Chiar dacă ar părea de necrezut, folosirea telefoanelor mobile poate produce creştere economică în ţările în curs de dezvoltare.
Pe lângă avantajul instituţiilor financiare de a ajunge la clienţi prin intermediul telefoniei mobile, extinderea reţelelor de telefonie mobilă aduce şi alte beneficii economice, spun experţii.
Acest fapt se produce datorită investiţiilor străine ce au ca urmare oferirea familiilor acces mai bun la informaţiile privind sănătatea şi sistemul educaţional şi furnizarea guvernelor mai multe venituri din licenţe şi taxe.
Telefoanele mobile furnizează generaţiei tinere un mod mai bun de a căuta noi oportunităţi de afaceri şi de a profita de ele.
Cercetările arată că utilizarea telefonului mobil poate duce la creştere economică în economiile emergente. Bazată pe cercetare de piaţă din China, India şi Filipine, firma de consultanta McKinsey & Co a constatat că, creşterea cu 10 % a industriei telefoniei mobile poate duce la o creştere a produsului intern brut de aproximativ 0,5%, sau aproximativ 12 miliarde dolari pentru o economie de dimensiunea celei din China.
Există speculaţii considerabile despre corelaţia între investiţiile în telecomunicaţii şi dezvoltarea economică. Cu toate acestea, au existat foarte puţine cercetări asupra legăturii între tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) şi creşterea economică, şi dacă într-adevăr o conexiune poate fi stabilită, cum funcţionează aceasta.
Vasta populaţie din ţările în curs de dezvoltare locuieşte în zonele rurale şi este supusă capriciilor pieţelor lor extrem de ineficiente.
Telefoane mobile, în virtutea rolului lor ca purtători şi conductori de informaţii, ar trebui să diminueze asimetriile informaţionale pe pieţe, făcând astfel pieţele subdezvoltate rurale şi mai eficiente.
Am citit un articol în care s-a făcut un studiu de caz în India, unde comunitatea de pescuit din Kerala (în partea de SV a Indiei) a adoptat un număr mare telefoane mobile.
Prin utilizarea telefoanelor mobile pe mare, pescarii erau în măsură să răspundă rapid la cererea pieţei şi să prevină risipa inutilă de captură de peşte ( fiind o marfă foarte perisabilă ) un eveniment ce se întâmpla frecvent înainte de adoptarea telefoanelor mobile.
Pe de altă parte, telefoanele mobile contribuiau la coordonarea cererii şi ofertei, iar negustorii şi transportatorii erau capabili să profite de informaţiile despre preţul mărfii, de cererea şi oferta de pe pieţele subaprovizionate.
A existat, de asemenea, mult mai puţină risipă de timp şi resurse în toate segmentele comunităţii de pescuit. Pescarii petreceau mai puţin timp pe ţărm şi pe mare, în timp ce proprietarii şi agenţii mergeau la punctul de acostare doar atunci când primeau informaţii (prin intermediul telefoanelor mobile), precum că bărcile lor sunt pe cale să sosească.
Concluzia articolului a fost că, odată cu utilizarea pe scară largă a telefoanelor mobile, pieţele au devenit mai eficiente, iar riscul şi incertitudinea au fost reduse. A existat o mai mare integrare a pieţei, câştiguri mai mari de productivitate iar fluctuaţiile de preţ au fost reduse. Iar poate cel mai important lucru din toate a fost eficientizarea lanţului de aprovizionare, care implicit a determinat eficientizarea pieţei.
Alături de aceste aspect, calitatea vieţii pescarilor s-a îmbunătăţit, mai ales şi prin scăderea izolării acestora faţă de lume şi prin scăderea riscului în situaţii de urgenţă.
Caracteristicile telefoanele mobile, precum faptul că nu necesită energie electrică şi flexibilitate geografică fac ca această tehnologie să fie deosebit de adecvată pentru dezvoltarea ţărilor sărace.
Inovaţiile realizate în preţuri, modalităţile de plată ( plata în avans, cartelele prepaid - astfel eliminându-se plata prin cecuri, facturi, etc) au făcut telefoania mobilă mai atractivă, şi au deschis noi posibilităţi pentru difuzarea mai rapidă a telefoanelor mobile. S-a estimat ca în 2010, abonamentele la telefonia mobilă vor ajunge la cinci miliarde - aproape câte unul pe fiecare persoana de pe planetă.
Cheia de a folosi cu succes telefonia mobilă este accesibilitatea, iar India a arătat modul în care acest lucru este posibil, astfel încât toată lumea să poată avea acces la acest tip de echipament.
Prin urmare, o economie în curs de dezvoltare ar putea pune în aplicare propria strategie luând în calcul caracteristicile tehnologiei mobile, precum şi condiţiile locale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu