Să scrii un articol pe blog poate fi o activitate facilă, mai ales când ai înţeles exact DE CE ţi-ai făcut un blog, îţi intră în reflex şi ţi-e la îndemână să abordezi cam orice subiect din sfera ta de interes. În materie de promovare, însă, avem ceva probleme, din ce am văzut eu până acum, pentru că reţelele sociale au apărut relativ recent în peisaj, fiecare dintre ele având caracteristici diferite şi necesitând strategii diferite de abordare, iar optimizarea pentru motoarele de căutare nu e la îndemâna oricui.
În acest scop, al unei promovări mai eficiente a articolelor de pe bloguri, voi explica în rândurile ce urmează câteva dintre practicile ce dau rezultate bune pentru mine. Vorbim despre Facebook şi Twitter.
Promovarea articolelor pe Facebook
Ca să începem cu începutul, înainte de orice alt sfat, trebuie să înţelegi foarte bine ce vrei tu de la Facebook, sau altfel spus, defineşte-ţi motivele pentru care foloseşti această platformă de socializare. Dacă vrei doar să ţii legătura cu prietenii, sau colegii de facultate şi nu accepţi cererile de prietenie din partea necunoscuţilor, atunci nu are sens să citeşti acest paragraf. Promovarea eficientă pe Facebook are ca miză creşterea comunităţii şi a influenţei tale în rândul celor care nu te cunosc încă şi care îşi doresc să te cunoască, pentru că te-au adăugat în lista lor de prieteni.
Dacă ai clarificat acest aspect, următorul pas e să te pui în locul unei persoane care tocmai te-a adăugat în lista de prieteni, deşi nu te cunoaşte personal şi să înţelegi ce-şi doreşte de la tine, păstrând în vedere că pe internet oamenii îşi permit să fie mult mai critici decât în viaţa reală, pentru că se simt protejaţi de anonimat.
Concret, din experienţele mele de până acum şi din articolele citite pe tema asta, pe Facebook e recomandat să faci un fel de follow-up al acţiunilor tale (am făcut…, am scris despre…, am fost la…), să te joci cu frazele, să fii emoţional când e cazul, să transmiţi un mesaj clar şi, în nici un caz să arunci linkul acolo, neînsoţit de o explicaţie sau părere personală. Cum spuneam şi mai sus, oamenii care nu te cunosc vor să-ţi afle părerile, au nevoie să te valideze, mai mult decât să afle că ştii să postezi linkuri pe Wall, deci vor aprecia provocarea ta la dialog, chiar dacă reacţiile nu vor fi întotdeauna pozitive. Relaţia cu urmăritorii de pe Facebook se construieşte în timp şi se întreţine greu, deci nu te aştepta la reacţii imediate şi încearcă să înţelegi că orice nouă treaptă înseamnă aşteptări mai mari.
Un alt aspect important este reciprocitatea. În orice reţea socială, o activitate completă presupune să fii un bun emiţător şi un bun receptor al informaţiei. Comentează, apasă butonul de Like, răspunde comentariilor, participă la dezbateri de grup, confirmă evenimentele la care intenţionezi să mergi.
Promovarea articolelor pe Twitter
Spre deosebire de Facebook, unde oamenii îşi doresc să afle mai multe despre tine, despre părerile şi viziunea ta, în cât mai multe cuvinte, Twitter are limitarea de 140 de caractere per mesaj, deci se schimbă strategia de abordare şi aşteptările urmăritorilor. În acelaşi timp, Twitter e perceput ca un tool de live coverage pentru activităţile tale (fac…, scriu despre…, sunt la…) şi ca un loc unde poţi primi răspunsuri rapide la o întrebare din orice domeniu. Un fel de dispecerat al oamenilor din online, dacă vrei :)
De aici putem dezvolta, bineînţeles şi ajungem la concluzia că pe Twitter e mai indicat să pui o întrebare despre subiectul abordat în articolul tău, alături de linkul articolului. Utilizatorii de Twitter sunt mult mai receptivi la întrebări, pentru că platforma în sine îi educă în această direcţie. Ai grijă, însă, să nu te adresezi urmăritorilor tăi de parcă ai fi în faţa grupei mari de la grădiniţă. Tonul de superioritate şi întrebările fără sens nu beneficiază de aprecierea comunităţii şi, cu atât mai puţin de reacţii. Mai mult de atât, va fi greu să fii luat în serios după ce dai dovadă de superficialitate, am simţit asta pe pielea mea.
E în regulă să trimiţi de două ori acelaşi link pe Twitter, dar nu încerca să-ţi resuscitezi articolele care nu au prins la cititori din prima încercare. În schimb, poţi promova din nou articolele unde se nasc discuţii frumoase în comentarii, menţionând că ai vrea să afli şi alte păreri.
Tot la capitolul Twitter aş mai spune că e bine să fii generos cu urmăritorii tăi, să le oferi linkuri din care au ceva de învăţat, să te implici în discuţii, să oferi soluţii la întrebările din sfera ta de interes şi să nu fii intruziv. Foloseşte mai des mesajele directe pentru a mulţumi cuiva, sau pentru a transmite un gând bun. Împrieteneşte-te cu utilizatorii de Twitter şi fii natural în discuţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu