi unui businessmetru. În unele cazuri, optimismul lor a crescut, în altele a scăzut sau a stagnat. Astfel, cei mai mulţi oameni de afaceri prezenţi la conferinţă - 37% - se aşteaptă la o creştere cu 10% a numărului de salariaţi, faţă de 33%, procent înregistrat la sondajul precedent, din luna februarie.
Referitor la cifra de afaceri, 25% se aşteaptă la o creştere de 10% a acesteia în 2012. Totodată, 43% dintre afaceriştii prezenţi nu plănuiesc să mărească salariile angajaţilor, acesta fiind acelaşi procent ca cel luna trecută.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu