joi, 9 februarie 2012

Asemanari si deosebiri intre comertul electronic si comertul traditional

Intre cele doua tipuri de comert exista o serie de asemanari si deosebiri. In ceea ce priveste comertul electronic (pe Internet) elemental esential al acestuia il constituie existenat unui magazine virtual, fiind un site web, care tine locul magazinului fizic din cadrul comertului traditional. Site-ul web contine pe langa cataloagele de produse si preturi instrumente pentru a efectua comenzile dorite, dar si instrumente pentru efectuarea platilor pentru produsele comandate.

Asemanari intre comertul electronic si cel traditional

- produsul/serviciul (exista un produs sau un serviciu care este material sau imaterial)

- locul de vanzare (in cazul comertului prin Internet este un website pe retea care prezinta produsele sau serviciile oferite);

- locul de vanzare (in cazul comertului prin Internet este un website pe retea care prezinta produsele sau serviciile oferite);

- publicitatea (s-au dezvoltat modalitati de a atrage oamenii sa vina la un anumit website);

- modalitatea de vanzare (un formular online in cazul comertului prin Internet)

- modalitatea de plata (in comertul prin Internet se aplica din ce in ce mai mult activitatea de e-banking)

- modalitatea de livrare (livrarea produselor achizitionate prin Internet se realizeaza fie prin posta, prin curier sau clasic – prin deplasarea cumparatorului la depozitul vanzatorului).

Deosebiri intre comertul electronic si cel traditional

- categoriile de produse comercializate. Exista produse mai putin potrivite pentru comert electronic: alimente, imbracaminte etc.

- piata este deschisa la scara globala si ea reprezinta reteaua Internet

- partenerii sunt in numar nelimitat

- timpul de realizare a tranzactiei comerciale. Comertul electronic reduce importanta timpului prin scurtarea ciclurilor de productie/vanzare.

- sfera de actiune, sau de acoperire a celor doua forme de comert (firme mari sau IMM-uri).

Comertul electronic este de fapt pasul catre tehnologie facut de catre comertul traditional, alinierea acestuia la noile posibilitati oferite de aparitia si dezvoltarea impresionanta a sistemelor de calcul si a Internet-ului. Vine asadar in completarea ideii de afacere clasica din care deriva, eliminand unele din neajunsurile acesteia, insa cu pretul aparitiei altora noi.

Dintre avantaje, comerciantul beneficiaza de:

- vanzari sporite catre clientii existenti

- atragerea de noi clienti prin intermediul unui nou canal de distributie

- posibilitatea colaborarii facile cu clienti de peste hotare

- vanzare la cerere

- cheltuieli reduse de inventariere si de operare

- economie de timp si forta de munca

- posibilitate de operare non-stop

Beneficiile aduse cumparatorului sunt:

- comoditate sporita

- optiuni multiple

- informatii detaliate, disponibile rapid si usor

- preturi reduse, datorate costurilor relativ mici ale operarii online

- accesibilitate sporita(dispar limitarile geografice)

Dezavantaje pentru comercianti reprezinta:

Frauda. In lipsa unui contact direct, un client poate sa insele comerciantul in privinta identitatii sau a posibilitatilor sale reale de plata. Europa de Est are deja faima unei zone relativ periculoase, in urma numeroaselor incercari reusite de fraudare cu carti de credit false initiate de aici securitatea datelor confidentiale din reteaua locala a firmei, expuse accesarii neautorizate din afara costurile de lansare si integrare, care desi sunt mai mici decat in cazul unei afaceri clasice, nu pot fi intotdeuna previzionate corect

Cumparatorii sunt afectati de urmatoarele dezavantaje:

- probleme de securitate, respectiv teama de a furniza online date despre cartea de credit

- senzatia de lipsa de intimitate, indusa de faptul ca trebuie sa puna la dispozitia unor persoane necunoscute o serie de date personale

- lipsa contactului uman, a unei persoane la care cumparatorul poate apela in cazul unei nelamuriri

- accesul relativ limitat la tehnologie sau la cunostintele necesare folosirii acesteia inca in multe zone de pe glob




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu