Una dintre marile obstacole atunci când încerci să
faci o aplicaţie Android, că developer, este cu siguranţă fragmentarea în
materie de dispozitive. Pentru ca această afirmaţie să fie puţin mai sugestivă,
vă invit să priviţi poză de alături.
Compania la care a fost făcută poza este Animoca, un
developer de aplicaţii mobile de succes, cu mai mult de 70 de milioane de
downloaduri, departamentul de asigurarea calităţii face testarea viitoarelor
aplicaţii pe aproximativ 400 de telefoane şi tablete, pentru fiecare dintre
titlurile lansate.
Bineînţeles, poza înfăţişează doar o mică parte din
aceste dispozitive dedicate testării. La sediul firmei, reţeaua companie înregistrează
în jur de 600 de dispozitive conectate. Asta ne poate oferi o imagine destul de
interesantă cu privire la scala operaţiunilor necesare pentru un developer
pentru a se asigura că aplicaţiile lansate sunt cât mai compatibile cu o gamă cât
mai largă de telefoane şi tablete, dar şi faptul că eforturile de a asigura
compatibilitatea sunt foarte complexe şi presupun o foarte bună coordonare. Dar
bineînţeles, faptul că aceste eforturi se fac, poate duce la constituirea unui
avantaj competitiv, mai ales în condiţiile în care developerii mici nu au
resursele pentru aşa ceva.
O altă problemă majoră cu care un developer de genul
acesta se confruntă, în special pe piaţa din Asia, este că o bună parte din dispozitivele pe care
aplicaţiile ar trebui să ruleze, nu mai sunt în producţie de exemplu, dar sunt în
continuare utilizate la o scală suficient de mare, încât să conteze şi să
trebuiască să fie luate în calcul în testarea app-urilor. Mai mult de atât, numărul
de telefoane/smartphones produse de companiile mai puţin cunoscute de pe piaţa
asiatică, este într-o creştere explozivă. Pentru a oferi o imagine mai plastică
în acest sens, unul dintre executivii Nokia, Stephen Elop, spunea despre producătorii
chinezi de produse generice că “scot câte un nou dispozitiv, după cum a spus un
angajat Nokia, în doar parţial, în glumă, mai rapid, decât ne ia noua sa retuşăm
o prezentare Power-Point”. Bineînţeles, dacă i-am scoate din ecuaţie pe aceşti
producători, numărul de dispozitive, pe care ar trebui să le testeze compania,
ar fi mult mai mic.
Dar pentru a avea succes pe piaţa din Asia, aceste
tipuri de telefoane low cost, sunt foarte importante şi constituie o reală
provocare pentru producătorii de aplicaţii Android, întrucat să facă aplicaţiile
compatibile cu toate aceste modele. Fragmentarea Android este o problemă majoră,
obligând practic producătorii aplicaţiilor să testeze pe sute de dispozitive. În
acelaşi timp, puteţi să gândiţi că există peste jumătate de milion de aplicaţii
doar un magazinul Google Play... fiecare dintre acestea a trebuit testată.
Totuşi, Animoca se foloseşte de această barieră
pentru a-şi constitui un avantaj: datorită faptului că testarea se face atât de
complex îi pune pe o poziţie excelentă, competitivă, mai ales în condiţiile în
care foarte mulţi developeri Android nu pot asigura o compatibilitate atât de
bună. În plus, comparativ cu utilizatorii de pe Apple Market, care pur şi
simplu se enervează, scriu un review negativ şi abandonează aplicaţiile, cei de
Android sunt ceva mai înţelegători şi apreciază atunci când pot găsi aplicaţii
care funcţionează, chiar şi atunci când au şi ceva mici erori. Este şi normal,
având în vedere că există atât de multe dispozitive cu capacităţi şi specificaţii
diferite şi este uneori greu de găsit o variantă compatibilă a aplicaţiilor.
Întrebarea pe care o lansez pentru reflexie este...
dacă aceleaşi condiţii s-ar aplica şi pentru piaţa ţării noastre sau poate
chiar pentru piaţa din estul Europei, în condiţiile în care cererea pentru
smartphone-uri de buget este şi ea destul de mare? Ar putea un developer local
să facă faţă unei altfel de provocări?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu