În media online şi pe bloguri găsim un curent de opinie
destul de puternic, potrivit căruia reţelele de socializare şi mai ales
Facebook-ul sunt dăunătoare. Titlurile sunt variate, de la cele create pentru a
fi demne de o ştire de presă (ex.: Patologic. Pericolul din spatele Facebook.
Dependenţa de reţelele de socializare de pe internet a fost inclusă de
Asociaţia Americană de Psihiatrie în rândul bolilor mentale) până la sfaturi practice pentru a ne vindeca de utilizarea acestei reţele (ex.:
Cum combati dependenta de Facebook. Chiar utilizatorii de Facebook împărtăşesc texte şi imagini care ne
avertizează că ceea ce fac ei produce dependenţă şi distruge viaţa personală.
Puţine informaţii găsim însă
despre cercetările ştiinţifice care să ne spună cât de dăunătoare sunt reţelele
sociale. Este destul de evident că cercetarea sistematică a social media este
încă în etapa iniţială, dacă ne gândim doar la faptul că avem Facebook din anul
2004. Ritmul de creştere al articolelor ce raportează studii empirice este însă
accelerat, aşa cum o arată Science Direct,
una dintre cele mai mari baze de date cu texte ştiinţifice. Există deja o serie
de constatări (e.g. Wellman et al. 2001; Ellison et al. 2007; Rainie et al.
2006; Ito et al. 2008; Subrahmanyam et al. 2008; Hampton et al. 2009) raportate
în revistele de specialitate internaţionale, care încep să dărâme o serie de
mituri.
O serie de studii au constatat că
folosirea new media nu duce la scăderea interacţiunii face-to-face, ci
dimpotrivă creşte probabilitatea realizării acestor contacte directe. Mai mult, studiile din US (căci în
România nu avem încă) au arătat că persoanele care scriu frecvent pe blog se
întâlnesc mai des cu prietenii şi au o viaţă socială mai activă. Mitul a pornit de la studiile privind
timpul petrecut în faţa televizorului (time
displacement hypothesis - Robert Putnam, 2000) care afirmă că cu cât stai
mai mult timp în faţa televizorului, cu atât mai puţin timp petreci cu
prietenii.
Mitul 2. Prietenii de pe Facebook nu sunt prieteni adevăraţi
Studiile au arătat că Facebook-ul este utilizat în primul
rând pentru menţinerea şi întărirea relaţiilor cu prietenii şi nu pentru
căutarea unor noi prieteni. Există o suprapunere substanţială între prietenii
“online” si cei “offline”.
Mitul 3. Pe Facebook se afişează o falsă identitate
Studiile
au indicat că specificul comunicării online încurajează dezvăluirea
adevăratului „self”, a identităţii reale a utilizatorilor. Faptul că
utilizatorii de Facebook îşi prezintă o imagine fabricată şi artificială nu
este susţinută de rezultatele cercetărilor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu