Articolul se referă la legatura de care noi poate nu suntem conştienţi între deciziile pe care mintea noastră le ia atunci când vizităm un site şi acţiunile propriu zise pe care le facem.
Psihologia comportamentală este un domeniu care avansează şi pentru a face un site cât mai uzabil trebuie înţelese şi anumite elemente legate de psihologie. Dacă se vor înţelege nevoile umane şi emoţiile - cum se poate interpreta ceea ce se vede şi cum se va alege să se acţioneze - atunci se vor înţelege mai bine şi utilizatorii unui site. Astfel, designerii vor fi capabili de a alege şi de a crea tipografii şi culori potrivite.
Una dintre principalele probleme cu care se confruntă Facebook, YouTube, Twitter şi multe alte reţele sociale este cum să convingă vizitatorii să participe şi să simtă că sunt bineveniţi şi în siguranţă.
"Vizitatorul tăcut" a existat timp de mulţi ani şi reprezintă majoritatea persoanelor care vizitează site-ul. Acest număr de membri ai audienţei nu vor merge mai departe decât să viziteze şi să citească, care nu este foarte încurajator dacă se doreşte stabilirea unei comunităţi. Pentru ca un design să funcţioneze bine trebuie să răspundă nevoilor utilizatorilor, deşi ceea ce este important pentru ei se poate schimba de la un proiect la altul. Bazat pe conceptul lui Maslow din psihologie a fost creată o ierarhie a nevoilor utilizatorilor unui site. În ordinea importanţei acestea sunt:
1. Accesibilitate: Site-ul poate fi găsit şi utilizat de către toţi oamenii.
2. Stabilitate: Site-ul este consecvent şi de încredere.
3. Uzabilitate: Site-ul este „user-friendly”.
4. Fiabilitate: Site-ul este disponibil în mod constant, fără întreruperi.
5. Funcţionalitate: Site-ul oferă conţinut, instrumente şi servicii de valoare utiliazatorilor.
6. Flexibilitate: Site-ul se adaptează la nevoile şi dorinţele utilizatorilor.
Aşteptările fundamentale ale vizitatorilor includ: a găsi site-ul, a căuta în mod eficient, a reveni la acesta cu uşurinţă şi de a utiliza serviciile disponibile şi de conţinut.
Cred că este foarte important pentru orice comerciant şi nu numai, a celor care trebuie să îmbunătăţească un site să se adapteze la nevoile utilizatorilor ori de câte ori este posibil. În cazul în care ierarhia nevoilor utilizatorilor site-ului nu mai este potrivită, poate fi afectată experienţa utilizatorului. Conţinutul este, desigur, cea mai importantă parte a site-ului, este personalitatea care durează, după ce a fost proiectat designul.
Teoria atractivităţii se referă la faptul că un bun design va atrage mai multă atenţie decât un design sărac. După ce utilizatorii vor trece peste prima impresie (care este întotdeauna importantă), ei se vor baza mai mult pe conţinut care va putea creşte probabilitatea că ei vor vizita din nou site-ul respectiv. Principul care stă în spatele acestei teorii este ca oamenii sunt în mod natural atraşi de frumuseţe. Totuşi, dacă atractivitatea design-ului (exterior), este ceea ce te face remarcat conţinutul (personalitatea) este ceea ce contează pe termen lung pentru utilizatori
Dacă eşti celebru, site-ul poate avea un design neatrăgător dar utilizatorii tot vor fi în număr mare. Aceasta se numeşte recunoaşterea brand-ului şi poate fi un exemplu cazul expertului în uzabilitate, Jakob Nielsen.
Un site trebuie să aibă un aspect profesional şi frumos, dar trebuie să aibă în vedere şi ierarhia nevoilor utilizatorilor site-ului. Dacă se realizează acest lucru, atunci site-ul ar trebui să atragă mutli utlizatori chiar şi aceia care se grăbesc să judece calitatea după aspect (care se întâmplă foarte des).
După ce oamenii au fost convinşi că site-ul este vizual solid, atunci integritatea conţinutului va străluci şi ea.
În aproape tot ceea ce ţine de designul unui site psihologia joacă un rol important. Înţelegerea experienţei utilizatorilor şi a percepţiei lor legată de designul site-ului oferă un mare avantaj comercianţilor iar toate aceste lucruri ajută la o uzabilitate ridicată a site-ului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu